Onafhankelijkheidsdag - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Onafhankelijkheidsdag - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Onafhankelijkheidsdag

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

24 Oktober 2005 | Zambia, Solwezi

jongens, wat een dag vandaag. En hij is nog niet eens halverwege.......
De bouwvakkers P&J wilden in verband met de hitte vroeg beginnen. En Brenda was in Lusaka, dus ik heb gezellig ontbeten met P&J en Ome Harry. Half acht naar de bouwplaats en diverse zaken regelen, zodat we om twaalf uur naar het feestterrein konden gaan om de viering van Onafhankelijkheidsdag mee te maken. Dat liep zoals gebruikelijk in Afrika anders: ik was niet op tijd terug omdat de houtleverancier weer eens niet meewerkte. Wat een geklooi om het goede hout uit te zoeken en 35 kilo spijkers af te wegen.
Op het moment dat we naar het feestterrein wilden gaan belde Brenda dat de bus op vijf kilometer afstand van Solwezi reed. Dus snel naar het busstation om John te verwelkomen.
Alles heeft een reden en daarom kunnen we de trage houtleverancier dankbaar zijn.
John wilde wel mee naar het feest rondom “Onafhankelijkheidsdag". Een dag zoals bij ons Koninginnedag. Oom Harry nam de spullen van John mee naar Kolbehuis en de vier blanke Hollanders zijn naar het feestterrein gegaan. Tussen al die mooi geklede Zambianen werden we opgemerkt door de P.S.. De Permanent Secretary is de hoogste persoon van de provincie: een soort Commissaris van de Koningin. Hij stuurde één van zijn lakeien naar ons toe en zo kwamen we op het podium in de hoofdstad van de Noord-West-Provincie. Gaaf joh! Als bewijs hierbij een foto.
Nu zijn we bij Oom Harry om pannenkoeken te eten: een Hollandse tractatie in Zambiaanse melkchocolade!
Groetjes vanuit deze kleine Nederlandse kolonie.

  • 24 Oktober 2005 - 13:32

    Rob:

    "Big Joss" for president!!! Die "J" wereldberoemd in Solwesie.

  • 24 Oktober 2005 - 13:40

    Mayke:

    Jullie krijgen wel een hoop aandacht van de Ladys zeg!
    Geniet er maar van, want hier in Nederland zijn jullie weer een van de velen.
    Een fijne tijd met elkaar en ik hoop dat het goed gaat met de bouw.
    Ik geniet van de website hoor met de recente foto's.
    Liefs Mayke

  • 24 Oktober 2005 - 13:48

    Lia Vink:

    Hallo Hollanders, met name is dit bericht natuurlijk voor John. Wat goed om hem te zien en ook zijn beruchte volle kuiten haha.
    Veel plezier met deze bijzondere feestdag.
    liefs,
    Lia

  • 24 Oktober 2005 - 13:51

    Lia Vink:

    Nog maar een berichtje. Ik had de 1e foto nog niet gezien. Wat een VIP's zeg.
    Ik hoop iet dat die Ollanders zich wat gaan verbeelden.
    dag
    lia

  • 24 Oktober 2005 - 14:11

    Dieneke Vink:

    Nou fijn dat John goed is aangekomen. Hij zal wel spiritueel begaafd geworden zijn door al het bidden en gospel zingen.
    Groet aan Jos, Patrick, Ronald, Brenda en Ome Harry. Fijne tijd.

  • 24 Oktober 2005 - 14:19

    Bea:

    Hallo Jos
    Geweldig jou daar zo te zien op dat podium. Geniet maar van alle belangstelling thuis word alles weer normaal.
    Ik zien dat john ook leuk in de groep is opgenomen. Liefs voor allemaal Bea

  • 24 Oktober 2005 - 14:45

    Saskia:

    Vind je het niet genoeg dat ook jij genoemd wordt in de ''FLAIR'' moest je daarom ook nog op het podium ''DAIR''

  • 24 Oktober 2005 - 15:22

    Floor Vink:

    Lieve pap, ziet er geweldig uit. Ik vind het zo waanzinnig leuk dat je daar ben. Ik weet wat je voelt want ik heb ook zo als blanke tussen duizenden nigerianen gestaan. En toen ik bijvoorbeeld in Ivoorkust was. Volgens mij ga jij het zo geweldig vinden allemaal. Beloof je me alsjeblieft dat je wel weer terugkomt want we missen je nu al!
    Liefs van Floor en jasmijntje (helaas nog steeds met 41 graden koorts in bedje) xx

  • 24 Oktober 2005 - 18:44

    Duco:

    He Vinkje,
    Klinkt goed allemaal en helemaal op zo'n podium. Leuk dat we dat hier een beetje kunnen volgen. Nu maar hopen dat je na die heerlijke pannekoeken ook nog van nut kan zijn voor oom Harry. Maar geniet ervan he. (en dat van die kuiten valt wel mee hoor; is gewoon de kift!)
    Groet, Duc

  • 24 Oktober 2005 - 19:20

    Frank:

    Jos ,als ik jou zo zie lijk jij wel de opperhoofd van de stam, kom je nog wel terug na zoveel aandacht,Sil is bang dat je je haar nu heel anders gaat dragen ,je krijgt toch geen kapsones Hoop ik . maar je blijft toch wel onze kloothommel.Piet heb jij al een schoteltje in je lip,want dat hoord bij zo een stam,en voor jou is dat makelijk voor je sjaggie,s.oke jongens timmerse en let op je speer en de groetjes van Hier Doeiiiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 347900

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: