Vrijdag visdag ! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Vrijdag visdag ! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Vrijdag visdag !

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

01 Oktober 2005 | Zambia, Solwezi

Zoals het hoort was de vrijdag een échte visdag. De eerste vangst van de vissen in de visvijvers van de weduwenclub. De dames hadden het supergeorganiseerd. Uitnodigingen naar diverse hotemetoten van de provincie: ze waren er in grote getalen. Tot en met de "PS", ofwel de hoogste persoon in de provincie zoals onze Commisaris van de Koningin. Leuk om te zien hoe de mensen voor de man buigen, opstaan als hij ook van zijn stoel opstaat, etc.... Respect is hier een écht gebruik! Zowel voor ouderen in leeftijd als voor hogeren in aanzien. En niet alleen respect voor mensen: óók voor de cultuur.
De man had een prachtige speech en was blij verrast over het enthousiasme en inzet van de weduwen.
Hij gaf ook een boodschap mee aan de jeugd die erbij aanwezig was: "Jullie moeten een voorbeeld nemen aan deze dames. Ondanks tegenslag in het leven werken ze om jullie eten en scholing te geven. En dat terwijl een groot deel van de jeugd vaak al om acht uur 'savonds dronken is en te lui is om iets te doen of te betekenen voor de vooruitgang van Zambia." Uiteraard werd dit gevolgd door een applaus en zingende vrouwen.
Ook gaf de PS aan dat er een grote betrokkenheid moet zijn én blijven voor ALLE weduwen met dit project. Een visvijver kan alleen maar goed gedeiën als er iedere dag aandacht voor is. Pas dan is succes verzekerd. Hij zei op persoonlijke titel dat de dames altijd op de medewerking van de provincie kunnen rekenen. Dát was niet tegen dovemansoren gezegd: de dames begonnen te joelen en te klappen! We zullen zien in hoeverre de overheid zich aan dit soort uitspraken houdt??!
Met de meubels gaat het ook de goede kant op. Hugo heeft samen met Moses een prachtinstrument gemaakt om hout in een gebogen vorm te krijgen. Gewoon van een ouwe bladveer! Twee bladen op elkaar, gaten erin geboord, bouten erdoor, hout ertussen en draaien maar. Het werkt!! Hugo gaat overmorgen écht met een stoel naar huis!
Succesvolle dag en om dat te vieren werden we door Moses thuis uitgenodigd voor de maaltijd. Prachtig! Voor mij niet de eerste keer: toch iedere keer weer verrassend in zo'n hutje. Mary had een heerlijk kip gebakken en toen Moses de radio eindelijk op een hoorbaar niveau had ingesteld stond de wereld even op zijn kop. De omroeper zei namelijk dat Mister Ronald de Kroet in Solwezi een fishfarm had geopend om de weduwen in Solwezi te helpen. Toen was het even stil in de hut. Hugo en ik keken elkaar aan: de eerste keer luisteren we naar een radio en dan dit!! Toeval?? In ieder geval wel heel leuk!

Een speciaal bedankje voor mijn kinderen Aniek, Ilya en Dion die afgelopen week iets van zich lieten horen. Fijn dat jullie goed in je vel zitten en veel te doen hebben: school, sport, huiswerk, feestjes, etc.... Zowel op het noordelijke - als op het zuidelijke halfrond vervelen we ons niet!

• 02 Oktober 2005 - 07:56

Ilya:

vet cool joh! dat je op de radio was!! kunnen ze nou nog steeds je/onze achternaam niet uitspreken??:P xxxxxxx

• 02 Oktober 2005 - 09:22

Karlijn:

Ronald wat ben je toch een fantastische kerel en wat beleef je leuke dingen! En fijn dat je ons van alles laat mee genieten! Ik heb zin om je weer eens in het echt te zien, maar dat duurt nog even, gelukkig voor jou! Tot schrijfs en liefs aan allen daar!