TOYOTA en MANGO’s - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu TOYOTA en MANGO’s - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

TOYOTA en MANGO’s

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

08 Januari 2012 | Zambia, Solwezi

Lieve lezers,
op het eerste gezicht hebben Toyota en Mango's niets met elkaar te maken, echter, de foto’s zullen laten zien dat ze ALLES met elkaar te maken hebben!
De Mango’s hebben op dit moment in Zambia een marktaandeel van meer dan 50% en zo heeft Toyota dat ook! En beiden maken mij een gelukkig mens!
Afgelopen week met Viola naar Kitwe gereden om speciaal glas voor ons huis op te halen. En dan neem je onderweg ook andere spullen mee, zoals een formaat bakstenen die ze in Solwezi niet kennen, tegels en de tegelcement die in Kitwe veel goedkoper is. En wat de mensen die door Zambia gereist hebben al weten, OVERAL langs de weg vind je stalletjes met allerlei etenswaar, en met name groenten en fruit. Dit is het seizoen van de mango! Die kun je (gewassen) met schil eten, zonder schil, puur, gemengd met ander fruit en natuurlijk ook persen tot sap of koken tot jam. En die laatste twee prefereren wij. En daar heb je VEEL mango’s voor nodig en dan is zo’n laadbakkie toch handig: kijk maar op ’t plaatje! We hebben twee stalletjes leeggekocht en ook nog wat verse avocado’s gescoord!
Thuis gekomen de volgende dag alles op de veranda geinstalleerd; ook een van de tuinmannen hielp met schillen, evenals een vriendin van Viola (nichtje die naast ons woont). De westerse sapcentrifuge ernaast en aan het einde van de dag hadden we meer dan vijftien liter vers vruchtensap en een paar kilo jam. De komende weken kunnen we niet ziek worden: zooooooveeeel vitamientjes!
Ook thuis gekomen bleek ons vijftien jaar oude bakkie moe........hij vroeg onderweg al om reparaties en onderhoud. De vijfde versnelling sprong er steeds uit, het druklager maakte veel kabaal etc..... Ook heeft in de afgelopen vier jaar dat wij het bakkie met liefde gebruiken het voortrein veel te verduren gehad van de vele ladingen en vooral van de hele slechte wegen. Onze monteur had alles losgeschroefd en toen kwam voor mij het moment van de waarheid: onderdelen vinden in Solwezi?
In de tweede winkel hadden we geluk. ALLES voorradig. Daar kan menig Toyota-dealer magazijn niet bij in de schaduw staan. Diverse rubbers voor het voortrein, stuurstabilisator, druklager, bovenste fuseekogels en nog wat “kleinmateriaal”. De beheerder legde uit dat al die voortrein-onderdelen snellopers zijn: vanwege de slechte wegen en het hoge marktaandeel van de Toyota Hi-Lux! Helemaal tegen mijn vroegere principes in was alles wat we kochten 100% immitatie en dat bleek ook de volgende dag wel. Voortrein rammelvrij maar het nieuwe druklager lag na twee kilometer in puin, dus bak d’r weer onderuit! Het lage arbeidsloon is dan een schrale troost! En geen geld terug voor het onderdeel. We moeten wachten tot dinsdag, dan komt er weer nieuwe voorraad bij de winkel-van-sinkel en gaan we het weer opnieuw proberen om ons bakkie goed rijdend te krijgen. Tot die tijd moet ik Brenda’s auto met haar delen: carpoolen! We beseffen onze luxe positie met twee bakkies.... ;-)
Wij hebben de “langste” dag achter de rug en voelen dat de zon weer op het zuidelijkste punt is gekeerd. Spoedig komt hij weer over ons heen om richting noord te gaan. Leuk is dat hoor, dat het hier dus niets uitmaakt of je “een tuin op het zuiden” hebt............daar heb je toch maar de helft van het jaar plezier van.....hoewel, je zit haar overdag ook graag in de schaduw!
We gaan straks genieten van een BBQ-feestje. Samen met dochters Viola en Aniek, en haar vriend Corne, zullen we in de avond ook wat vuurwerk afsteken. Dat kwam er bij ons niet van, want Oud-Nieuw hebben wij niet gevierd omdat op de 30ste december een nicht en leeftijdgenoot van Brenda overleed. We zijn dus net weer een paar dagen terug in ons ritme. Hoewel, een echt ritme hebben we hier zelden. Altijd wel iets bijzonders. Ook zoals nu dat Aniek twee weken in Solwezi is en Viola aanstaande woensdag weer terug naar school gaat. Veel te regelen, drukke werkzaamheden en gezellige gezinsmomenten wisselen elkaar af! Never a dull moment!
Lieve lezers, ik wens jullie een goede start van het nieuwe jaar en wens jullie over een paar maanden heeeeeel veeeeel vers fruit en veilige kilometers!
Love and care,
Ronald

• 08 Januari 2012 - 21:33

Wim Leereveld:

hardstikke leuk verslag....!
    Beste Ronald,

Goed te zien dat het zo goed met jullie gaat....!

Wim

• 09 Januari 2012 - 07:24

Marielle & Hans:

Ook de beste wensen voor jullie !!! Leuk altijd jullie verhalen te lezen !! Ik zou het fijn vinden om persoonlijk een laatste update over Michael & Sophia te krijgen, zou dat kunnen ?
    Groetjes de Vosjes

• 09 Januari 2012 - 09:56

José De Graaf:

Hey Ronald,

Blijft altijd leuk om je verslagen te lezen! Wat betreft het Toyota magazijn daar denk ik inderdaad dat er een grotere voorraad ligt als bij ons ;) Hoe minder, hoe beter, maar... het liefst toch voorkomen dat je mis grijpt, hihi. Het blijft een uitdaging...

Groetjes,

José

• 09 Januari 2012 - 10:48

Jos De Groot:

Dag Ronald, Brenda en Viola,
    Dat hadden we natuurlijk al lang moeten doen, maar we wensen ook jullie een gelukkig en gezond 2012 toe. Het is weer een leuk verslag en het doet je ouwe oom deugd er in te lezen dat je er nog steeds plezier in hebt dat Toyota in Zambia 50 % marktaandeel heeft. Maar dat zou je als ex Toyotadealer toch moeten weten en wat heeft deze oom je nou tijdens je stage geleerd: Gebruik nooit namaak onderdelen, maar alleen originele. Het druklager is weer een mooi voorbeeld. Maar ja, als we het zo lezen moet je in Zambia al tevreden zijn als je die immitatieonderdelen kunt krijgen in de winkel van sinkel. De zon is ook hier weer gekeerd en dus gaan we weer naar wat langere dagen toe. Maar voorlopig hoeven we hier nog niet wegens de warmte in de schaduw te gaan zitten.
    Hartelijke groeten,

goede reis en study.xxxx
    liefs vanuit hillegom

• 18 Januari 2012 - 08:54

Daniella:

Krijg zo'n heimwee naar Zambia als ik dit lees...