Gedachten lezen......... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Gedachten lezen......... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Gedachten lezen.........

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

31 Oktober 2006 | Tanzania, Dodoma

Als er nog mensen zijn die eraan twijfelen of het werkelijk mogelijk is dat mensen elkaars gedachten kunnen lezen, dan adviseer ik hen een retourtje Dar-Es-Salaam te kopen. Ga een dag in diverse taxis dwars door de stad en je zult het bewijs geleverd krijgen. Als deze chauffeurs de gedachten van mede-weggebruikers NIET zouden kunnen lezen, dan zouden ze iedere vijf seconden een aanrijding hebben. Met een hand op de claxon, de ander soepel sturend en met de rechtervoet op het gaspedaal manouvreren ze op de vierkante centimeter zoals alleen Johan Cruijff dat op het voetbalveld kon!
De chaos op straat is prachtig om mee te maken. Verkeersdrempels zijn hier niet nodig om de snelheid uit het verkeer te halen. Er zijn meer kuilen dan asfalt en meer zwetende sjouwers en harde werkers voor de handkarren dan dat er "gewone" voetgangers zijn. Deze mensenlijke paarden zijn met hun handkarren "King of the Roads" en het schouwspel is vele malen spannender dan de spannendste Formule 1 race. Tot honderd kilo wordt gewoon op de schouders getilt en gesjouwd. Vele sjouwers zijn compleet misvormd en lijken op nazaten van Quasimodo. Ondanks hun krom gebogen lijven lijken ze er niet "gebukt" onder te gaan. Het is hun inkomen en het lijkt zelfs of ze met groot respect door de andere Tanzanianen behandeld worden.
Ook de trotse Maasai die in hun traditionele rode kleding en op de zelfgemaakte schoeisel in de stad rondlopen maken Dar-Es-Salaam tot een groot sprookje. Soms knijp ik mezelf om zeker te weten dat ik niet droom. Alle verhalen over onveilig, diefstal, opdringerige verkopers, etc....kunnen naar het land der fabelen. "KARIBU" betekent welkom en dat voel je hier overal !!!!

Nu snel naar de trein en terug naar huis in Solwezi. Knuffels, liefs en groeten van Brenda en Ronald

• 31 Oktober 2006 - 08:45

Igor:

Weer een gelukte poging om iets van je ervaringen en passie voor Afrika over te brengen. Ik wens jullie een goede en veilige terugreis naar Solwezi.

• 31 Oktober 2006 - 09:18

Brigitte:

wat ben jij een bevoorrecht mens!

hartelijke groet, Brigitte

• 31 Oktober 2006 - 18:26

Lia:

genoten van je verhaal vanuit Tanzania.Ik wens je samen met Brenda een behouden thuiskomst.OH was hier gisteren nog even om zijn Kerstbrief te laten zien. Het is echt een jubileum uitgave geworden. OH is bijna in Joburg wij moeten morgen nog 11uur en 30 min. Gelukkig hoeven we het niet lopen haha dag tot mails. lieve groetjes van de van Tets.