Hollandse lente. - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Hollandse lente. - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Hollandse lente.

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

28 Maart 2006 | Zambia, Solwezi

"Tsja, doet Ronald nog wat aan de projecten", zulllen jullie je afvragen? Nee dus, is het eerlijke antwoord. Ik ben de eerste weken even egoistisch bezig. De bouw van mijn huis loopt niet zoals ik, tegen beter weten in, had gehoopt. Ben je hier niet aanwezig, dan gaan ze achterover liggen en wachten af op wat er gebeuren moet. En áls ze dan wat eigen initiatief tonen, dan nemen ze de verkeerde beslissing. Ik zou dan ook ons gezegde: "Beter een verkeerde beslissing, dan géén beslissing!" om willen bouwen naar "Beter geen beslissing, dan de goede!"
Er zijn in Solwezi ook veranderingen te zien: er zijn nu zelfs twee zebrapaden! De automobilisten moeten er nog wel aan wennen want of ze stoppen is niet zeker. Er wordt op veel plekken gebouwd. Op de afgelegen weg naar het huisje van Brenda is de Protea Group een hotel aan het bouwen. Geheel in traditionele sfeer. Houten skelet met stenen er tussen en een mooi rieten dak. De grondprijs is enorm gestegen: vier maal het tarief van twee jaar geleden. Het autoverkeer is nog meer gestegen. Ik verplaats me op de fiets en dat is op de enige geasfalteerde weg in Solwezi niet zonder gevaar. Iedere toeter kan gevaar betekenen; een dove fietser zal zonder pardon van de weg worden gereden.
Deze week zal ik steeds dezelde weg fietsen. Het is een kwestie van hard werken aan de fishing touch van het huis en wanneer dat vliegwiel draait ga ik me volgende week weer met "Eigen Benen" bezighouden.
Of zoals Oom Harry zegt: "Voor wie geduld heeft komt alles op tijd!"
Geen zorgen, de muskietennetten voor de dove kinderen en de weeskinderen zijn vanmorgen deels gekocht en de rest staat in bestelling, er is al vis uit de vijvers verkocht evenals vele stoelen van het Mukwa-project.
Pacheche pacheche, zeggen we hier. Zoiets als "rustig aan, dan breekt het lijntje niet."
De vrienden in Holland wens ik een goed begin van de lente

  • 28 Maart 2006 - 06:06

    Ilya:

    haaay pap! beetje vroeg opgestaan ofzo:P haha! ik had 1e uur vrij! goed dat het zo goed met solwezi en natuurlijk met jou gaat!:) doe het rustig aan en tot 16 mei!:!
    xxxx

  • 28 Maart 2006 - 09:15

    Henk:

    Dag Ronald,

    Pas op bij het lopend oversteken op een Zambiaanse zebra.

    Henk

  • 28 Maart 2006 - 13:03

    Jose:

    Welke lente bedoel je. Let jij maar op dat je niet verbrand of te bruin wordt.

  • 29 Maart 2006 - 12:17

    Hetty:

    Hoi Ronald, dank voor je reisverslag. Maar hoe is het met oom Harry? Heb je hem nog niet gezien?

  • 31 Maart 2006 - 07:55

    Jurgen:

    Hoi Ronald

    Lijkt me erg goed daar in Solwezi. In ieder geval komt daar de lente dit jaar niet NA de zomer (zoals bij ons het geval lijkt te zijn)
    Zal ik daar maar bij een ontwikkelingsbedrijf (i.p.v. Amsterdam)beginnen? ;-)

    Good luck met de bouw en Brenda

    GRTZ Jurgen

  • 31 Maart 2006 - 07:55

    Jurgen:

    Hoi Ronald

    Lijkt me erg goed daar in Solwezi. In ieder geval komt daar de lente dit jaar niet NA de zomer (zoals bij ons het geval lijkt te zijn)
    Zal ik daar maar bij een ontwikkelingsbedrijf (i.p.v. Amsterdam)beginnen? ;-)

    Good luck met de bouw en Brenda

    GRTZ Jurgen

  • 02 April 2006 - 13:42

    Jos:

    Hallo ronald,

    Zojuist ben ik weer heelhuids teruggekomen van de Sunda eilanden. Het lijkt wel of dat achterover leunen iets met de breedtegraad op deze aarde te maken heeft; ook op de Sunda eilanden kunnen ze er wat van! Misschien is deze manier van leven nog zo gek niet wat ik ben daar niet één chagerijnig persoon tegen gekomen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 347900

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: