Update Michael - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Update Michael - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Update Michael

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

13 December 2006 | Zambia, Solwezi

Voor de geinteresseerden een korte update.
Maandag zou Michael onderzocht worden door twee doktoren. De dokter in Mukinge Hospital in Kasempa had mij nadrukkelijk verzocht er voor te zorgen dat Michael zich de 11e ’s morgens in het U.T.H.. (Universiteits Ziekenhuis) moest melden bij deze heren doktoren.
Michael heeft de reis van twee dagen gemaakt. De langste reis van zijn leven. Nog nooit buiten de provincie geweest. Nog nooit een stoplicht of een flat gezien! Zijn begeleiders David en Kajila mogen we dankbaar zijn: wat een sociale figuren zijn dat. Een week op stap met een jonge invalide dorpsgenoot.
Dit is Afrika: beide doktoren zijn “on leave” naar het buitenland. Daar snappen we niets van.
David en ik zijn de hele maandag aan het bellen geweest en helaas op niets af. Niemand wist iets duidelijker te maken. Afwachten tot dinsdag.
En die dag bracht de duidelijkheid dat beide doktoren inderdaad met vakantie zijn. Niet gebeurd zonder reden, dus werd er een andere arts opgeduikeld. Die onderzocht Michael en kwam erachter dat Michael een groot probleem aan zijn ruggengraat heeft. Daardoor zijn er zenuwen beklemd en veroorzaken het incontinentieprobleem. Zou het waar zijn?? Dat zou te mooi voor woorden zijn. David verteld door de slechte telefoonlijn dat Michael woensdag wordt geopereerd.
Jaja, mooi niet. Verkeerd begrepen. Morgen, donderdag, komt er een dokter het nog eens goed bekijken en dan………..ja dan………………
Ondertussen slaap ik er slecht van, droom de vreemdste dingen en lag vanmorgen vanaf vijf uur wakker met het beeld van een eenzame Michael die in een ziekenhuisbed ligt te wachten op een mooie toekomst.
Na deze dagen weet ik wel dat de “T” in de naam van het ziekenhuis een juiste keuze is. Het ziekenhuis in Lusaka heet namelijk “University Teaching Hospital”. Er wordt veel geleerd. Soms zijn studenten beter dan hun docenten, en daar gokken we dan maar op!
Lieve mensen ver weg, bedankt voor al jullie steun, de mailtjes en SMSjes met opgestoken kaarsen en rondgebeden rozenkransen. We geven niet op: het gaat Michael lukken!!!
Wordt vervolgd……....... zondagmiddag ben ik zelf in Lusaka omdat het vliegtuig mij dinsdag weer naar Nederland brengt. Uiteraard bezoek ik als eerste Michael om hem te steunen en namens jullie allemaal de groeten te doen en de liefde over te brengen.

  • 13 December 2006 - 18:35

    De Vosjes:

    Hoi Ronald & Brenda, wat een verhaal zeg, nou we duimen er hard voor dat de operatie gaat lukken ! Jij een goede reis terug naar Nederland en alvast fijne feestdagen !

  • 14 December 2006 - 10:32

    John En Antje:

    Lieve ronald, brenda, david en kajila.
    Dit verhaal kan ik moeilijk loslaten. Terwijl ik mijn dagelijkse dingen doe denk ik steeds aan dit kind. wij hier in Nederland kunnen niet meer dan steunen in gedachten. Bedankt voor alle moeite die er wordt gedaan. Michael is erg sterk en heeft een bepaald lot te dragen. we wachten met spanning af hoe zijn geschiedenis zich zal ontwikkelen.We horen het wel van je en leven op afstand mee. Veel liefs en breng onze waardering en respekt ook over naar David en Kajila.

  • 14 December 2006 - 15:26

    Anja:

    Hoi Ronald en Brenda,
    Ben diep onder de indruk van jullie verhaal over Michael!! Hoop dat alles goed zal komen.
    Jij,Ronald, een goede reis terug en wellicht spreken we elkaar binnenkort nog.

  • 15 December 2006 - 08:36

    Lia Vink:

    dear ronald,
    we hopen van harte dat voor dit mooie mannetje de operaties zullen gaan zoals het moet gaan!!!
    ondertussen tikt de tijd door en zit je binnenkort onder de kerstboom in hillegom.Afgelopen zaterdag zeer plezierig kennis mogen maken met John en Antje bij mama Mia. Hele goede reis en liefs en kerstgroeten voor Brenda en Viola lieve groeten ook voor onze Harry.
    x lia

  • 15 December 2006 - 09:04

    Brigitte:

    ach, wat een verdrietig berichtje. veel sterkte!
    liefs Brigitte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 348246

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: