RONALD OP CURSUS - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu RONALD OP CURSUS - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

RONALD OP CURSUS

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

30 November 2006 | Zambia, Solwezi

Ja, écht waar. Ook mij is nog wel wat te leren! In de afgelopen weken was er een training voor de groep invaliden. De titel van de training: "Financial Management".
deze training is de eerste van een serie van vier. Ondere andere leiderschap, vergadertechniek en ondernemen komen nog aan de beurt. Dit alles naar aanleiding van het conflict wat de groep invaliden met het bestuur van "Eigen Benen" begin dit jaar heeft gehad.
Alles heeft zo zijn reden en soms is zelfs een conflict nodig om een nieuwe weg in te slaan en méér vooruitgang te boeken.
De Permanent Secretary (baas van de provincie, direct onder de president) heeft twee medewerkers van zijn afdeling Social Welfare gesommeerd om ons conflict op te lossen en in de toekomst te voorkomen. En die beslissing heeft de hele organisatie veel goed gedaan. Het bestuur is meer gemotiveerd om zich onafhankelijk van de donor ("Eigen Benen") op te stellen. De samenwerking met de donor staat al op een veel hoger niveau: mede door transparantie en daardoor begrip van beide kanten.
In de vier dagen training (verdeeld over twee weken) hebben de leden van de invalidenclub heel veel geleerd; en ík óók! De denkwijze van de gemiddelde Zambiaan is zowiezo al anders dan de westerse denkwijze. Ben je dan ook nog 's invalide in deze leefomgeving, dan heb je ook nog 's een andere geestelijke bagage. Wat in deze dagen zeker is bereikt is een beter begrip voor elkaar en dat niet in ieder mens een ondernemer zit.
De heer William Chavula, docent en werkzaam bij Social Welfare, heeft op een luchtige, grappige en zeker ook serieuze manier alle leden kunnen bereiken. Hij heeft de stof met zoveel anecdotes behandeld dat het absoluut bij de invaliden (én bij mij) in de geheugens gegrift staat.
Termen als "responsibility, accounting, profitable, initiative, commitment and sensitation" zijn de revue gepasseerd. Uiteraard is dit de aanzet en maakt één zwaluw nog geen zomer; we gaan er zeker vanuit dat we in deze maand een grote stap vooorwaarts hebben gemaakt!
Op de bijgevoegde foto's kun je zien dat het niet zomaar iets was. Alle flipover-vellen op de muur geplakt en aan het eind kreeg iedereen een map met het naslagwerk mee, in goed Engels een handout. En die handen kwamen aan het eind van de cursus op elkaar voor elkaar en in het bijzonder voor William en Kenneth: beide docenten.
De cursus kwam pas echt ten einde toen Pater Harry (Father Pio) in een gebed iedereen bedankte voor hun inzet. We blijven met z'n allen geloven in het feit dat de invaliden veel invaliden op "eigen benen" kunnen helpen. En dat gaat gebeuren: aktiviteit nummer één is de bewustwording van de vele invaliden in de regio om zich aan te sluiten en om hulp te vragen. Er wordt winst gemaakt in het marktcentrum en in het guesthouse. Die winst gaat gebruikt worden om anderen te helpen: geweldige formule!

• 30 November 2006 - 09:31

Peter En Dorine:

Mooi om te lezen dat de cursus een succes was. Dat moest ook wel gezien het programma dat natuurlijk goed in elkaar stak. Inderdaad is het te hopen dat dit de invaliden op een hoger plan brengt.

• 30 November 2006 - 09:35

Kitty:

De inkt is nog nat....
    Moet tóch onwillekeurig aan Ghana denken bij al jullie constructieve acties. Wat zíjn er een kansen blijven liggen daar! Top zoals het in Zambia gebeurt.
    xxx

• 30 November 2006 - 09:51

John Vink:

ronald, ik ben zo blij, dat onze formule "gehandicapten helpen gehandicapten op eigen benen" begint te werken! wij gaan zo door toch! groetjes aan alle anders-validen

• 30 November 2006 - 12:42

John En Antje:

Fijn dat deze dagen verduidelijking en begrip hebben gebracht. En gelukkig is alles gelopen zoals het is gelopen en heeft de PS zo te merken zijn wijsheid goed ingezet.
    Is dit ook goed nieuws voor Kasempa? Je weet ons hart ligt ook daar...
    Lieve Ronald, tot horens
    kus

• 02 December 2006 - 10:16

Nynke:

Hey Lieve Ronald en Brenda,
    Ik ben heel benieuwd of jullie mijn kaartje uit Nederland hebben gekregen van Sjef??
    Veel liefs en dikke kussen uit Friesland!!

• 11 December 2006 - 15:30

Igor Lemmen:

Hee Ronald mijn welgemeende complimenten voor het 'stug' doorgaan en blijven geloven in de goede z a a k. Ook voor John en natuurlijk pater Harry. Wil je die mijn hartelijke groeten geven? Alles goed met iedereen daar?