Laatste verhaal van 2010 - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Laatste verhaal van 2010 - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Laatste verhaal van 2010

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

27 December 2010 | Zambia, Lusaka

Lieve vrienden en familie,
Dit is het laatste verhaal van het jaar 2010. Weer een jaar omgevlogen! Bijna vier jaar woon ik alweer in Zambia. Kan het haast niet geloven. Tijd is een vreemde factor. Zeker nu op het moment: alle kinderen zijn hier en is soms net alsof ze hier al vele maanden wonen. Het gaat allemaal in een liefdevolle harmonie. Aniek en Ilya koken veel EN lekker! Dion is druk met het kopen van eten, uiteraard zelf rijden met de auto en het behalen van zijn Zambiaanse rijbewijs, Viola vermaakt ons allemaal met haar dansen en grappen.
De grootste grap was tijdens Kerstavond, onze geimproviseerde pakjesavond. Viola’s pop kreeg ook cadeautje: batterijen! En dat was voor het eerst dat de pop energie kreeg. Dion stopte ze erin en tot al onzer verbazing zong ze met scherpe stem een Chinees liedje en ging op het ritme een rood lampje aan in haar gezicht. We hebben nog nooit zo gelachen! Het was supervermakelijk EN aanstekelijk!
Op 1e Kerstdag hebben we een feestje gevierd in het casco van ons nieuwe huis. Dat casco met dak beschermde ons goed tegen de vele regen. We hadden enkele familieleden van Brenda’s familie uitgenodigd en ook onze vrienden Corne, Nils en Gisela. Het was een superavond met een geweldige sfeer. Met z’n allen rond de openhaard (niet voor de warmte, maar puur gezelligheid!), barbeque op de veranda, volop muziek en dans en vele geannimeerde gesprekken. Ieder had wat meegebracht: thuis gekookt of salade gemaakt. Geen witte Kerst zoals in Nederland, dus wij konden uit volle borst zingen: “ I’m dreaming of a White Christmas!”
De tijd vliegt!! Nog twee dagen en we rijden weer richting het vliegveld in Lusaka zodat Dion en Ilya het “Oud/Nieuw” in Nederland kunnen vieren en maandag’s de 3e januari weer op hun werk te verschijnen. Het “gewone” leven krijgt dan weer zijn vervolg. Ook hier..............hoewel, Aniek en Viola zijn nog even bij ons. Viola gaat de 11e weer naar school en samen met Aniek reizen Brenda en ik half januari weer naar Dar Es Salaam, om inkopen te doen voor onze winkel. Die is in deze decembermaand bijna leeg verkocht: we mogen nergens over klagen!
Lieve mensen, we hebben vele SMSjes en Emails ontvangen met “compliments of the Season” en de beste wensen voor het nieuwe jaar. Teveel om allemaal NU met persoonlijke woorden te beantwoorden. Mijn computer wordt gedeeld met zoon en dochters en ook de aandacht onder elkaar “moet” verdeeld worden. Daarom in dit bericht, voor een ieder, de allerbeste wensen voor 2011, vervuld met een goede gezondheid en veel liefde!
Love and care,
Ronald & Brenda c.s.

• 27 December 2010 - 14:31

Jose:

Oh ronald wat heerlijk om iedereen bij je te hebben. De allerlei allerbeste wensen voor 2011. Dikke kussen van de kunstjes

• 28 December 2010 - 09:47

Familie Bosch:

Wij willen jullie het beste wensen voor 2011! Wat leuk dat je kinderen er allemaal waren met de kerst. Liefs uit Almere!

• 28 December 2010 - 10:40

Sarah:

Merry christmas!!! See you in the new year! Cant wait! xxxx geniet nog even met elkaar! Liefs xxx

• 28 December 2010 - 14:13

Jan L Te V:

Hallo Ronald, schitterende sfeerfoto's vanuit een zomers Zambia tijdens Kerst. Je zou er jaloers op kunnen worden. Maar je mist toch iets; 25 cm sneeuw, ijs en spekgladde straten in de wijk zodat je met de fiets regelmatig gewoonweg op je snufferd gaat. Daarnaast mis je de vogels zoals, koolmezen, pimpelmezen, appelvinken staartmezen en groenlingen die zich tegoed doen aan de vetbol, de walnoten of de broodkruimels of komen drinken op de waterbollen of zich lekker komen wassen/baden. Zo zie je maar: elk nadeel heb z'n voordeel. Groeten en een fijne wisseling toegewenst van

Patricia en Jan L te V.

Daarnaast: Alles wat je zou willen toegewenst voor het komende jaarvoor jou en je familie.

• 29 December 2010 - 15:33

Christine En Peter:

Zeker mooie plaatjes: de harmonie is voelbaar! Top! zulke dagen. Half januari zijn onze kinderen ook weer gestrand in Nederland.Ik kijk er ook naar uit. Geniet ook van de jaarwisseling en het hele jaar 2011!
    Warme groeten vanuit Leidschendam.

• 30 December 2010 - 14:49

Ome Jos En Tante Mie:

Wat een leuk verslag van jullie gezellige dagen en wat een leuke foto's. Het is nu te laat om jullie nog gezellige Kerstdagen toe te wensen, maar dat is zonder onze wens ook al heel goed gelukt. Maar dan wensen we jullie nu nog wel een hele goede jaarwisseling toe en een goed en vooral gezond 2011.
    Met hartelijke groeten van tante Mien en ome Jos uit Bennekom.

• 01 Januari 2011 - 18:52

Tom En Jose :

Lieve Ronald en Brenda, Aniek,Ilya, Dion en Viola.
    Wij wensen jullie een geweldig goed, gezond en plezierig 2011. Met Afrikaanse zonneschijn en Noord Hollandse zonneschijn! En weer veel waardevolle momenten van weerzien en samen delen!!!! Liefs van Tom, Jose, Job, Sem en Lotte xxxxx