De Natuur Geeft! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu De Natuur Geeft! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

De Natuur Geeft!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

04 Maart 2011 | Zambia, Solwezi

Lieve vrienden en vriendinnen,
Er is alweer een maand voorbij. Een korte, wel te verstaan, maar toch. Februari was ook weer een bijzondere maand. Dochter Aniek vertrok terug naar Nederland, zowel paps als dochter met wegpinkende tranen, om zich daar te beraden op haar werkende toekomst. Haar nieuwe werkgever in Tanzania ging bezuinigen: first in, first out! “Everything happens for a purpose”, zullen we maar zeggen!
Onze “Zambiaanse dochter” Sarah vertrok na tien dagen bij ons thuis, ook in februari terug naar Nederland waar ze nu één van de kandidaten is voor Ambassadeur voor de Postcode Loterij. Stem op haar via www.internationaalambassadeur.nl/MaartjeenSarah
Vrienden Kitty en Willem zijn nu twee weken bij ons en vertrekken zondag alweer, helaas! Ze waren fijn bezoek en het is nu alsof ze hier ook wonen. Kitty is druk bezig om onze tuinmannen te instrueren met allerlei soorten groentenzaden, Willem heeft mijn fiets gerepareerd en ook zijn ze met onze auto naar Kasempa terug gereden om daar Kim en Erick weer te bezoeken. Kim en Erick zijn wereldberoemd in Nederland door de uitzending “Grenzeloos Verliefd”. Een heel leuk stel met veel overeenkomsten met Brenda en mij. Je bent toch ver weg van Nederland en Kim en ik zijn, naast de vader van Erick, de enige Nederlanders in deze provincie. We hebben bijzondere gesprekken! Toen ik drie weken terug Kitty en Willem in Lusaka had opgehaald, zijn we via de “bush-route” langs Mumbwa en door het Kafue Park naar Kasempa gereden en hebben daar een nacht bij Erick’s familie doorgebracht: unieke uren! En we gingen op huis aan met een auto vol avocado’s en nog wat mooie planten voor Brenda. De natuur geeft ons hier van alles!
Ook toen vorige week een avondje HeerOom Harry hier verbleef, hadden we unieke uren rond de open haard. Jullie zullen denken: hoeveel bedden hebben ze wel niet? Niet veel, we hebben meer matrassen dan bedden, maar we hebben de ruimte om genoeg slaapplek te creeren: het is hier soms net een zoete inval!
Oh ja, Willem en Kitty hebben ieder een kamer in ons nieuwe huis! Er is ook al een toilet klaar! Foto bijgevoegd. De houten raamkozijnen worden één voor één met de hand gemaakt en worden dan voorzien van Nederlands beslag, gekocht bij onze hofleverancier Van Zuijlen in Heemstede! Zij leverden niet het stalen hek bij de ingang: de transportkosten waren te hoog! Een lokale lasser bracht ons eigen ontwerp tot “leven”: op de foto het resultaat.
Dit is allemaal maar ijzerwerk betaald met euro’s en kwacha’s. Wat er deze week gebeurde was voor ons een nieuwe mijlpaal: bananen van de eigen plantage!!! Onze tuinman Geofrey kwam vol trots met de grote tros aanzetten. Uiteraard kon ik het niet nalaten dit voor het nageslacht vast te leggen!
En dan is er ook diverse vooruitgang te melden over de projecten. Toen we in Kasempa waren hebben we het nieuwe project bezocht: internaat voor gehandicapte kinderen. De cementen stenen voor de fundering worden gemaakt. Prachtgezicht! Kijk op de site www.eigenbenen.nl
Kitty en Willem konden de jaarvergadering meemaken van de Holland Disabled Association. Ook zij waren onder de indruk dat deze club mensen met diverse handicaps de afgelopen drie jaar niet meer om steun hebben gevraagd en geheel op eigen kracht winst maken en daardoor bijna twintig gehandicapten een baan hebben! En als blijk van waardering ontvingen de Hollanders Kitty en Willem een heuse taart van het bestuur. Dat was smikkelen!
Wat ook smikkelen is, is het zelfgebakken brood. We hebben bij toeval hier bruin meel gevonden en Kitty heeft uit Nederland kummel- en komijnzaad meegenomen. Na twee lessen “broodbakken” denk ik nu bij mezelf “Waarom heb ik dit nooit eerder gedaan? Het is top!!” De natuur geeft!
De natuur geeft jullie in Nederland binnenkort weer de lente, met nieuwe bloemknoppen en frisse geuren. Hier gaan we dan de droge tijd weer tegemoet: nog een dikke maand geeft de natuur ons veel regenwater, wat goed is voor gewas en gazon.
Daar ga ik nu nog even inliggen.................niet jaloers zijn, jullie kunnen roggebrood kopen en beleggen met Old Amsterdam, lekker portje d’r bij......daar ben ik dan weer jaloers op!
’t Ga jullie goed: liefs met knuffel vanuit het paradijs bij Solwezi!
Ronald c.s.

• 04 Maart 2011 - 16:26

Remco:

heey grote oom,

Echt cool, eigen bananen.
    Heb er nu echt zin om te komen.

• 15 Maart 2011 - 15:38

Mam:

heb weer genoten van het lange verhaal, succes met alles wat jullie doen ,vooral voor de invaliden.bye bye