verkiezingen en glad ijs! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu verkiezingen en glad ijs! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

verkiezingen en glad ijs!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

28 September 2006 | Zambia, Solwezi

Beste vrienden en vriendinnen,
Jullie weten wellicht dat Stichting "Op Eigen Benen" Zambia een speciale band heeft met de ijsbaan Haarlem.
In maart was er een speciale prestatietocht: de opbrengst was ten bate van de invaliden in Zambia.
Door het succes is op 16 maart 2007 de volgende editie.
Da's nog vér weg, hoor ik jullie denken.
Zeker waar, maar 't schaatsseizoen staat alweer voor de deur.
Op 5 oktober kan iedereen GRATIS schaatsen op de OVERDEKTE baan in Haarlem.
Van 20.00 tot 23.00 uur is iedereen van harte welkom.
Dan kunnen jullie alvast beginnen met trainen!
Ik ga door met het goed besteden van de giften: het is prachtig werk in Zambia!
Jullie óp naar de winter: wij hier óp naar de zomer!

Vandaag zijn hier de verkiezingen. Al wekenlang rijden allerlei auto’s door de straten van het dorp en over zandpaden in de buitenwijken. Deze auto’s zijn voorzien van grote megafoons en DJ-achtige geluidsinstallaties. Op de buitenkant zijn grote panfletten geplakt met daarop duidelijk de foto en naam van de betreffende presidentskandidaat en/of de kandidaat voor de functie van MP of Counciller in de betreffende regio. Het is heerlijk chaotisch en geeft veel lawaai. Het gaat wel allemaal met veel plezier en bijzonder vreedzaam. Je ziet dat wel eens anders op het nieuws. Zambia is een fijn land waarin de ruim zeventig stammen als een familie met elkaar omgaan.
Vandaag, de 28ste, is uitgeroepen tot een nationale vrije dag. Het is dan ook overal bijzonder rustig, behalve bij de stembureau’s. Lange rijen mensen wachten in alfabetische volgorde relaxed tot ze met hun in inkt gedoopte vinger een stem mogen uitbrengen. Het is “iets” anders dan bij ons. Hier moet je je eerst (enige maanden terug) aanmelden en inschrijven op een van de vele stembureau’s. Dan gaan ze controleren of je niet dubbel bent ingeschreven. Heb je dat wel gedaan, dan wacht je een behoorlijke gevangenisstraf. En vandaag gaat iedereen die zich destijds aangemeld heeft naar het stembureau van aanmelding. Stemmen tellen kost even, dus wanneer de uitslag is weten we niet. Wellicht dat het in Nederland eerder bekend is?
De race om het presidentschap gaat tussen de huidige president Mwanawassa en ene heer Sata. Laten we hopen dat, wie het ook wordt, diegene in ieder geval de punten van het verkiezingsprogramma gaat uitvoeren. Hier in Solwezi wordt veelvuldig op de partij van Mwanawassa gestemd. De stemming in de hoofdstad, waar veel meer werkloosheid is, is meer gericht op de nieuwe kanditaat. Het is de kandidaat van de hoop!
Morgen of overmorgen horen we wel wie het geworden is en wat er in het land gaat veranderen.
Later………………….

• 28 September 2006 - 17:16

Kitty:

Ja grappig hé, het plezier en de dynamiek van de mensen rond de verkiezingen. Ik weet hoe dat in Ghana gaat. Veel ge-dans ook. Expressieve saamhorigheid... tóch?

• 29 September 2006 - 08:56

Mayke:

Ja, ook hier in de krant stond een uitgebreid artikeltje over de verkiezingen. Zal het bewaren.UItslag nu nog niet bekend.
    Liefs, Mayke

• 29 September 2006 - 11:59

Nynke:

Hey lieverds,
    Ben even bij mijn ouders, dus in de gelegenheid om jullie verhalen te lezen. Fantastisch zeg! Ik mis het daar zo!!
    Veel liefs en dikke knuffels!!!

• 29 September 2006 - 21:18

Igor:

Hi Ronald. Goed te lezen dat je nog alive and kicking bent. Groeten en een knuffel ook voor Brenda.