Wie wil er nu niet naar dit internaat? - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Wie wil er nu niet naar dit internaat? - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Wie wil er nu niet naar dit internaat?

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

16 Maart 2008 | Zambia, Solwezi

Lieve familie en vrienden,
Afgelopen drie dagen zijn we met de auto heen en weer gereden naar het internaat "Sakeji" in Ikelenge, waar Viola op school zit. Er was een zgn. "mid-term-break", wat inhoud dat je donderdag na schooltijd je kind kunt bezoeken dan wel ophalen. Dat laatste hebben wij gedaan, om zo twee dagen samen met Viola te kunnen zijn. Om geen reistijd te verspillen, verbleven we twee nachten in de "Sacred Heart"-missiepost in Ikelenge. Die missiepost is in de zeventiger jaren opgezet door Oom Harry. Zo sliepen wij in zijn vroegere kantoor en badderden in zijn vroegere bad. De cirkel weer rond en mooie gevoelens!
Mede vanwege het feit dat we in Nederland veel opmerkingen en vragen kregen over het feit dat Viola drie maanden van huis is en of we elkaar niet vreselijk zouden missen, willen we jullie via foto's laten zien hoe gaaf het op dat internaat is. Viola is gek op zwemmen: ook bij ons thuis in de rivier. Ze kan haar hart ophalen, want het internaat ligt aan de rivier, waar ze een strandje hebben gecreëerd, en ze hebben ook een prachtig zwembad: midden in het woud. Toen wij Viola zaterdagmiddag weer terugbrachten, rende ze naar haar slaapzaal om zich om te kleden en gingen we samen naar het zwembad, waar de jongeren (tot groep 5) allerlei spelletjes deden. In de rivier waren de oudere kinderen (vanaf groep 5 en mét zwemvaardigheden) bezig met vlotten van opgeblazen binnenbanden. Wie wil nu niet naar zo'n internaat??
Dan allerlei lekkers wat ze daar krijgen. Donderdag waren wij precies met "tea-time", en werden we verrast met heerlijke pindakoeken en chocolade-britsen.
Hoe gaat het met Viola? Geweldig! Het niveau van lezen is enorm verbeterd. Ook schrijven gaat stukken beter. De lerares is trots op onze dochter, die bijzonder sociaal is en open communiceert. De "slaapzaal-moeder" vertelde ons dat Viola niet tegen oneerlijkheid kan, en maakt alle ruzietjes bespreekbaar. Net zoals Brenda: de appel valt niet ver van de boom! Viola is aangenomen op de school onder het voorbehoud dat ze mee kan komen in groep 3. Het ziet ernaar uit dat ze nog vele mooie jaren op "Sakeji" zal gaan beleven!
Nog een nieuwtje, voor de meesten van jullie. Morgen reis ik met de bus naar Lusaka, alwaar ik twee dagen een cursus zal volgen over zonne-energie. Dat is een onderwerp wat wellicht tot business kan overgaan, want de electriciteitsvoorziening in Zambia is meer dan onbetrouwbaar op het moment. Achterstand van onderhoud van de grootste energiebron, de generatoren in de Kariba-dam, zorgen voor veel overlast. Tevens zal de bouw van ons nieuwe huis bij de rivier over enkele maanden starten (de grond wordt bouwrijp gemaakt) en daar willen we zo mogelijk ook gebruik maken van alternatieve energie.
Kortom, we vervelen ons in het geheel niet!
Brenda heeft ook een goede beslissing genomen: zondags geen werken meer, maar lekker thuis en tijd voor elkaar en de plannen uitwerken voor ons nieuwe thuis!
Wij wensen jullie ook een gezellige familiezondag!
Brenda en Ronald

• 16 Maart 2008 - 15:54

Rebecca:

lieve ronald en brenda
    ook al ben ik stil geweest de afgelopen paar maanden ik heb zeker aan jullie gedacht.
    hoeveel ik jullie bewonder en zie hoe goed het met jullie gaat.
    ik vind het heerlijk om de verhalen uit zambia te horen en droom dan even weg.
    ik zelf heb besloten om lekker even in nederland te blijven. heb het erg naar mijn zin met mijn nieuwe baan.
    heel veel liefs
    rebecca

• 16 Maart 2008 - 22:43

John En Antje:

Lieve mensen,
    wat een fijn verhaal!En voor Viola geweldig dat ze het zo goed naar haar zin heeft. en voor Brenda en jou een compliment over dat communiceren en dat onrechtvaardigheidsgevoel.
    Brenda very wise to reserve time for familiylife and the plans for the house.
    We wish you joy in this proces. John and I are also busy for the future of our house. That is very nice to do!
    love John and Antje

• 17 Maart 2008 - 00:56

Igor:

wow... Viola gaat een mooie toekomst tegemoet in Ikelenge. prachtig hoe vereende krachten zoiets tot stand brengen. Zonne-energie he? Ben benieuwd wat je daar over allemaal zal leren. Als je in de zonne-business gaat wil ik wel van je afnemen hoor.

• 18 Maart 2008 - 09:48

Lia:

Dear Brenda and Ronald,
    Good to see that Viola has a wonderful time in Ikelenge.
    Brenda, what a good decision to be free(not working) on Sunday. Enjoy that days! Ronald, heb je je diploma gehaald met je cursus???
    lieve groeten vanuit Hillegom

• 24 Maart 2008 - 16:35

Ingrid De Buuf:

kan ik ze alle vier aanmelden voor dat internaat? lijkt me wel wat