Ontmoedigingsbeleid - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Ontmoedigingsbeleid - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Ontmoedigingsbeleid

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

15 Oktober 2008 | Zambia, Solwezi

Lieve vrienden en vriendinnen,
Voor wie nog met zijn/haar gedachten speelt om ooit naar Zambia te komen haal ik nu de laatste twijfel weg.
En waarom dan wel, zul je denken……….... Nou, het is op het moment verzengend heet, dus je drinkt vele liters water om vervolgens aan het eind van de dag je shirt uit te wringen en vol stof in de was kunt doen. Want stoffig is het nog steeds. Ondanks dat er vrijdag een partij regenwater naar beneden kwam: niet normaal voor de eerste regen. Wij waren in de hoofdstad en op de belangrijkste rotonde kon je binnen een kwartier niet meer met een auto rijden en was een dugout/kano de beste methode om de rotonde te nemen.
Je kleding slijt hier onwijs snel omdat je echt iedere dag schoon goed aan moet doen en de was hier met de hand wordt geschrobd om het stof uit de vezels te krijgen. Dus ook dat is niet echt een reden om naar Zambia te komen.
Dan zijn er de gigantische afstanden. Honderden kilometers tussen de diverse steden en zoals ik maandag "even" van Kafue terug naar huis reed……….650 kilometer, iPod aan en oortelefoontjes in, zon recht boven, airco overuren en toen de avond viel stonden zoals gebruikelijk alle koplampen van tegemoet komend verkeer verkeerd afgesteld. Op gevoel en gevaar voor eigen leven stuur je de auto's langs elkaar, met uiteraard een afgeremde snelheid. Die grote trucks van de kopermijnen denderen gewoon door, dus je moet de berm wel in.
Nog een reden is de energie. Brandstof voor je auto is net zo duur dan in Nederland en electra voor je huis is zo onbetrouwbaar als wat. Valt zomaar enkele uren uit. Er moet nog veel achterstallig onderhoud aan de grote waterkracht-energiecentrales gebeuren. Tot die tijd blijft het behelpen.
De volgende reden is de communicatie via telefoon. SMS komt internationaal zelden aan. Bellen stelt het geduld van de beller op de proef: vaak lukt het gewoonweg niet om elkaar te bereiken.
Hebben we het over deze zaken gehad, dan is er nog de gevaarlijke natuur. Zaterdag verbleven we bij vrienden in Kafue. Wonen heerlijk in de bush, net als wij. Voelt dus ook als thuis. Totdat onze vriendin schreeuwde dat er een grote slang aan het dreigen was tegen de kat. Met z'n drieën in draf naar het pleintje voor de schuur. In het loopje had Brenda een grote stok meegenomen voor een snelle dood (van de slang). Die had het door en verborg zich tussen een stapel zakken. Brenda zei tegen onze vriend dat hij de plastic zakken één voor één moest omduwen. Het was inmiddels goed donker, maar met de ogen van een bush-cat zag Brenda de donkere slang en haalde met succes in één keer uit………….baf……..en daarna nog een keer of tien om er zeker van te zijn dat alleen de staart nog bewoog en de kop van de slang écht helemaal doodstil. Een spitting-cobra van ruim een meter lang en zo dik als twee van mijn vingers bij elkaar.
En naast de slangen hebben we hier ook nog legers spinnen, mieren en muggen. Ben je ervan overtuigd dat het in Nederland zo gek nog niet is…………………tenzij je stapels weggezakte aandelen hebt………dan wil je daar niet dagelijks aan herinnerd worden. Dat is hier geen issue, geen gespreksstof, ofwel, je kunt hier leven als een struisvogel, je kop in het zand en dan zijn alle problemen opgelost!
Mooi………..wij blijven hier hoor, want het belangrijkste in Zambia is de relaxte rust en de supervriendelijke ongestreste mensen. Ach, soms zijn ze ook wel 's gestresst, maar zolang je zelf rustig blijft is de ander ook snel genoeg in de relax-mood en lachen we weer vriendelijk naar elkaar. Zoals nu ook met de verkiezingscampagnes. De Zambianen scanderen al rijdend in auto's, staand op laadbakken van vrachtwagens, zittend in minibus of in groepen wandelend over straat, de naam van hun favoriete kandidaat. Het is lang niet zeker wie er gaat winnen. Zambia is een belangrijk land, de mensen gaan hier de stemhokjes in op de 30ste oktober, 5 dagen vóór de Amerikanen! Oh, ja, een goede zet van de huidige tijdelijke president is dat hij de belasting op brandstof heeft verlaagd. Een liter benzine kost nu 8.000 ipv 10.000 kwacha, ofwel ruim €1,60 en geen € 2,00 meer!! Kun je nagaan, een liter benzine net zoveel geld dan een gemiddeld dagloon!
Ach, er zijn genoeg redenen om toch naar Zambia te komen………en wanneer je eenmaal gewend bent wil je hier nooit meer weg! Vraag het maar aan Ome Harry!
Liefs van een halve Zambiaanse Nederlander.
Ronald

• 15 Oktober 2008 - 09:45

Jose:

Hallo Ronald, bij het lezen van jouw(weer geweldig)verhaal ging mijn hartslag omhoog maar later ging hij rustig naar beneden bij het lezen van het toch relaxte leven in Zambia. Geniet maar lekker door want hier praten ze alleen nog maar over 'de banken'. Kus Jose.

• 15 Oktober 2008 - 09:55

Toch één Argument:

Ik vind het toch wel een goed argument om wél in Zambia te komen wonen: géén kredietcrisis, géén beurscrash, géén omvallende banken ...!
    Als ik hier alles kwijt ben komen we eraan!!!!

• 15 Oktober 2008 - 18:39

Han:

hallo ronald,leuk weer iets van je te horen groetjes uit kerkdriel

• 20 Oktober 2008 - 16:45

Deferme Liesbeth:

Hoi,

Ik heb een heel dringende vraag! Wij, Deferme Liesbeth, Marjan de Bruyne en Bianca cuppens zouden graag stage lopen in Zambia. We studeren ergotherapie, en na heel wat geregel op school staan we nog niet verder. Vandaag hebben we te horen gekregen dat we onze stageplaats ook zelf mochten zoeken. Graag zouden we werken met kinderen met een mentale en/of fysieke handicap. Kan u ons misschien verder helpen. Een Nederlands sprekende ervaringsdeskundige lijkt me op dit ogenlblik van ons zoekproces wel handig.
    Vriendelijke groeten,

Deferme Liesbeth

liesbeth_deferm@hotmail.com
    Dankje voor je meoite!

• 21 Oktober 2008 - 12:19

De Vosjes:

Hoi Ronald, hier even een berichtje uit Nederland, het is wisselvallig met flinke buien en harde wind dus klaag maar niet want ook dit is niet gezellig ! Als ik je mail lees krijg ik wel kriebeld op mijn rug, brrr die spinnen en slangen mij niet gezien maar alles went zeggen ze dus dat vast ook wel. Stuur je separaat even mijn avonturen in Zuid Afrika, waren helaas te ver weg om even langs te wippen :-)) Groetjes aan allemaal !

• 03 November 2008 - 08:18

hoi ronald
    ik heb van leonard gehoord dat de verkiesing goped afgelopen zijn dat is voor een moeder in ned toch weer een gerust steling verder alles goed daar groeten uit kerkdriel

• 03 November 2008 - 08:19

hoi ronald
    ik heb van leonard gehoord dat de verkiesing goed afgelopen zijn dat is voor een moeder in ned toch weer een gerust steling verder alles goed daar groeten uit kerkdriel