WAKU-DOKI - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu WAKU-DOKI - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

WAKU-DOKI

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

30 Juni 2013 | Zambia, Solwezi

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan! Ik zat vorige week bij de Toyota dealer in Kitwe en moest nog even wachten tot de auto klaar was. Op de leestafel lag het blad “Toyota Dealer News” en ja, ik kon het niet laten, ik MOEST er in gaan bladeren en mijn oog hield stil bij het artikel met de titel “WAKU-DOKI”. Ik kreeg weer helemaal het warme gevoel! Toyota weet hoe het hoort, hoe gewoon doen en kwaliteit samengaan. Thuis gekomen heb ik “Waku-Doki” op het internet opgezocht en jahoor, het bestaat werkelijk en is een 100% Japanse uitdrukking die wordt gebruikt om uiting te geven aan je ultieme gevoel van positieve opwinding. Ik moest ook tegelijk denken aan “KAIZEN”, wat ook zo’n prachtige Japanse uitdrukking is, of eigenlijk meer een denk- en handelswijze: het continue willen verbeteren! Toen ik bij de Toyota dealer weg reed, terug naar huis, reed ik die 235 kilometer met het echte WAKU-DOKI gevoel. Ik ben zo trots op onze vierwiel aangedreven Hi-Lux Dubbele Cabine met de 3.0D4D motor. Door de vele potholes (grote gaten in de weg) waren de wieluitlijning en wielbalans letterlijk uit het lood geslagen en dat was door de dealer weer prima hersteld. Onze kar rijdt weer als een trein op de rails!
Die 235 kilometer was maar een klein stukje van de hele trip die in vijf dagen gereden was: op en neer en in Lusaka ruim 1300! Wanneer ik vroeger Daktari zag was voor mij als kind al een droom om ooit eens in Afrika te rijden. En nu is het werkelijkheid, iedere dag: WAKU-DOKI..................
Tijdens die rit reden we langs het nieuwe stadion in Ndola. Een stukje Chinees vakwerk! Zie de foto. Dat is voor Zambianen ook een WAKU-DOKI gevoel: zeker nadat ze in 2012 voetbalkampioen van Afrika werden. Dit stadion is vernoemd naar de overleden ex-president Levy Mwanawasa. Nu bouwen de Chinesen een soortgelijk stadion in de hoofdstad. Het krijgt een zelfde soort uitstraling met die overkappingen. En dat allemaal in de vorm van uitwisseling van handel. China is de grootste afnemer van het koper: het allerbelangrijkste export goed van Zambia en een grote drijfveer voor ons inkomen. Solwezi is HET centrum van de koperwinning! Mazzeltje dus.....just here........JUST THERE!
Voor wie het niet weet: “Just There” is onze bedrijfsnaam!
Een ander WAKU-DOKI gevoel kreeg ik twee weken terug. Dat was het moment waarop Brenda’s oom en tante een bezoek brachten aan mijn lieve mamaMia. Na Brenda en Viola mijn eerste Zambiaanse familieleden in mijn ouderlijk huis! Het was en is nog steeds een bijzonder gevoel. Alsof ik er nu echt helemaal bij hoor! En ik heb in mijn Zambiaanse familie nu twee mensen meer waar ik mijn historie begripvol mee kan delen. Het feit dat tijdens mijn zussen Petra en Mayke, nicht Iris en ome Harry er tijdens het korte bezoek van oom en tante bij waren maakte het WAKU-DOKI gevoel kompleet. Ik heb m’n ogen niet droog kunnen houden toen we een telefoonverbinding voor elkaar kregen en op die manier helemaal SAMEN waren. Top!
Vele van mijn lezers weten dat ik hier in Zambia terecht ben gekomen via Ome Harry, mijn heeroom die hier sinds 1966 als Franciscaan pater vele mensen aan een beter leven heeft geholpen. Ik ben naast mijn commerciele werk hier ook een beetje in zijn voetstappen bezig. Zo krijg ik ook vanuit mijn sociale betrokkenheid vele WAKU-DOKI momenten.
Bijvoorbeeld een weesjongen die wij drie jaar lang ondersteund hebben met schoolgeld en een rijbewijs en die nu een goede baan heeft bij een groot bouwbedrijf.
En het internaat in Kasempa is af! De eerste vijf kinderen (3 zijn doof en 2 hebben fysieke handicaps) wonen nu vlak naast de basisschool waar zij anders nooit naar toe zouden kunnen omdat ze vele kilometers van school wonen. Onderwijs is de belangrijkste peiler voor ontwikkeling en dat ik daar letterlijk en figuurlijk mijn steentje aan heb kunnen bijdragen maakt me extra gelukkig. En veel van mijn lezers/betrokkenen mag ik bij deze bedanken voor de onvoorwaardelijke steun en bijdragen. Lees meer op www EIGENBENEN.nl
Dank voor jullie aandacht! Ik ga sluiten en snel verder met het afmaken van de belastingpapieren voor het boekjaar 2012. De deadline is 1 juli............tsja.............ik ben al goed ingeburgerd!
Lieve groet,
Ronald

PS:
Waku-Doki is a Japanese word and it is used for the feeling of anticipation and that adrenaline rush you get when you are about to do some exciting. It's a feeling you can’t really describe and is so intense that your heart beats faster and you are almost trembling with nervous excitement.

  • 01 Juli 2013 - 15:00

    Kitty:

    Jij bent voor mij de belichaming van het Waku-doki gevoel....
    Bij M&M is Caro Margriet geboren. Alles fantastisch en gaaf op alle fronten!
    Lieve groetjes aan Brenda!!

  • 01 Juli 2013 - 20:44

    Christine:

    Wat een positief verhaal weer, mooi! En nog mooier: er spreekt veel dankbaarheid uit!
    Liefs, ook voor Brenda en Viola.

  • 02 Juli 2013 - 09:26

    Karlijn:

    Hee lieverds, mukwetus

    Wat wordt Viola een dame! En wat lijkt ze op Brenda!!! XXX uit Den Haag

  • 28 Juli 2013 - 12:59

    Peter En Maya De Groot:

    Intussen is het alweer 28 juli en vandaag een bijzondere dag!
    Van harte proficiat met je verjaardag!
    Veel gezondheid en geluk en een heel fijne dag met veel Waku-doki gevoel met Brenda en Viola en alle lieve mensen om je heen.
    We zullen hier in Hillegom vandaag op te toasten.
    Het was weer een mooi verslag met mooie foto's!
    Liefs en groetjes, ook voor Brenda en Viola.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1817
Totaal aantal bezoekers 347831

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: