Maart roert zijn staart! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Maart roert zijn staart! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Maart roert zijn staart!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

20 Maart 2010 | Zambia, Solwezi

Het is tijd voor een update. Februari geheel overgeslagen! Maart roert zijn staart en Brenda en ik hebben het druk als “kleine” baasjes. Morgen rijden we weer naar Lusaka voor onze maandelijkse inkooptoer. We nemen twee kapsters van de winkel mee die in Lusaka de kunst gaan afkijken van het zetten van de “dreadlock”. Sinds Brenda dat kapsel heeft is het hier een rage aan het worden. En omdat vanwege diefstal de drie beste kapsters ontslagen moesten worden, kunnen we weer nieuwe dames opleiden. Het is overal het zelfde: “wanneer je denkt dat je er bent, dan ben je er geweest!” We hebben de zaak weer op orde en de klanten zijn ons trouw. Dat geldt ook voor de huurhuizen, waarvan we de laatste woning van twaalf twee-kamer-appartementen vorige maand hebben opgeleverd. De muur eromheen is geschilderd en van reklame voorzien (zie foto’s) die zijn waarde al dik bewezen heeft. Vele positieve opmerkingen en de aanvragen voor een huurhuis stapelen zich op. We merken hier niets van een crisis! Of is die inmiddels al overgewaaid? Het enige wereldnieuws wat we hier horen is dat over drie weken dochters Viola en Aniek bij ons thuis zullen zijn, dat Ilya dan in Spanje voor het certificaat voor de Spaanse taal aan het leren is en dat Dion het in Rockanje zo goed naar zijn zin heeft dat hij zijn vader met allerhande moppen aan het lachen krijgt! Nu mag ik ze ook vertalen voor Brenda en dat is lastig: want dan mag ik soms ook de mop uitleggen, en ja, dan is die niet meer leuk! Dion: blijven sturen he!!
De laatste week is het internet prima in orde en wordt er gezellig via Skype gecommuniceerd. Leuk hoor, om dan ook wat beelden te zien, virtueel bij elkaar op de bank een bakkie doen, het is allemaal ongelooflijk dat het hier vandaan mogelijk is. De wereld is klein!
Hier op ons terrein is het soms net een mierenhoop. Vijf metselaars, timmerman, drie tuinmannen, werkster en twee weken terug ook nog onze eigen kleermaker! Caroline, Eric en Sophie kennen hem nog van 2007! Normaal werkt hij op de veranda van Brenda’s Beauty Home maar om nu volop productie te draaien had Brenda zijn naaimachine in de auto geladen en hem een dag of tien in onze werkplaats opgesloten. Heeft wel gewerkt, want Brenda’s kapsters lopen in een prachtige outfit en kleermaker Clement heeft ook nog veertien damespakken gemaakt die Brenda in de winkel vlot verkocht vanwege de parade ter gelegenheid van wereldvrouwendag!
De bouw van ons nieuwe huis vordert ook gestaag. Tientallen vrachtauto’s met grind en zand en zelf met ons bakkie honderddertig zakken cement vervoert. De vijf metselaars zijn inmiddels tien dagen bezig om de funderingsvloer te storten. Allemaal met het handje, maar het wordt keurig recht. Op de foto ziet het er uit als een ijsbaan, maar het is hier zo onwijs heet dat je de hele vloer zeker een week onder water moet laten staan om scheuren te voorkomen. Gisteren regende het met bakken, de hevigste bui van dit seizoen, maar vanmorgen moesten we opnieuw water op de vloer laten lopen. Op de foto’s krijg je een beetje beeld van het proces. We zijn er reuze trots op! De tuin een paradijs en de meeste materialen zijn lokaal gevonden, zoals het natuursteen en het hout voor de kozijnen. De drie tuinmannen hebben hun handen vol om de door de regen en zon snelle groei in de hand te houden. De grasmaaier maakt overuren en soms heb ik het idee dat wanneer ze klaar zijn aan de ene kant ze weer aan de andere kant moeten beginnen.
Binnenkort krijgen we het ook IN ons huis gezellig druk. Begin april komt Viola voor een vakantie terug van school, twee dagen later halen we Aniek van het busstation in Chingola en die blijft een klein weekje, dan brengen we haar naar de luchthaven in Lusaka waar vervolgens vriend John (Vink) arriveert om de EIGEN BENEN voortgang met eigen ogen te komen bekijken en dan na de Koninginnedag brengen we John naar Lusaka waar vervolgens vriendin Jeanine komt binnenvliegen. Jeanine blijft hier twee maanden en zal ongetwijfeld ook met het goedaardige Zambia-virus besmet raken.
Dan doe ik tussendoor ook nog wat met de gehandicapten. Officieel ben ik hun adviseur, maar komt erop neer dat ik zo ongeveer in het dagelijkse bestuur werk. We zijn nu druk met de aanvraag voor het project in Kasempa: een internaat voor gehandicapte kinderen en dat komt dan op het terrein van de Basis School. We kunnen niet wachten om te starten. Er is een actieve commissie en in Nederland komt er al goed geld binnen voor dit mooie doel. Tevens zijn we trots dat Holland Disabled Association nu ook is voorgedragen als mediator voor het Liliane Fonds en om op die manier het mooie werk van Oom Harry, Pater Pius, voort te zetten.
Kortom, voldoende update en vanaf deze kant wensen wij al onze familie en vrienden een pracht begin van de lente, want zo’n dag als donderdag zouden jullie wel meer mogen krijgen. Wij hebben d’r genoeg.......van die mooie dagen! Dus we blazen wel wat naar het noorden!
Lieve groet en willen jullie nog meer weten van het leven van Brenda en mij, dan lezen of horen we dat wel. Skype adres: just-there-zambia
Houdoe en de groeten, love en care,
Ronald

• 20 Maart 2010 - 18:55

Mama:

wat een duidelijk overzicht , beleef het weer opnieuw.
    en de tuin ,geweldig .
    alleen de huizen staan te
    veel achter de muur ,is er nu dagelijks toezicht?
    goed weekend xxx
    tot bellens

• 20 Maart 2010 - 19:20

Ronald:

ja lieve mams, we hebben er 'snachts een bewaker en overdag een tuinman/bewaker. Ook fijn weekend! Liefs! XX

• 21 Maart 2010 - 09:40

Mayke En Iris:

Lieve broer en Brenda
    Wat ziet het er goed uit zeg! Nog 2 jaar en ik kom naast jullie op de bank zitten in die prachtige tuin!
    Liefs je zussie

• 21 Maart 2010 - 20:52

Ome Jos En Tante Mie:

Leuk, weer even bijgepraat te worden. En dat nog wel met al die mooie foto's.
    Fijn dat de projecten allemaal goed lopen. Wel jammer dat er ook stelende werknemers zijn. Het lijkt Nederland wel.
    Veel Bennekomse groeten.

• 22 Maart 2010 - 05:46

Geke:

Jammer dat we elkaar gemist hebben gisteren.... ziet er goed uit jullie projecten!