50 JAAR ONAFHANKELIJKHEID! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu 50 JAAR ONAFHANKELIJKHEID! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

50 JAAR ONAFHANKELIJKHEID!

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

26 Oktober 2014 | Zambia, Solwezi

Lieve vriendelijke lezers,
vrijdag was het hier in Zambia een groot feest!
We vierden 50 JAAR ONAFHANKELIJKHEID!
Niet zomaar iets. Daarom overal groot feest.
De enige die ontbrak was onze president: wegens ziekte in het buitenland.
Maar goed, degene die de meeste aandacht genoot was de eerste president van Zambia.
Deze lieve sociale man is inmiddels 90 jaar jong en was dus 40 toen hij tot president werd gekozen.
Dr. Kenneth Kaunda kon zelfs nog een klein dansje maken. Zijn geest is nog 100%, zijn adviezen zijn nog welkom en hij is nog altijd de meest gelouterde Zambiaan! Door zijn invloed, ruim 23 jaar president, is het in Zambia altijd rustig geweest, geen oorlogen of onzinnige burger-afslachtingen. Nog altijd is Zambia een veilig land waar je vrij voelt en waar iedereen gelijk is. De tekst van het volkslied welke destijds in 1964 voor het eerst werd gezongen is nog altijd zeer toepasselijk: “Free men we stand, under the flag of our land. Zambia, praise to thee! All one, strong and free!”
Jazeker, zelfs voor mij, een Nederlander die in vrijheid in Zambia mag wonen, was het een bijzondere dag. Een dag op bij stil te staan en te ervaren hoe uniek vrijheid is. En hoe uniek het is om met 72 stammen binnen EEN landsgrens te wonen en elkaar niet in de haren te vliegen, integendeel, juist MET elkaar SAMEN te leven in grote harmonie. En ik VOEL dat ook echt zo, dat ik een gelukkig mens MOET zijn omdat ik zowel hier als in Nederland in goede harmonie en vrijheid kan leven. Gisteren ook met diversen een discussie over gehad: wat is nu belangrijker, Onafhankelijkheid of Vrijheid? Want je kan wel een onafhankelijk land zijn, maar is er dan automatisch vrijheid?? Die vrijheid is hier voelbaar: altijd en overal!!
Ook een van de belangrijkste personen op deze wereld zond een felicitatie naar Zambia
En wil je zien hoe ik het vierde: een foto is toegevoegd!
De overheid heeft in samenwerking met de “Bank of Zambia” een uniek bankbiljet uitgegeven: de vijf presidenten allemaal op EEN biljet! Zie het toegevoegde plaatje.
Ik wens iedereen een gezellige zondag en we zijn in elkaars gedachten!
Peace and harmony,
Ronald

• 26 Oktober 2014 - 11:44

Nathalie:

Ha Ronald,

Ik zat in Ethiopië, maar ook daar organiseerde de Zambiaanse Ambassadeur uiteraard een ontvangst.
    Inderdaad heel mooi dat zoveel verschillende stammen met elkaar in vrede en met respect kunnen "samen" leven. Ik hoop dat ze dat nog minstens 50 jaar kunnen volhouden.

groetjes, Nathalie

• 26 Oktober 2014 - 14:30

Henri En Tieneke:

Super! Gefeliciteerd:) !

• 27 Oktober 2014 - 11:44

Wouter Egas:

Lekker positief en een voorbeeld voor heel veel landen :-)

• 28 Oktober 2014 - 18:18

Antje:

Lieve Ronald, wat goed dat je Kaunda nog even als mooi voorbeeld aanhaalt. Hij heeft mensen dus verenigd met een heel bewuste keuze en politiek. Daar worden dus nu de vruchten nog van geplukt. Wat een vooruitziende blik.
    Ook hier ligt in de samenleving een enorme uitdaging om te verenigen en samen te werken.
    Misschien kunnen we wat leren van Zambia??

liefs,
    John en Antje

• 02 November 2014 - 15:11

Lottie:

Hallo Ronald,

Het feest van 50 jaar independence wordt nu overschaduwd door het overlijden van Michael Sata, maar ook in NL werd de 50 jaar gevierd.
    Er was een interessante bijeenkomst op het ASC, het Afrika Studie Centrum in Leiden, waarvoor de Zambiaanse ambassadeur speciaal uit Brussel was gekomen.
    Op zaterdagavond 25 oktober barstte het feest van de Vereniging van Zambianen in NL los. Typisch Afrikaans begon het feest een paar uur later dan aangekondigd, maar ja de soukous en het dansen later op de avond, daar kom je tenslotte voor!! De nsima, spinach, kip en andere gerechten waren heerlijk en de Zambianen, waarvan een flink aantal met NL man en kinderen, hebben genoten!!

Leuk dat biljet met de 5 presidenten. Nu met Sata, drie ervan overleden. KK heeft ze alle drie overleefd!!

Hartelijke groet,
    Lottie