EEN ZWALUW MAAKT NOG GEEN ZOMER! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu EEN ZWALUW MAAKT NOG GEEN ZOMER! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

EEN ZWALUW MAAKT NOG GEEN ZOMER!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

07 November 2010 | Zambia, Solwezi

lieve mensen, doe ik vanmorgen vroeg de rugslag tegen de stroom in van de rivier en is mijn blik uiteraard omhoog en zie ik daar honderden zwaluwen overkomen. Als vanzelf komt de uitspraak in mijn gedachten……het is namelijk voor het eerst dat ik me realiseer dat er hier zwaluwen zijn. Vorig jaar zeiden tante Iet en mijn moeder nog dat er hier zo weinig vogels waren. En nu deze zwerm? Die kleine vliegkunstenaars verruilen het koude Nederland voor het heerlijke warme en natte Zambia………..nog zes weken en ook Aniek, Ilya en Dion zullen uit Nederland vliegen en zich bij Viola, Brenda en mij voegen om hier in het warme regenrijke Zambia de Kerst te vieren. Die vier zwaluwen maken voor ons de zomer!!
Zo heerlijk midden in de natuur zwemmen, de stroming langs je lichaam, de vogels laag over het water scherend gaan je gedachten overal. En met name het gelukkige gevoel dat november weer een bijzondere maand gaat worden. Voor ons en voor de kinderen. Aniek komt terug uit Azie en vliegt tien dagen later naar Tanzania, een gevoel van “dichtbij” zijn, Ilya maakt zich op voor de finale test of ze zal worden toegelaten op de opleiding tot luchtverkeersleider, Dion heeft zijn geluk gevonden als CAD-tekenaar, wordt 18 en krijgt op die dag zijn eerste officiële autorijles, Viola is net 11 geworden en heeft het naar haar zin in de laatste maand in Grade 5,
Mijn gedachten zijn ook bij mijn lieve moeder. November is ook de maand dat haar zus Heleen jarig zou zijn: mijn peettante. De 11e van de 11e maak ik voor het eerst geen telefoontje naar Heleen. Het is wel de dag dat het carnaval officieel begint en weer vele gekke prinsen zullen worden gekozen. Ik voel me ook zo’n gekke prins, hier in het warme water, prinsheerlijk!
Teruglopend door de nu nog droge uiterwaarden zie ik op een afstand het huis wat we aan het bouwen zijn. Soms lijkt het op een paleisje, voor deze prins en zijn prinses. Deze zondag kan al niet meer stuk, er is gisterenavond veel regen gevallen, goed voor de tuin. De foto’s spreken voor zich!
De naam van ons bedrijf is “Just There” en dat is niet bij toeval. Het feit dat ik hier in Solwezi beland ben is niet door mij uitgekozen. Het is gewoon een van de vele plekken op de aarde, het is “just there”, gewoon daar! Uiteraard is Oom Harry een belangrijke schakel in dit proces en dat is ook de persoon die ik hier enorm mis. Hij kwam zomaar even langs voor een bakkie in de ochtend of een borrel met sigaar bij de zonsondergang. Nu is hij in Valkenswaard en ook daar druk bezig om geld in te zamelen voor de minderbedeelden hier in het noordwesten van Zambia: daar waar zijn hart ligt!
Nu ik het over geld inzamelen heb, bedenk ik me dat november ook een bijzondere maand gaat worden voor de Stichting “Op Eigen Benen Zambia”. John heeft met enorm succes met de Lions een veiling en een golftoernooi georganiseerd om een giga bedrag in te zamelen voor het internaat voor de gehandicapte kinderen in Kasempa District. De start van de bouw van het internaat zal deze maand plaatsvinden: het eerste geldbedrag is via Stichting Wilde Ganzen onderweg naar de bankrekening van de Kasempa Education Board. De gehandicapten van “Holland Disabled Association” zullen toezicht houden op de uitvoering: ook zij dragen hun steentje bij in het welzijn van hun deelgenoten. Deze gedachten maakt mij nog gelukkiger, en brengt mijn gedachten ook bij Henk, die met zijn daadkracht veel geld inzamelde voor de gehandicapten in Solwezi. Hij zal trots zijn dat het project na zeven jaar fier overeind staat en dat het draait van de winsten die gemaakt worden in het guesthouse en met de verhuur van de winkeltjes. Hier vinden nu ruim twintig gehandicapten werk, hebben een inkomen en een status in Solwezi. Hoogtepunt was vorige maand toen Tom’s droom uitkwam: hij kon van de winst van zijn ijzerwarenwinkel een auto kopen en zijn lasser heeft de auto aangepast want Tom’s onderlijf is verlamd. Echt waar! Tom heeft nu rijlessen maar mag ondertussen met een bordje “L” achterop in de rondte rijden. En de RTA (rijvaardigheidsinstelling) vergaderd over hoe ze een aanpassing kunnen goedkeuren?
De laatste foto is van de vrolijke groep leden van HDA (Holland Disabled Association). Zij hebben een menswaardig bestaan door de inzet van Oom Harry, Henk en vele Nederlanders die EIGEN BENEN steunen. Surf eens naar www.eigenbenen.nl
Vanmiddag zijn Brenda en ik naar een nieuwe lodge geweest, aan de rand van een klein stuwmeertje. Er is volop ontwikkeling in Solwezi en omgeving. Ik voel me gezegend dat ik het hier naar mijn zin heb en gelukkig mag zijn: Just Here!
Lieve mensen, een gezellige zondagavond en zorg voor voldoende snoepgoed…….nog vier dagen en het is Sint Maarten…………….de koeien hebben staarten…………..


  • 07 November 2010 - 18:17

    Oom Harry:

    Wat een romantiek in Zambia, terwijl we hier door de mist de zwaluwen niet zien uitvliegen!!
    Groetjes,
    OH

  • 08 November 2010 - 08:42

    Jose:

    Ja Ronald, zwaluwen. Ik zie ze nooit in Heemstede, maar in Langweer zie ik ze vaak. En wat is dat voor een afstand! Lekker dat de kinderen allemaal weer richting Zambia komen. Wat een voorrecht.
    Ronald laatst zaten we aan tafel tijdens een avond van Hyundai (was voor ons de eerste keer!!) en daar kwamen we een ex werknemer van je tegen. Ben even zijn naam kwijt. Hebben we toch weer over je gehad. Je bent nog lang niet vergeten in Nederland. Dikke kus Jose

  • 08 November 2010 - 11:41

    LIvan JOLI:

    He vriend, wat een heerlijk positief artikel, je bent altijd positief maar nu spatte het er af. Wat fijn voor jullie dat jullie met Kerst met zijn allen zijn. Dat geeft een heel goed familiegevoel, wij hadden vorige week een familiedineetje met zijn 12 vw Bas zijn 37e verjaardag. helemaal top!
    en wij hebben op het ogenblik geen zwlauwen maar vanmorgen wel een bonte specht in de smikkelboom (quote Jasmijn) dikke kus voor jullie beide. Enne je huis IS bijna een paleis.

  • 08 November 2010 - 12:05

    Babs:

    Ja je mag jezelf rijk en gelukkig noemen !! Heerlijk !
    Ook groeten van Marian Rutten en Plonie van Ruiten en Greet van Kampen , pas een klein reunietje waarbij iedereen ( jij ook) de revue passeerde!
    Veel geluk voor jou en je zwaluwen !
    Liefs
    Babs

  • 01 December 2010 - 21:00

    Rudi En Anke:

    Lief tweetal,
    Wat een unieke plek.
    We komen gauw weer eens langs!!

    Lieve groet van ons beiden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 685
Totaal aantal bezoekers 347900

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: