Geluk is overal - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Geluk is overal - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Geluk is overal

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

16 September 2006 | Zambia, Solwezi

Na de eerste lange nu een redelijk kort bericht!

Tijdens het muziekfestival op het strand van Lake Malawi speelde een virtuoos ("broer van Toet Tielemans") op een mondharmonica. Alle toeschouwers stonden te swingen: groot feest! Zo'n harmonica had Brenda nog nooit gezien. Ik trouwens ook nog niet in Zambia. Da's toch het land van gitaren en slagwerk. Blazers vindt je hier niet.
Fiets ik in Solwezi aan het einde van een werkdag terug naar huis, sla de hoofdweg af het stoffige zandpad op en komt er een druk blazend geluid makende vrolijke swingende man met een grote hoed mijn kant op. Ik herken het geluid van een mondharmonica en stap stomverbaasd van mijn fiets af. De man merkt dat ik wat aan hem wil vragen en begroet mij zoals iedereen hier doet: vriendelijk een "muji byepi" en een driedubbele handdruk. Ik vertel hem dat ik het prachtig vind welk geluid hij uit dat apparaat krijgt (ik jok, want prachtig is het niet: het is vrolijk!) en vraag hem hoe hij eraan komt. "Yes sir, I bought this radio in Lusaka. Now I make music on my radio in church!" Vrienden, jullie kunnen je voorstellen dat ik inwendig dubbel ging van de pret: "my radio!"
Ik heb nog steeds onwijze pijn in mijn rug als aandenken aan het openbaar vervoer in Malawi, maar nadat de radio-speler mij aanbod om zondag naar hem te komen luisteren in de kerk, en ik vol plezier afscheid van hem neem, fietste ik de laatste kilometer zonder rugpijn! Geluk is overal !

Het geluk wordt nog groter als je je ogen bewust gebruikt. De jacaranda bloeit op dit moment op z'n mooist. De paarse bloesem bepaalt op veel plekken het straatbeeld. Vaak wordt gedacht dat je zo dicht bij de evenaar geen seizoenen hebt. De kleuren in de natuur geven aan dat er wel degelijk seizoenen zijn. Nu is het paars van de jacaranda. In mei was het overal geel van een niet bij naam bekende struik.
Dan is er ook nog het seizoen van de flamboyant: geweldige grote rode bloemen aan deze immense bomen.
Seizoenen zijn ook simpel te herkennen in de grote verschillen van temperatuur, wind en regen. Kortgezegd, hier heb je in de winter geen ijs op de kanalen en in de zomer geen bloot op het strand, maar wel degelijk seizoenen!

John en Antje zijn nu ook in Solwezi. Morgen gaan we naar Kasempa om daar aan het nieuwe project voor de invaliden in de omgeving van Kasempa op te starten.

Geniet van het geluk op je weg!

  • 16 September 2006 - 09:25

    Gretha En Wim:

    HAllo Ronald,
    LEuk om je belevnissen weer zo te volgen. Veel geluk toegewenst in je tijd daar. Groeten vanuit een zonnig Zeeland!

  • 16 September 2006 - 12:46

    Lottie:

    Hallo Ronald,

    Volgende keer toch een andere bus nemen in Malawi!! Prachtig die jacaranda, mijn lievelingsboom en kleur. Geniet er dubbel van, ook voor mij!!

  • 16 September 2006 - 13:53

    John Vink:

    he ronald,
    probeer voor David in Kasempa een roltstoel te regelen! wat hij nu heeft, stamt van voor de 2e wereldoorlog! en doe hem de groeten
    doei

  • 16 September 2006 - 15:22

    Hans&Marielle:

    Je had het niet beter kunnen formuleren.
    Wat anders, binnenkort zal het er van moeten komen. Een schuur opruiming. Dan blijft er allerhande gereedschap, goed gereedschap, over. Kan je daar iets mee?
    Hoe is het met onze kleine Michael en Sophia?

  • 16 September 2006 - 16:21

    Henk & Marjolijn:

    He maestro!
    leuk weer die berichten van je, we genieten er erg van.
    Hoop dat het met je "permit"nog goed gekomen is.
    Groetjes van hier, en als je rug bij terugkomst nog niet over is den brul je maar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 347900

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: