UPDATE FROM SOLWEZI - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu UPDATE FROM SOLWEZI - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

UPDATE FROM SOLWEZI

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

30 Maart 2007 | Zambia, Solwezi

Na ruim tien dagen een korte update vanuit Solwezi.
Het leven in Zambia is net als in het hectische Nederland: er gaan hier dingen goed en minder goed.

Laten we beginnen met minder goed:
# Eén van mijn drie volle tassen kwam niet in Lusaka aan, dus wat vertraging bij de douane door het invullen van allerlei formulieren.
# Mijn werkvergunning is afgegeven voor maar één jaar, ingaande op de dag van aanvraag, ofwel aflopend in november. Daar moeten we dus nog een paar keer voor naar "Immigration" in Lusaka!
# Er is nog steeds geen elektra voor de weduwen en daardoor kan de waterpomp nog steeds niet worden aangesloten! Er zijn al wel twee palen in de grond gezet maar nu is er landelijk een gebrek aan aansluitkasten (zgn. conductors). En is het dus afwachten hoelang de visvijvers voldoende water vasthouden als straks in april het half jaar droogte in gaat!
# De dove kinderen zijn te wild en de muskietennetten zijn op hun beurt niet sterk genoeg. Zoals met de meeste spullen hier in Afrika is de kwaliteit belabberd! Dus zitten er in enkele muskietennetten al gaten waar een olifant doorheen kan vliegen.
# De hoeveelheid vuilnis in Solwezi worden er niet minder op. Volgens de burgemeester is de vrachtauto het cruciale probleem: die staat nu al een jaar in de garage te wachten op onderdelen. Het probleem staat nog altijd op de agenda van het gemeentebestuur. Maar zoals Ad de Haan altijd zegt: "Door het in je agenda te zetten is het probleem nog niet opgelost!" Dus laten we hopen op snel herstel van de vrachtauto en samen met andere initiatiefnemers blijven we pushen. Het kan niet allemaal tegelijk.

Het goede nieuws:
# Gisteren is mijn tas via vliegtuig, taxi en bus toch in Solwezi afgeleverd (kompleet met geplette stroopwafels).
# Sophia loopt na twee operaties steeds beter op haar twee rechter Bata schoentjes.
# Michael heeft controle over plas en ontlasting (nog niet zelf gecontroleerd.....) en de nieuwe aanvragen voor een plekje op de school bij de Cheshire-zusters en een orthopedische operatie in Lusaka "lopen".
# De invaliden van de HDA (Holland Disabled Association) hebben uit "eigen" zak een groot kleed betaald voor de recreatiezaal van de Cheshire zusters. Dinsdag met eigen ogen gezien dat de invalide kinderen nu warmer en zachter liggen dan voorheen op de koude stenen.
# De uitbreiding van het HGH (Holland Guest House) vordert snel. Er wordt zelfs in de kamers al druk gepleisterd!
# In iedere winkel van het HSC (Holland Shopping Center) is nu minimaal één invalide te werk gesteld. Bij elkaar werken er nu 24 leden: een nieuw record!
# Op de school van de weeskinderen hebben we de tweede serie van schoolboeken afgeleverd. Alle kinderen van alle groepen hebben nu voor ieder vak een eigen studieboek. Het resultaat van de eerste zending was al merkbaar door het hoge slagingspercentage in groep 7! Op dezelfde school wordt hard gewerkt aan de bouw van nieuwe slaapzalen: plaats voor nog meer weeskinderen!
# Met financiele hulp van de Nederlandse Ambassade is oom Harry bij de school voor dove kinderen een watertank, kompleet met pomp voor schoon grondwater, aan het installeren.
# Het "Just There" pension gaat steeds mooiere vormen aannemen. In de tuin is hard gewerkt en de gehele omgeving is een voorbeeld voor een "Clean Solwezi".

We blijven communiceren met elkaar. Zeker in de komende dagen, want de volle maan is in aantocht! Weet dat die veelal op hetzelfde moment ook op het zuidelijk halfrond zichtbaar is en in het bijzonder als de maan in het zuidoosten staat.
Liefs vanuit een zalig Zambia!
Ronald

• 30 Maart 2007 - 09:47

He Ronnie:

mooi zo'n update... je bent er daar weer vol ingesprongen. Mis alleen (een beetje) een update hoe het met jou (en Brenda en de rest) persoonlijk gaat. Vast wel goed. Geniet van alles en laat je niet kisten door zaken die niet lopen zoals je ze het liefst zou willen. Knuffel igor

• 30 Maart 2007 - 19:12

Floor Vink:

Heee lieve Ronald, ben je weer lekker blij daar in dat zalige Zambia met je vreselijk lieve en mooie aanstaande. Ik ben blij voor jou!
    Heeft Viola de post van Jasmijn al ontvangen? Want Jasmijntje vraagt dat steeds.
    Take care, spreek je later. Liefs Floor

• 31 Maart 2007 - 08:45

John En Antje:

Lieve Ronald, bedankt voor het nieuws. En inderdaad de volle maan komt eraan.Het is hier 's nachts al behoorlijk licht.De problemen van het minder goede nieuws zijn voor ons herkenbaar, en het goede nieuws maakt me blij en dan zie je en voel je dat er wel degelijk zaken veranderen,soms op het kleinste niveau maar juist die zijn HARTVERWARMEND.

• 31 Maart 2007 - 16:10

Dorine En Peter:

Het heeft niet lang geduurd om te schakelen van drukke westerling naar afrikaan zo te lezen. Het leven blijft hetzelde. Jammer van de netten. Als er betere te koop zijn moet je dat maar doen. Zorgen wij wel voor de kosten, net als de eerste keer. Kun je er dan wel vanuit gaan dat het toezicht bij de dove kinderen dan wat verbeterd, want dat was in oktober niet om over naar huis te schrijven (kwa betrokkenheid van de leerkrachten).

We hopen snel meer te vernemen en dan ook over Brenda, Viola, Dora, Kimar, Snoopy en jouzelf.

Liefs aan allen

• 01 April 2007 - 08:58

John Vink:

gaat lekker, zo in Zambia!!
    houdt moed: eens komt iedereen op eigen benen te staan; ook daar!
    leuk, dat nieuwe record voor onze stichting: 24 andersvaliden hebben wij al aan een inkomen geholpen! mooi toch!
    en dat met steun van velen
    groet
    john
    en op naar een nieuw record

• 07 April 2007 - 12:22

Lia Vink:

Hallo vriend,

Vandaag op paaszaterdag pas dit bericht gelezen.Erg druk geweest. Fijn om te horen dat je weer zo lekker bezig bent in Solwezi. Jammer dat er ook dingen niet goed gaan, maar thats life! Maar fantastisch dat er ook heel veel positief uitpakt.
    Lieverd, ik ga naar de slager morgen Pasen en je weet dat moet er weer iets lekkers op tafel komen.
    lieve groeten ook van Bas (is hier 4 dagen)ook voor je meissie en Viola natuurlijk
    dikke kus,
    lia