Wat een succes! Is met vereende krachten gelukt! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Wat een succes! Is met vereende krachten gelukt! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Wat een succes! Is met vereende krachten gelukt!

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

15 Maart 2023 | Zambia, Solwezi

Lieve lezers,

Ik besef heel goed dat het heel lang geleden is dat ik iets op dit “platform” heb geschreven. En het had makkelijk gekund want ik er was genoeg om over te schrijven, bijvoorbeeld over het plotseling overlijden van mijn geliefde ome Harry, over de geboorte van mijn eerste kleinkind Lucas, over leven en dood dicht bij elkaar, over de essentie van ons “ZIJN”, etc......

Maar ik had niet de geest om wat te schrijven, en nu..... nu dat er door een unieke internationale samenwerking “iets” gezamenlijks tot stand is gekomen, heb ik opeens weer de geest. OmeHarry kijkt van boven trots naar ons allen en ZIJN project: een CONTAINER met machines en gereedschappen van Nederland naar Zambia.

CONTAINER VAN ZUTPHEN NAAR KASEMPA

In zes maanden tijd werd in Zutphen een container geladen door Rudi, Ad en Erik, met spullen die zij via hun netwerken bij elkaar hadden verzameld. Vlak voor de Kerst werd die bij De Groot Metaalverwerking opgehaald, door De Baanderij via diverse havens verscheept naar Walvisbaai en vandaar op een truck van BHL Haulage (die koper vervoeren vanaf Zambia) naar Kasempa gebracht waar een kraan van Mukuba Solwezi de container op zijn laatste werkplek bij de Kasempa Multi-Disability School neerzette.

Een uniek stuk samenwerking waarvan de kinderen en docenten van de school in het noordwesten van Zambia straks heel veel profijt zullen hebben. Met al de technische gereedschappen en machines kunnen de docenten in de nieuwe klaslokalen hun studenten vaardigheden leren waarmee zij een zelfstandig bestaan op kunnen bouwen: OP EIGEN BENEN!!

Duizend maal dank aan:

Rudi, Anke, Ad en Teja die het onvolprezen team in Nederland waren om alles te verzamelen en te coordineren.

Erik de Groot die op het terrein van zijn metaalverwerkingsbedrijf in Zutphen zes maanden lang gratis onze container had gestald en continue hulp verschafte met lossen en laden van zware kisten en machines.

De familie Coppoolse van de gezelligste camping in europa (Bois Girault in Arrabloy) heeft de fooienpot toegekend aan dit project en daarmee kon het grootste deel van de kosten worden gedekt. www.bois-girault.com

Theo van Brussel die met zijn familie en vrienden in de omgeving van Nederweert al twee keer een benefietdiner verzorgde met een gigantische opbrengst geheel ten behoeve van de opleidingen op de school voor gehandicapte kinderen in Kasempa.

Willem Pronk die met zijn non-profit-bedrijf, waaronder Tankstation De Baanderij in Gouda, de hele verplaatsing van Zutphen naar Walvisbaai voor een schijntje tot in de perfectie heeft geregeld. Op dit moment concentreert Willem zich met zijn Stichting PROPLAN om hulpgoederen naar Syrie en Turkye te sturen. Steun via: www.proplan.nlenwww.148.nl

Buks van Rensburg die met zijn team van transportbedrijf BHL (grootste koper transporteur) het 2.400 kilometer lange transport, van haven tot op het schoolterrein, deels heeft gesponsord en ons heeft ontzorgd van de papierwinkels bij de import aan de grenzen van Namibie en Zambia.www.bhlgroupint.com

Naresh Chavda van Jaids Solwezi die de kraan van Mukuba heeft geregeld en deels gesponsord.

Joseph Chisanga, hoofd inkoop van het ministerie van Onderwijs, die voor belastingvrije import heeft gezorgd.

Natuurlijk ook veel dank aan de docenten die hebben geholpen met uitladen, de heer Kakoma die veel voorwerk aan administratie heeft gedaan, onze penningmeester Peter die voor adequate betalingen heeft gezorgd, voorzitter Ronald die alle connecties in Zambia aan elkaar heeft gekoppeld en niet in het minst duizend maal dank aan ALLE GULLE GEVERS die deze hele aktie mogelijk hebben gemaakt.

Wat al zolang op ons verlanglijstje staat gaat dit jaar dan eindelijk gebeuren: praktijklessen in ruime klaslokalen op de school in Kasempa! De container uit Nederland was afgeladen, propvol met van alles en nog wat: van maaimachine tot naaimachine, van schoffel tot draaibank, van kolomboormachine tot laboratorium glaswerk voor de les scheikunde, etc......

In 2022 werden door Stichting “Op Eigen Benen” Zambia vier klaslokalen gebouwd: allen voor PRAKTIJK-lessen. De belangrijkste vakrichting zijn: land-tuinbouw, huishoudnijverheid in de breedste zin van het woord (ook voor hotelwerk worden ze opgeleid), metaalbewerken en houtbewerken, tot en met meubelmaker.

Hiermee zal de school veel kinderen met een verscheidenheid aan handicaps kunnen helpen op weg naar een onafhankelijke toekomst. Technische vaardigheden aanleren met gereedschappen en machines uit Nederland, die in Zambia een tweede leven krijgen.

In de komende maanden krijgen alle machines uit Nederland een vaste plek op school zodat eind april de vakdocenten de balans opmaken van wat er nog meer nodig is om het onderwijs tot in de perfectie te kunnen geven. Die gereedschappen en machines kopen we dan lokaal in Zambia en de buurlanden.

Ook daar is weer geld voor nodig en alle steun komt zoals altijd volledig ten goede aan de schoolkinderen, voor hun toekomst op eigen benen!

Bij voorbaat hartelijke dank!

Stichting “Op Eigen Benen” Zambia

NL15RABO 038.63.44.965

Lieve mensen,

In Nederland een mooie start van het voorjaar

In Zambia opmakend voor het koude droge seizoen,

Waar ook ter wereld, blijf werken aan een nog betere wereld.

Love and care,

Ronald

• 29 Maart 2023 - 07:14

Wouter Egas:

Fijn om weer te horen dat er iets moois heeft plaatsgevonden.

Groet Wouter

• 01 Mei 2023 - 15:57

Ed En Nanne Kenter :

Wat een prachtig initiatief en een dapper georganiseerd transport, zonder eigen belang.

groet

Ed en Nanne