Gedachten zijn ook thuis - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Gedachten zijn ook thuis - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Gedachten zijn ook thuis

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

22 September 2005 | Zambia, Kitwe

goedemorgen allemaal, 't is in de vroege morgen bij onze vrienden Mauro en Joanna in Kitwe. Wakker geworden met gedachten over de kinderen en Yolanthe thuis. Meteen daaroverheen dacht ik:"He, ik heb helemaal nog niets over hen geschreven. Misschien zijn er wel vrienden die zich afvragen of ik uberhaupt nog wel aan Nederland denk?" Ik kan jullie gerust stellen. Iedere dag denk ik aan jullie en laat ik via een fotocollage op een A4-tje trots zien wie mijn mooie, hard studerende kinderen zijn en wie lieve moeder is. Zelfs een foto met mijn broer, zussen, neefs en nichten is mee.
En uiteraard sturen we wat SMS berichten over en weer. Vanaf mijn Zambiaanse mobiele nummer is dat 'savonds redelijk goedkoop. Bellen is bespottelijk duur: daar beginnen we dan ook niet aan. SMS-jes ontvangen is hier heel verrassend. Je verwacht het niet. En ze komen ook binnen op moment dat je weer binnen bereik bent van een zendmast. Zomaar drie of vier tegelijk als je in de propvolle minibus zit bijvoorbeeld. Als die zwarte pupillen in het spierwitte oogwit draaien zich naar mij met de gedachten: "Wat zit die muzungu te piepen?"
Maar ja, dan realiseer ik me dat het niet voor het piepen is, want dat is hier aan de orde van de dag. Er wordt namelijk haast niet gebeld: onwijs veel SMS. Da's bijna voor niets. De telefooncompany hier maakt de Zambianen gewoon verslaafd aan de SMS en maakt het straks duurder. En ALLES is hier prepaid: nergens contracten. Want waar moet je het geld halen als er niet wordt betaald?
Mauro en Joanna hebben een online-verbinding. Die wonen vlak bij de zendmast en hebben een schotel geplaatst. Nu een supersnelle lijn: gaaf hoor in Zambia. Net zo snel als thuis.
We gaan ontbijten en samen met Hugo weer langs vele bedrijven om verder te gaan met het project "MUKWA".
Morgen terug in Solwezi om met spanning af te wachten hoe de meeting 'smiddags zal verlopen. Wordt vervolgd!
Lieve groet van Ronald, Hugo en de vrienden Mauro en Joanna.

  • 22 September 2005 - 07:11

    Jose-Marie:

    Jij verveelt je daar geen minuut. Wat ben je ook al vroeg op zeg, zo zijn het wel hele lange dagen. Denk aan jezelf hoor!
    Liefs Jose-Marie

  • 22 September 2005 - 19:20

    John En Antje:

    Hallo lieve Ronald, hier dan toch even ook groeten vanuit Wilbertoord.Hetis hier prachtig nazomerweer. Genieten dus. Geweldig al die kontakten die je aan het leggen bent. Ik lees vaak 's avonds op bed even de berichten die John voor me uitdraait. Dan ben ik even in Zambia en probeer me een voorstelling te maken.Ik vind dat systeem van chiefs heel interessant. Ik denk dat wij dat in onze samenleving soms missen.
    DAn heb je maar veel geluk als er onder je vrienden liefdevolle wijze mensen zitten. Gelukkig heb ik die, al zijn ze nu wel wat verder weg. Veel succes met alles. Voorlopig hebben we het even druk met verhuizen naar klein huurhuisje. liefs John en Antje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 347900

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: