Changing of the Year - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Changing of the Year - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Changing of the Year

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

03 Januari 2010 | Zambia, Solwezi

Op oudejaarsdag zei ik tegen de Indische eigenaar van de grootste ijzerwarenwinkel in Solwezi “I wish you a good changing of the year!” en toen antwoorde hij “I don’t go for changing of the year, I only go for improving of the year!”
Hij slaat de spijker op zijn kop: ieder jaar weer wat verbeteringen!
Naar aanleiding van mijn Kerstverhaal kwamen er vragen over hoe het er hier met OUD/NIEUW aan toegaat. Daar zal ik kort wat over schrijven.
Allereerst is er al bijna een week niet voldoende stroom in town, “Low Voltage” noemen we dat. Dan doen veel aparaten het niet: zoals TL-buizen en diverse kooktoestellen. Maar ook de zender/ontvanger van de internetprovider ligt plat: die heeft vol vermogen nodig om te kunnen stralen. Ik snap de uitleg van de contactpersoon wel, maar het is wel balen op deze dagen waarop je juist even met de familie en vrienden in Nederland wilt communiceren. Ik schrijf dit verhaaltje op de 1e januari en maar zien wanneer ik de mogelijkheid heb om het op het wereldwijdeweb te schieten. Jullie zullen het als eerste merken!
Wat je hier uiteraard ook mist zijn de oliebollen en appelflappen. De kou mis ik niet, hoewel het vreemd blijft om in deze tijd van Nederlandse binnen-gezelligheid hier buiten zwetend in je short rond te lopen. Dan mis je hier absoluut het vuurwerk, dwz het vuurwerk wat je moet kopen en afsteker. Want veel dingen zijn mooi verdeeld over de wereld: tijdens de zonsondergang hadden we een unieke dubbele regenboog, daarna heldere lucht met een heldere volle maan die we tot bijna 22.00 uur konden zien. Toen kwam de dikke bewolking aanzetten, met wat weerlicht aan de horizon. We konden dat prachtig zien: we stonden op het terras van het luxe en hooggelegen Royal-Hotel. Die weerlichten kwamen dichterbij en het geheel ontaarde tegen elven in een knallend onweer: gratis en voor niets natuurlijk vuurwerk!!
Aftellen van het jaar gebeurde door de gitarist die de hele avond vulde met gouwe ouwen, jaren 60-70: helemaal mijn stijl! 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-----HAPPY NEW YEAR! Dikke zoen voor Brenda en het was 2010. Niet zo bijzonder dus. Geen oliebollen of appelflappen, geen Paul de Leeuw die het afgelopen jaar nog even op de hak neemt, gewoon lekker samen en het wordt vanzelf vrijdag 1 januari 2010!
Na nog een uurtje gitaarmuziek was de spirit uit de avond en reden we naar huis waar we nog een paar SMSjes verstuurden en daarna als een blok in slaap vielen.
De ochtend van Nieuwjaarsdag werd besteed aan het vullen van de koffer van Viola, die dinsdag weer voor drie maanden naar school vertrekt. Daarna beetje zonnebaden, wat lezen om voor de lunch wat kip op de barbeque te leggen. Gek he, vanuit Nederland gezien. Wij zitten in een zomerse campingsfeer! Foto’s gemaakt (onder dit verhaal) van de fundering en de carport, met in het midden de amaryllis die Brenda cadeau kreeg van mama Mia. We zijn trots op dit soort spirituele verbindingen met geliefden aan de andere kant van de wereld.
Op de foto kun je zien dat de fundering nog lang niet sterk genoeg is: de poot van de bank zakte onder mijn lichte gewicht weg in de grond waarmee de fundering is volgestort. Het is volop regenseizoen en die regen moet de grond doen inklinken en de fundering supersterk maken. De carport is op het moment in gebruik als terras en dat bevalt ons prima: we zitten droog en hebben uitzicht op wat over twee jaar ons huis moet gaan worden. Het geeft ons veel ideeën en een goed gevoel.
Wij wensen iedereen een jaar vol ideeën en goede gevoelens en uiteraard geluk en de beste gezondheid!
Love and care,
Ronald & Brenda

• 03 Januari 2010 - 16:26

Jose:

De allerallerbeste wensen voor 2010. Dikke kussen van de Kunstjes.

• 03 Januari 2010 - 16:46

Eric:

Ronald en Brenda,

De allerbeste wensen voor 2010. Is het niet het mooist om de jaarwisseling samen klein en intiem met de liefde van je leven meet te maken? Daar kan geen vuurwerk, oliebol of appelflap tegenop. (Ik laat de champagne doelbewust buiten de opsomming).

Groeten,Eric

• 03 Januari 2010 - 17:05

Maurice Allart:

Beste Ronald, Brenda en Viola voor jullie een nog beter 2010 gewenst!

Hmmm oliebollen en appelflappen in de vrieskou of een lekker kippetje op de bbq en een zomerse campingsfeer. Lijkt een makkelijke keuze, maar als je het ene hebt verlang je naar het andere. Het mooiste is het idee hebben zelf te kunnen kiezen........

Succes (je kent de definitie) en groetjes,
    Maurice, Andrea, Nikita en Senna

• 03 Januari 2010 - 17:29

Hans&Marielle:

Hoi Ronald en Brenda, wij wensen jullie een heel erg goed 2010! Uiteraard ook voor alle geliefden wederzijds. In het speciaal voor Sophia en Michael.

Het oudjaar in Nederland is heerlijk koud en "ouderwets" met sneeuw. De komende tijd wordt het denken aan een 11-stedentocht...

Eerlijk gezegd is het net zo heerlijk om te denken aan de BBQ met kip als aan snert met worst. Waar het om gaat is dat je gelukkig bent en je je "eigen" stip aan de horizon ziet staan.

Knuffels van ons

• 04 Januari 2010 - 15:16

Niek/joop:

hallo ronald brenda en viola
    ook wij wensen jullie voor 2010 veel liefde gezondheid en geluk.

• 09 Januari 2010 - 21:18

Saskia:

hoi Ronald,

Dat is lang geleden dat je iets van mij hebt hoort.
    Als eerste de beste wensen van ons allemaal.

Ik stuur je dit bericht om te laten weten dat Jos zins de feestdagen erg hard achteruit gaat.
    Hij heeft afgelopen week 2 dagen in het AVL-ziekenhuis gelegen heeft daar een bloed transfusie en bestraling op de tumor gekregen om het bloeden van de tumor te stoppen.
    Het eten is moeilijker geworden waardoor hij flink is afgevallen en soms heeft hij pijn.
    Hij is bij ons in huis kan op dit moment niet alleen zijn.

Sorry dat ik het je op deze manier laat weten maar ik heb geen gegevens van jou en wilde ook niet te lang wachten.
    Ik weet niet of je nog contact met patrick hebt maar hij heeft mijn telnr of mailadres.
    Als dat niet lukt kan het ook nog via je moeder.

Groeten van ons allemaal.

• 08 Februari 2010 - 13:29

Bas & Elly Allart:

Beste Ronald en Brenda,
    dat is lang geleden, but
    how is live this time ?
    We vinden het helemaal top wat julie doen daar.
    In het klein heb ik dat in Drenthe gedaan. Heel vroeger (1965) waren we in South Africa 4 weeks.
    That was incredible.

Bas & Elly Allart:

Beste Ronald en Brenda,
    dat is lang geleden, but
    how is live this time ?
    We vinden het helemaal top wat julie doen daar.
    That was incredible.
    Voor nu, veel geluk en succes