Nederlandse bouwers! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Nederlandse bouwers! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Nederlandse bouwers!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

22 Oktober 2005 | Zambia, Solwezi

Eindelijk, de Nederlandse bouwers zijn begonnen! Vanwege het grote brandstoftekort in heel Zambia is de logistiek nóg slechter dan normaal. En normaal is het al niet veel.
Daarom is de aanvoer van het bouwmateriaal een chaos. Degene met de grootste mond krijgt nog iets. En als het van verder weg moet komen, zoals het hout voor de veranda, dan heb je een probleem extra. Niet getreurd, het is Zambia, ofwel je kan beginnen als de spullen er zijn en de spullen zijn er als ze er zijn. Over een datum, laat staan een tijd, wordt heel makkelijk gedaan. Bijvoorbeeld, vandaag om twee uur geleverd betekent dat het er deze week KAN zijn!
Voor Patrick en Jos “even” wennen. Ik ben het gewend, maar heb het nog niet geaccepteerd als een levensstijl. Wat ook wennen is voor de twee blanke bouwers, is het feit dat er hier geen ARBO controles zijn. Want de gereedschappen zijn niet gekeurd en de omstandigheden op de bouw vragen om ongelukken. Speciaal voor P&J hebben de andere timmerlieden een sterke steiger in elkaar getimmerd. Zie foto (als het lukt om die over te sturen).
Ook zijn P&J inmiddels gewend aan het eten. Tussen de middag heeft Sandra voor hen gekookt. Jullie kennen dat van TV. Zo’n zwarte mevrouw die in een grote pot staat te stampen! Misschien is het omdat het met liefde wordt gemaakt: de heren vonden het zalig. Ze aten bijna hun vingers erbij op: bestek kennen we niet op de bouwplaats!
Ik zit heerlijk achter de PC en die gasten maar buffelen.......
Vanavond heb ik een bruiloftsfeest (klant van Brenda trouwt met Seth Muleya, de rechterhand van de PS: zie het verhaal over de visvijvers) en dan kunnen P&J hier in het Kolbe House genieten van een zaterdagse avondmaaltijd. En vóóraf en achteraf bidden: het worden heilige boontjes, die twee !
De zeven jonge hondjes groeien goed. Boven verwachting, want als je ziet wat de moeder te eten krijgt? En hoe de huisvesting is. Straks heeft Sandra dus een beetje inkomen. Een hondje brengt toch makkelijk 50.000 Kwacha op.
Morgen gaat Brenda op de bus naar Lusaka om John Vink op te halen. Dan hebben daarna dik twee weken een Hollandse enclave hier op het Kolbe House.
Allemaal de groeten van het spul hier!

• 22 Oktober 2005 - 14:19

Rob:

Dat eten met hun handen, ach da's thuis niet veel anders. Maar bidden voor en na het eten..... zegt dat iets over het eten of toch over onze jonge helden P&J?

• 22 Oktober 2005 - 14:20

Saskia:

Dus jullie eten toch potjekos en milliepap, ha ha ha!!!!!!!!!!!
    Leuke foto blij jullie te hebben gezien jullie zien er goed uit, P kijk wat vrolijker de volgende keer. LIEFS

• 22 Oktober 2005 - 17:44

Bea:

Ronald en Brenda hartelijk dank voor brief met foto's. Hallo Jos zo te zien heb je het verkeerde shirt en broek aan, ik heb nog zo gezegd..................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    je lieve vrouw

• 22 Oktober 2005 - 17:46

Bea:

P jij bent wel goed gekleed.

ps. check je mail.

je moeder

• 22 Oktober 2005 - 19:49

Rie:

Bigg Jos ik vindt je broekje heel pikant maar pas op ga niet met die benen het water in want de krokodillen zijn er gek op.P denk er om.Hoe groter de bus hoe groter de KLUS.

• 22 Oktober 2005 - 19:49

Rie:

• 22 Oktober 2005 - 19:55

Wilton:

De stelling ziet er goed uit bouwen maar,pas op voor jullie handen want anders blijft jullie MAAG leeg.We genieten van het verslag wat Ronald iedere keer weer geeft.Prachtige foto's.

• 22 Oktober 2005 - 20:20

Karlijn:

Dag lieverds! Even benieuwd: wie trouwt er met Seth Muleya? En waar ik ook zo benieuwd naar ben, hoe is het met de lieve Alison?!?!? (de kat) Dikke kus

• 23 Oktober 2005 - 07:14

Lia Vink:

Hai Ronald,
    Bedankt voor je brief en de foto van John. Is wel nodig hoor anders zou ik hem na 3 weken niet meer herkennen. Nee zonder dollen, John vloog om 21.07 dus een half uurtje later fdan het schema ri. Nariobi. Als ik dit schrijf zit hij inde Boeing 737 naar Lusaka.
    Spannend allemaal.
    lieve groeten van Lia en ook van Bas, die ligt nog in zijn mandje, was gisteren jarig en we hebben met de fam. afgelopen vrijdag zijn verjaardag gevierd.

• 23 Oktober 2005 - 07:17

Lia Vink:

Uiteraard ook een berichtje voor Jos en Patrick.
    Ik mis jullie sigaretje op de foto. Mag je daar niet roken, dat zal John ook wel tegenvallen haha.
    Succes met het klussen (als jullie tenminste materiaal ontvangen)
    groetjes

• 23 Oktober 2005 - 14:17

Wim En Gretha:

Hallo ROnald, Nuzo te lezen verveel je je echt geen moment. Veel gezelligheid toegewenst met al je gasten en de groeten aan Brenda.
    Lieve groeten uit een kouder wordend Zeeland!

• 23 Oktober 2005 - 14:41

Saskia:

Hallo zoals jullie weten heb ik heel veel ''AIR'' maar ik kom daarmee 14 november wel mee in het blad flair. ( nr. 45).
    groeten je beroemde dochter en zus

• 23 Oktober 2005 - 18:13

Frank:

Jos en Piet hebben jullie al op je vinger geslagen met de hamer?Wat een top steiger,kan je hem niet mee nemen hier naar toe.
    En Irma wil graag dat recept van die Mama waar jullie de vingers bij aflikken
    Gaat voor de rest alles goed, ik hoop van wel ,oke
    Groetjes aan allemaal. Frank ,Irma,Mike

• 26 Oktober 2005 - 20:00

Koos Doekes:

Hallo Jos en Patrick
    Wil en ik zijn erg jalours op jullie avonturen.We volgen de verhalen via deze site die via Wilton en Rie ook in onze computer terecht is gekomen.Hou vol.
    Sterkte en hartelijke gr. Koos en Wil Doekes

• 28 Oktober 2005 - 22:27

Hannah En Koos Sijm,:

Hebben foto van Bic bosses op het podium ontvangen van Saskia en Bea. Later de site opgezocht en Jos en Patrick in actie gezien.Beseffen best dat jullie in een hele andere cultuur zijn beland.Leuk om te zien vooral hoe Jos de zwarte dame vriendelijk toe lacht.