KERSTGEDACHTEN - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu KERSTGEDACHTEN - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

KERSTGEDACHTEN

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

17 December 2011 | Zambia, Solwezi

Dear friends,
in deze tijd is het logisch dat er zo nu en dan gedachten voorbij schieten over de Kerst in Nederland, de koude korte dagen en de warme gezelligheid binnenshuis. Hier is dat allemaal anders. Het zijn lange warme dagen en de gezelligheid is buiten, op straat, op de markt. De meeste mensen hebben het geld niet om Kerst te vieren, dus wordt er gewoon doorgewerkt op de markt en langs de straat. Niet dat ze dat erg vinden: de mensen blijven lachen en hebben plezier met elkaar op markt. Uiteraard zijn de overheidsgebouwen en banken gesloten, en is zelfs Brenda’s Beauty Home twee dagen dicht: twee van de drie in het hele jaar (de derde is Nieuwjaarsdag)!
Begin januari komt Aniek naar Zambia om weer twee weken bij haar vriend Corne te zijn: en ook ’n beetje bij haar papsie en Brenda (in die volgorde!). Ik hoop maar dat ze nog een restje speculaas, pepernoten en kerstbrood met spijs meeneemt! D’r blijven altijd dingen die je mist, maar heus, het is alleen wanneer je eraan denkt. Ook zonder die heerlijkheden ben ik hier zeer gelukkig, mede omdat ik andere dingen WEL heb, of doordat je van hele kleine dingen dubbel kunt genieten. Het is belachelijk, maar wanneer ik ‘smorgens de buitendeuren opendoe en dan in de windvangers zet dan voel ik me net een kind die in de eerste dagen met een nieuw stuk speelgoed speelt. Want die vergrendelingen komen uit Nederland en worden gebruikt bij de ouderwetse luiken. De handelsnaam is “Herderinnekopje”. Voor wie mij niet geloofd, zoek maar op internet! Ik heb er een paar gekocht bij Probin Van Zuijlen en ben als een kind zo blij en trots als een pauw met honderd veren! Ook de Herderinnetjes zijn blij, want ze hangen in de schaduw en kijken uit over de tuin en de riviervalei.
Wie ook zo blij zijn, zijn twee jongere Zambianen met een fisieke handicap. Veronica is al 25 jaar kreupel en is nooit naar school geweest. Kan niet lezen en schrijven en heeft ook nooit de kans gehad een vak te leren. Nederlandse vrienden stelden een bedrag beschikbaar en daarmee heeft Veronica nu een kleermaak-training doorlopen. Ze heeft van haar eerste salaris goede sandalen gekocht en een jurkje voor haar dochtertje. De training is gegeven door een van de leden van de Holland Disabled Association. Het is prachtig te zien hoe “de lamme de blinde helpt”. De andere blije jongere is Luka, een jongen uit Kasempa. Hij is door polio verlamd geraakt en daarna door het kruipen geheel vervormd. Het is zo’n vrolijke knul: zijn natuurlijke lach maakt je prettig emotioneel. Ook Luka is inmiddels een getrainde kleermaker en gaat het komende jaar examen doen voor Grade 12, vergelijkbaar met “onze” VMBO. Zijn doel is om een eigen kleermakersbedrijf in Kasempa te starten. Zeker weten dat het hem gaat lukken!
Nu ik toch over Kasempa schrijf, maar meteen over naar het project “Internaat voor gehandicapte kinderen”. Afgelopen week zijn we daar nog geweest om de voortgang te volgen. Helaas is door de vele regen wat vertraging opgelopen, maar zeker weten dat half 2012 de eerste kinderen (met een handicap) via het internaat naar de basisschool kunnen gaan. De leerkrachten van de basisschool in Kasempa staan te popelen om met dit project van start te gaan! Op de bijgevoegde foto’s kun je zien op wat voor een prachtige plek het gebouw komt te staan. Het gebouw kent twee vleugels: een voor de meisjes en een voor de jongens. En uiteraard een woon-unit voor de internaat-ouders. Het bestuur van “Op Eigen Benen Zambia” en de leden van Holland Disabled in Solwezi zijn trots deel uit te maken van dit project om op die manier vele kinderen aan een betere toekomst te helpen. Een goede toekomst begint toch altijd met onderwijs: de BASIS!
Wat mij ook zo blij maakte van de week was de reparatie aan ons bakkie. De radiateur lekte al een maandje, dus iedere ochtend water bijvullen. Binnenkort moet ik met het bakkie naar Kitwe om grote ruiten op te halen en dan is het wel handig wanneer de lekkage verholpen is. De bovenbak was vergaan, dus een nieuwe radiateur kopen. Nee hoor, de monteur had een oplossing. Hij wist wel iemand die een nieuwe bovenbak kon smeden en solderen. Zo gezegd, zo gedaan, en een dag later was het euvel voor dertig Euro (220,000 kwacha) verholpen! Niet eens een half uurloon in Nederland. Dat is een van de voordelen aan het wonen in Zambia!
Een ander voordeel bleek ook weer van de week toen ik bij de bank een “Managers Cheque” nodig had. Die is nodig voor een betaling bij de immigratiedienst. Die accepteren geen cash en alleen gegarandeerde cheques. Ik wist dat het de vorige keer ook lang duurde, dus een boek mee en op kantoor van onze relatiebeheerder heerlijk anderhalf uur gelezen in “EBBENHOUT”, van een Poolse schrijver met een moeilijke naam. Een bankmedewerker bracht mij nog een fles water, dus al met al best uit te houden. Ik ben niet altijd zo relaxt, maar heus, op een gegeven moment snap je dat teveel stress alleen jezelf in de weg gaat zitten. Oom Harry, bedankt voor de tip, want het boek is reuze de moeite waard en geeft een duidelijke uitleg over het waarom! We zullen daar eind januari hier samen, met een sigaar en borrel bij het houtskoolvuur, nog eens een avondje over brainstormen. Kijk al uit naar uw verblijf bij ons. Uw “eigen” huis staat klaar!
Nog een paar plaatjes van de bouw erbij gedaan. De bouw van een huis begint van fundering naar dak en de afwerking is van boven naar beneden! Het hele huis heeft nu plafonds en nu sparen we voor de tegels. Tegelijkertijd is onze timmerman Stanley bezig met het maken van de laatste deuren. Eind volgend jaar moet het hele huis “opgeleverd” worden!
Ookee, genoeg geschreven, jullie zijn weer ’n beetje bij, het is nu tijd voor een douche (buiten in de tuin!) om het luie zweet weg te wassen en lekker ruikend naar POPOS te gaan voor een gezellige avond uit met een Belgische en een Italiaanse, en hun twee Zambiaanse partners en uiteraard met BRENDA!
Lieve lezers, voor jullie allemaal gezellige Kerstdagen, unieke jaarwisseling en voor 2012 vooral een goede gezondheid!
Liefs
Ronald c.s.


PS: geintje.............mooi geel is niet lelijk...... kijk maar op de foto die voor onze winkel gemaakt is. Solwezi ontwikkeld en wordt ook PopieJopie!

  • 17 December 2011 - 15:25

    José Tromp:

    Lieve Ronald, Dear Brenda
    Net vers je bericht binnen en als 1e ! van mij een reactie. Het zijn inderdaad korte, donkere dagen en knusse avondjes binnen bij de kerstboom. Nog geen sneeuw, zoals vorig jaar om deze tijd.....Als ik de foto's zie van jullie tuin weet ik vrij snel waar mijn liefde naar uitgaat. Lange zomeravonden in de luie stoelen achterin onze tuin! Fijn te lezen dat jullie het zo goed hebben. En wat wordt het internaat mooi. Ik hoop toch echt op een dag jullie te kunnen bezoeken. Kom je deze kant nog op?
    Veel liefs van José en de Spitsjes

  • 17 December 2011 - 21:45

    John Vink:

    tjonge, Ronald
    wat ziet het toekomstige internaat er al veelbelovend uit!
    maar even terug naar de kerstgroet:
    wij wensen jullie daar in Zambia een prettige Kerst en een geweldige start van 2012~
    natuurlijk kom ik naar jullie toe als het internaat officieel wordt geopend!
    om met de woorden van de leraren te spreken: ik sta te popelen!
    doe jij de groeten aan alle leden van Holland Disabled Association en vertel ze maar dat wij, hier in Holland, trots zijn op wat zij allemaal voor de andere gehandicapten betekenen.
    onze slagzin: "gehandicapten helpen gehandicapten" werkt!
    zelfs bij "Wilde Ganzen" staan zij versteld van deze ontwikkeling en dit vraagt om aktie!
    (wordt vervolgd)
    groetjes aan Brenda en Viola en .........de leden van HDA

    groetjes Lia en Bas

  • 18 December 2011 - 17:05

    Mirko:

    Hoi Ronald,
    Net je verslag gelezen. En ik krijg elke keer een bijzonder gevoel als ik jouw verslagen lees.
    "Kerstgevoel" bestaat niet alleen uit donkere koude dagen, of uit honderden lichtjes in een boom. Als ik jouw verslagen lees krijg ik juist veel eerder een "kerstgevoel" dan hier in onze dagelijks gehaast en gestress ...

    Een heel Gelukkige Kerst gewenst!
    Mirko&Angelica

  • 23 December 2011 - 16:48

    CarryVisser:

    Lieve Ronald, Lees altijd met veel genoegen je verslagen en ben blij dat het zo goed met jullie gaat alsook met de bouw van het internaat.
    Wens jullie heel fijne feestdagen en alle goeds, gezondheid en succes voor 1012.
    Hartelijke groeten, Carry Visser

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 716
Totaal aantal bezoekers 348252

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: