Michael wellicht op "eigen" benen! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Michael wellicht op "eigen" benen! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Michael wellicht op "eigen" benen!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

29 Maart 2008 | Zambia, Solwezi

Lieve medemensen,
Het is eindelijk een feit: Michael mag zich melden bij de medische specialist van Cheshire Home in Solwezi. Die gaat dan bekijken of er iets aan de verlamde beentjes te doen is, en zo ja, wát dan wel. We juichen nog niet, maar zijn wel hartstikke blij!
Wat is er gebeurd? Het bestuur van de H.D.A. (de invaliden die het Holland Complex runnen) had besloten om het Cheshire Home te sponsoren met grote hoeveelheden eten. Een geweldig initiatief! Het motto van onze stichting "Op Eigen Benen" is niet voor niets: INVALIDEN HELPEN INVALIDEN! Jullie kunnen je voorstellen dat de zusters blij verrast waren met een grote voorraad eten voor de kinderen. Het Cheshire Home in Solwezi wordt gerund door een aantal Zusters van de orde van Baptisten. Zij hebben een fysiotherapeut in dienst die ze begeleidt bij het herstel van de kinderen met handicap. De meeste van deze kinderen zijn in het Italian Orthopedic Hospital in Lusaka geopereerd. Dat gebeurd allemaal door sponsorwerk, veelal ook met wat hulp van het Liliane Fonds.
Tevens had het bestuur van H.D.A. geregeld dat een bus werd gesponsord om de gehandicapte kinderen van Cheshire kennis te laten maken met het Holland Shopping Centre en Holland Guesthouse. Om ze te laten zien dat je ook mét een handicap prima kunt werken en dat je een goed bestaan op kunt bouwen.
Vorige week zat ik bij mijn kapper Mike, één van de bestuursleden, en hij vertelde me van de sponsoring en het bezoek. Samen bedachten we dat het wellicht een opening zou geven om Michael er weer te kunnen brengen. Mike had ook foto's gemaakt van het bezoek van de kinderen en "gewapend" met de serie foto's gingen we afgelopen donderdag naar de Zusters. Uiteraard werd het allemaal gewaardeerd en na overleg van Zuster Monica en de fysiotherapeut werd besloten dat ze Michael graag willen onderzoeken.
Er is nu een nieuwe fysiotherapeut: de vorige had nog de ervaring met Michael dat hij incontinent was en zag te veel problemen. Nu Michael vorig jaar geopereerd is aan zijn urinewegen, is de weg vrij voor een nieuwe poging om te zien of Michael geopereerd kan worden en kan gaan leren lopen. Het wordt een lange weg, maar wel een weg richting onafhankelijkheid en een menswaardig leven. Op maandag 12 mei brengen we Michael naar Cheshire en gaan we zien of we wéér iemand "Op Eigen Benen" kunnen laten leven.
Een ander kind met een handicap is "onze" Sophia. Zij is acht jaar, komt net als Michael uit Kasempa en wordt ook gesponsord door enkele Nederlandse vrienden. Zij is anderhalf jaar terug geopereerd en is via de fysiotherapie in Cheshire bezig om goed te leren lopen. Het was prachtig, tijdens ons bezoek aan Cheshire zag ze ons de oefenruimte naderen en rende op haar blote pootjes in de ganzepas en met open armen op ons af. Emotioneel toen ze om mijn nek hing en het werd nog veel mooier toen ik haar vroeg of ze zelf haar schoenen aan wilde doen. Anderhalf jaar terug hadden vrienden van Oom Harry, die hier op bezoek waren, passende schoenen voor haar gekocht: twee rechterschoenen! Want de voetjes van Sophia waren helemaal vergroeid. En nu was mijn verbazing groot: ze had één paar schoen, een linker en een rechter. De linker gaat aan haar rechtervoet en de rechter schoen aan haar linkervoet. En lopen………geweldig! In de ganzepas, met haar voetjes wijd openstaand, maar snel, zonder pijn en in redelijke balans. We hoeven haar handen niet meer vast te houden: zelfstandig dus op eigen benen! Lieve mensen, bedankt voor de sponsering en het geduld.
Ik wil iedereen die moppert uitnodigen om hier in het Cheshire Home eens te komen kijken én vooral érvaren wat geluk is!
En dan niet alleen vanwege de, op het moment, strakblauwe hemel en prachtig groene natuur.
Lieve lezers, gezellig weekend, mooie lente en denk op 12 mei aan Michael!
Love and care,
Ronald

• 29 Maart 2008 - 09:16

Johne En Antje:

ronald, ik heb de tranen in mijn ogen en je weet wel waarom. Nu van dankbaarheid!
    En natuurlijk gaan we aan Michael denken en kaarsjes brangen.
    Veel liefs

• 29 Maart 2008 - 09:17

John En Antje:

wat een typefouten in het vorige stukje komt door de tranen.

• 29 Maart 2008 - 09:41

Annelies:

je hebt helemaal gelijk ronald, niet teveel mopperen en de film fitna en alle andere beslommeringen hier achter laten en meer denken aan wat jullie daar allemaal bereiken. Is zo veel meer waard dan al het andere.Dank je wel voor die ,ozo,belangrijke gedachte!
    Heel veel sterkte en liefs voor jullie alletwee
    annelies

• 29 Maart 2008 - 10:12

De Foxies:

Hoi Ronald, wat een geweldig nieuws !!! Helemaal goed dat jullie de belangen van Michael & Sophia zo goed vertegenwoordigen, wij zijn trots op jullie en uiteraard ook op Michael & Sophia. Dikke knuffels De Foxies :-))

• 29 Maart 2008 - 12:41

John Vink:

ha die Ronald,
    wat een goed nieuws: gehandicapten helpen gehandicapten! onze slogan vanuit de stichting "op rigen benen" begint te werken! mooi zo!
    vanuit Nederland sturen wij wel geld maar daar doen zij er wonderen mee
    groet
    john en Lia

• 30 Maart 2008 - 06:56

Dorine And Peter:

Ronald and Brenda,
    What a wonderful news. One thing is the work from the HDA. We remember well how difficult the discussion was about helping the other invalids and now they come up with this idea. A complete turn of thinking.
    On the other side Michael and Sophie. We have met both in 2006 and we know what the situation was. We also know there is a long way to go, but the predictions are getting better.
    If you need any support just let us know.

Love,

Dorine and Peter