BRENDA'S SPEECH - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu BRENDA'S SPEECH - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

BRENDA'S SPEECH

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

10 November 2008 | Zambia, Solwezi

Eerst een huishoudelijke mededeling. Ons postbusnummer is gewijzigd.
Vanaf NU:
Just There Ltd
P.O. Box 110404
SOLWEZI - ZAMBIA

BRENDA'S SPEECH
Afgelopen zaterdag was de eer geheel voor Brenda. En wát voor een eer! De onderwijscommissie in Solwezi had Brenda benaderd om een aanmoedigings-speech te geven voor de schoolverlaters (Grade 12) en de leerlingen van Grade 11. De voorzitster van die commissie heeft al langer in de gaten dat Brenda een bijzondere zakenvrouw is en dat ze haar klantvriendelijke zaak met strakke en eerlijke hand leidt. Tevens weet die mevrouw ook van de start van Brenda's activiteiten en de schulden die Brenda's moeder bij haar dood achterliet. Ofwel, het besef dat niet alles van een leien dakje was gegaan en die mevrouw wilde graag dat Brenda háár levensverhaal aan de studenten zou vertellen zodat ook zij beseffen dat werk en inkomen niet vanzelfsprekend zijn en dat het ook niet handig is om ervan uit te gaan dat je ouders wel even bijspringen wanneer het tegenzit. Het kan wel eens helemaal anders verlopen, dus heb vertrouwen in jezelf en wordt zelfstandig.
Je kunt je voorstellen dat de afgelopen twee weken, vanaf het moment dat de voorzitster Brenda benaderde, in het teken stonden van de voorbereidingen, teksten maken, voor de spiegel spreken, en een paar keer testen met mijzelf (Ronald) als het kritische gehoor. Zaterdag de 8ste November was het dan eindelijk zover……….

Een leuke bijkomstigheid was dat de vrienden Coen en Marieke tien dagen bij ons logeren en vanzelfsprekend met ons mee gingen. Uiteraard begon de "conferentie" (mooie term voor deze unieke ochtend) later dan gepland. Wij waren op tijd en konden genieten van de manier waarop de geluidsinstallatie werd aangesloten. Dát maakte het wachten méér dan goed. Een zware steen moest de electriciteitskabel op de plaats houden en nadat de draadjes aan elkaar geplakt waren kwam er zowaar geluid uit de speakers, en tot onze verrassing zéér goed verstaanbaar!
Een uur na de geplande aanvangstijd waren de ruim tweehonderd scholieren en de genodigden binnen en nam de ceremoniemeester het woord. Brenda stond als tweede genodigde op de lijst maar omdat de eerste spreker wellicht had gerekend op méér dan een uur vertraging was die er nog niet en moest Brenda het spits afbijten. Bloednerveus voor haar eerste speech in het openbaar. Ze deed het geweldig! Je zag verschillende kinderen wat aantekeningen maken, vooral de drie woorden die Brenda gemaakt hebben tot wat ze is: Promise, Principle and Focus. Brenda vertelde het gehoor dat het belangrijk is dat je al op jonge leeftijd jezelf beloofd wat je wilt bereiken en hoe je wilt leven. En wanneer je je daar op focused en je vasthoud aan je principes dat dan bijna alles mogelijk wordt. Houd de focus op de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt, in andere woorden wees principieel. Vastberaden en vasthoudend je eigen weg varen, niet met alle winden meewaaien en houd geloof in jezelf. Het was een krachtig verhaal, ook over haar bewogen jeugd en de vijf basisscholen waar Brenda naar school geweest is; twee op méér dan 500km van huis!
Brenda had een kwartier spreektijd, maar had makkelijk het dubbele kunnen vullen, want toen na een minuut de zenuwen van haar af vielen werd het verhaal steeds enthousiaster!
Na haar speech gaf de ceremoniemeester nog wat toevoegingen over het feit dat zij Brenda's moeder gekend heeft en dat die nu vanuit de hemel haar oudste dochter vol trots volgt en begeleid. Ik zag 'n traan in Brenda's ooghoek en ik hoop dat ook enkele kinderen dat zagen zodat ze beseffen dat in het leven niet alles vanzelf gaat; hard werken met een focus op de met jezelf gemaakte afspraken!
Wéér wat geleerd!

• 10 November 2008 - 10:20

Kitty.:

ZO, en wanneer is de volgende?
    Nóg een belangrijke taak. Te gek Bren...

• 10 November 2008 - 15:18

Han :

goed gedaan brenda vol houden zo groetjes uit kerkdriel

• 30 December 2008 - 14:01

Mamamia:

now yread your story,it was very interessant. thervore y was verbaasd and y saw the picture and than y thought there
    are good parents in heaven and help you . always there is hope. Brenda go on . mam

• 23 Januari 2009 - 06:21

Jose:

Brenda wat een leuk verhaal. En wat zal Ronald geglunderd hebben!!.