OUD EN NIEUW - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu OUD EN NIEUW - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

OUD EN NIEUW

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

07 Oktober 2012 | Zambia, Solwezi

Nog drie maanden en er is alweer een jaar voorbij gevlogen. Maar dat bedoel ik niet met de titel “Oud en Nieuw”. Ik heb het over het oude en nieuwe groen. Ieder jaar zie ik hier weer nieuwe dingen, of beter gezegd, ik neem het NU pas waar, want het is al duizenden jaren hetzelfde! Ook midden in Afrika zijn er seizoenen, echter geen vier! Deze tijd van het jaar is de overgang van herfst naar lente, en dat gebeurt in enkele dagen. Terwijl de laatste bladeren van de bomen vallen ontknoppen zich aan DEZELFDE boom de nieuwe fris groene blaadjes. Voor wie het niet gelooft heb ik er een paar onbewerkte foto’s bijgevoegd!
Waar het ook OUD en NIEUW is en wordt, is Kasempa! Ook enkele foto’s voor de beeldvorming. In 2006 waren John en Antje in Kasempa voor een “survey-onderzoek” naar de problemen van de lokale gehandicapten. Daar troffen zij ook Michael Mwaji, een weeskind van tien jaar en altijd kruipen in het stof. Samen met enkele gulle gevers in Nederland hebben wij gezorgd dat zijn leven wat verbeterde. Michael gaat in het droge seizoen naar school in de kart die door HDA (Holland Disabled Association) is geschonken. Sinds zijn oma, die Michael verzorgde, begin dit jaar overleed zorgen nu een oom en tante voor hem en is ook de hygiene van Michael enorm toegenomen. In november wordt Michael 16 en wordt het een echte kanjer! Omdat zijn oom in Lusaka werkt en hij dus alleen met z’n tante en hun jonge kinderen samen woont, kan Michael niet meer in hetzelfde huisje slapen (da’s de cultuur hier). Dus is er door de buurtgemeenschap een oud huisje aan Michael gegeven, alleen het grasdak is zeer slecht en met de komende regentijd moest er wat gebeuren. Vorige week waren we met het bestuur van HDA op bezoek in Kasempa en hadden een serieus overleg met Michael en zijn verzorgers. Daar is besloten dat wij (donors in NL en HDA) Michael’s huisje een nieuw dak geven, de deur verbreden (kan de kart naar binnen), z’n kart repareren (alle lagers liggen eruit!), schoolgeld betalen, een nieuw uniform en andere schoolspullen aangeschaffen en we ook een goed woordje doen voor hem bij de hoofdonderwijzeres van de Kasempa Basic School, waar “ons” internaat project zijn voltooiing nadert. Het zou heel mooi zijn wanneer Michael op dat internaat kan worden toegelaten, en niet alleen om het hele jaar naar school te gaan, maar vooral om de jongere kinderen te motiveren en te helpen. Het zou voor Michael maar EEN jaar internaat worden, omdat hij daarna te oud is en naar een “secundaire” school moet gaan.
Na het bezoek aan Michael werd z’n kart ingeladen en werd de volgende ochtend in Solwezi gerepareerd en dezelfde dag op het dak van de bus (die dagelijks heen en weer rijdt) gebonden zodat Michael maar twee dagen zonder kart zou zijn. Het blijven hier omstandigheden van “for every problem is a solution” ............met ’n beetje geduld dan wel.
Vervolgens naar de basis school om ons internaat project te bekijken. Het nadert de voltooiing! Na OUD en NIEUW zullen de eerste kinderen verwelkomd worden. Met het schoolbestuur overleg gehad over welke kinderen er gekozen kunnen worden, wie er voorrang kunnen hebben, en wat er allemaal nog nodig is. De keuze van de kinderen wordt overgelaten aan het districts bestuur van het ministerie van onderwijs met de kanttekening van HDA dat in het eerste jaar ouders met financiele problemen bij HDA kunnen aankloppen voor advies en support.
Na het overleg de bouwplaats bezocht en dan is het mooi dat we met een gehandicapten zijn: die kunnen meteen hun ervaringen kwijt en zorgen dat er wat aanpassingen worden gedaan. Zoals de wasbakken die te hoog hangen voor rolstoelgebruikers. En de schuine opgangen die te glad zijn voor de gehandicapten die krukken gebruiken. De aannemer gaat het aanpassen en zo wordt het al met al een nuttig gebouw! We kijken met z’n allen uit naar 2013!!
En NU kijken we met z’n allen uit naar het regenseizoen. Half september werden we al getracteerd op twee kleine buitjes, maar na de volgende volle maan (over drie weken) zal het echte regenseizoen losbarsten. Ook wel jammer, want dan is het over met dagelijks zwemmen in de rivier, die dan na een hevige bui in een modderstroom verandert. Dus nog even genieten van dit SEIZOEN!
Lieve lezers, ik wens jullie allen een fijne zondag en geniet van de herfstkleuren en –geuren! Ik ga op de hometrainer op het terras in de warme ochtendzon al fietsend een boek lezen (Congo: een aanrader!) en genieten van de “koemis koetjing” thee met een stroopwafel die de kinders en MamaMia ons gestuurd hebben. Don’t worry, het gaat ons hier goed!
Lieve groet,
Ronald

• 08 Oktober 2012 - 10:41

John En Antje:

Lieve Ronald, bedankt voor je mooie verhaal en goede nieuws uit Kasempa. Wat goed om de foto te zien van het internaatsgebouw. En dan komt het ook inderdaad goed uit dat je met ervaringsdeskundigen in de buurt bent voor de details van plaatsing van de wasbakken! Zo'n bekend verhaal, ook in Nederland worden veel fouten gemaakt in aanpassingen voor gehandicapten. Achteraf moeten er dan nog vaak allerlei dingen hersteld en veranderd worden. En een mooie bus van HDA! Het zal de mensen uit Solwezi ook goed doen dat het project voor de kinderen binnenkort van start zal gaan.
    We mailen binnenkort.
    Veel liefs van ons

• 10 Oktober 2012 - 06:41

De Vosjes:

Hoi Ronald, Dank voor je positieve bericht, fijn dat het dak voor Michael geregeld gaat worden en dat zijn vervoer weer gemaakt is ! Wij hopen dat het internaat voor Michael gaat lukken, Fingers crossed !
    xx De Vosjes

• 04 December 2012 - 21:56

Rudi:

Weer een prachtig verhaal.
    het blijft geweldig wat jullie allemaal opzetten.
    Volgende storyl zal wel met beelden van Harry zijn!