Solwezi: CLEAN & GREEN - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Solwezi: CLEAN & GREEN - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Solwezi: CLEAN & GREEN

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

13 April 2006 | Zambia, Solwezi

Zaterdag 8 april is een dag met een dubbele betekenis voor mij. Opgestaan en meteen een SMS naar mijn jarige dochter Ilya: 15 jaar jong! In gedachten zijn we dichtbij elkaar. Veel tijd om in die gedachten bij haar te zijn heb ik niet. Om half acht komen de initiatiefnemers voor een schoon Solwezi bij elkaar. Vóór het gemeentehuis: je moet toch ergens beginnen? We zijn met vier Zambianen, twee Kenianen, twee Amerikanen, een Tsjech én uiteraard een Nederlander (ikke). De Keniaanse Jane wil hier een schoonmaakbedrijf opzetten: een échte uitdaging en een geheel braakliggend terrein, ofwel een gierend groot gat in de markt. Het is het bekende verhaal van de twee schoenenverkopers in Afrika. De Amerikanen en de Tsjech werken als vrijwilligers voor een katholieke organisatie en zijn betrokken bij het onderwijs. De Zambianen zijn iemand van de gemeente en drie mannen die op de markt werkzaam zijn. Gewapend met enkele bezems, twee schoppen, een hark, twintig vuilniszakken en honderd handschoenen die we van het ziekenhuis hebben gekregen lopen we van het gemeentehuis naar de markt. Onderweg jeuken onze handen al, want overal langs de weg ligt plastic en ander afval. Bij de markt aangekomen beginnen we direct bij het eerste pad tussen de stalletjes. Tot onze positieve verbazing zijn er al veel verkoopster (in dit pad vooral groente en fruit) begonnen met het vegen van hun eigen pad. Er liggen al diverse hopen vuil: de vuilniszakken zijn dan ook in enkele minuten vol. De truck van Jane staat klaar om de zakken in om te kieperen: de zakken worden hergebruikt. Zo gaan we pad voor pad de markt af. En bij ieder pad is er wel iemand die aanhaakt bij het schoonmaken. Totdat een uur later alle handschoenen op zijn. Niet dat veel van de marktkooplui zich daar iets van aantrekken, maar het staat wel interessant om met witte operatiehandschoenen rond te lopen! De marktmeester, die er vanaf het begin bij is, loopt in het rond met een megafoon en moedigt in het Kaonde de mensen aan tot meehelpen en geeft tegelijkertijd de boodschap mee dat wij de wereld te leen hebben van onze kleinkinderen. Demonstratief laten we samen zien dat het plastic niet vergaat. Terwijl hij enthousiast doorpraat trek ik aan de stukjes plastic die uit de vette natte aarde steken. Ongelooflijk: het is niet als lange wortels van onkruid. Je blijft trekken en de rode klei komt soms over een meter lengte mee omhoog. Als er nu maar twee mensen zijn die het snappen en geen troep meer langs de weg gooien, dan hebben we dat gewonnen.
De marktmeester schreeuwt door zijn megafoon “Blablabla…… BP, BP, free BP!”. De Amerikaanse Ted en ik kijken elkaar aan en vragen ons af waar hij het over heeft. Die uitleg is snel gegeven: “I advertise for the free bloodpresure, sir!” Da’s waar ook! Om aan te geven dat het om de gezondheid van alle mensen gaat heeft Jane geregeld dat een arts en twee zusters van het ziekenhuis bij de schoonmaak aanwezig zijn om van iedereen de bloeddruk op te meten. Geweldige aktie! De zusters zijn constant in de weer.
Even na twaalven zijn we doodop: zowel fysiek als psychisch. We kunnen gerust spreken van een enerverende dag en een bijzondere ervaring. Het is de eerste aanzet: de groep is enthousiast genoeg om het niet bij een éénmalige opruiming te laten. Volgende week evaluatie met de organisatie en dan gaan we een plan van aanpak maken om fondsen aan te werven zodat we de volgende keer met nog meer mensen én vooral beter materiaal de zaak aanpakken. Om het constructief aan te pakken is er bijvoorbeeld goed transport nodig. De enige truck die de gemeente heeft om vuil op te halen staat al maanden stil omdat er geen geld is om het ding te repareren. Beetje goede bezems zijn hier niet te koop en de veel troep die er is kun je niet met die lokaal geproduceerde vegertjes weghalen. Da’s dweilen met de kraan open. Dan is er absoluut een behoefte aan goede werkhandschoenen. Die operatiehandschoenen zijn een prima gift geweest, echter bij het minste of geringste scheurt het dunne plastic open met alle onhygiënische gevolgen voor je eigen gezondheid. Tevens willen we het onderwijs er helemaal bij betrekken. De jeugd is het makkelijkst te beïnvloeden en nog op te voeden. Bij de volwassen is het een gewoonte geworden om alles langs de weg te gooien. Die “habbit” heb je niet zomaar veranderd. Daar moeten de kinderen ons bij helpen!

Zijn er mensen die dit lezen en denken “Hé, ik weet wel een bedrijf die dit project wil sponsoren”, reageer dan naar mij. We zijn al bezig om een Powerpoint presentatie te maken zodat we goed kunnen laten zien wat ons doel is en hoe we dat willen bereiken. Tussen 15 mei en 28 augustus maak ik tijd vrij om me ook hiervoor in Nederland in te zetten. Schoonmaken in Solwezi is een keiharde noodzaak!

  • 13 April 2006 - 14:48

    Nynke:

    Wow Ronald!! Geweldig man!!
    Wat heb ik me daar in Solwezi aan geergerd, al die rotzooi op straat. Zonde van die prachtige natuur!! Ik vind het onwijs dat jij daar zo goed bezig bent!! Mijn complimenten!!
    Veel liefs Nynke

  • 13 April 2006 - 15:22

    Igor:

    Lekker bezig Ronnie. Alleen wil ik ook even kritisch zijn. Mag wel he? Waar blijft al dat vuil? Toen ik bij Karlijn op bezoek was in Solwezi heb ik niets kunnen merken van huisvuil-ophaaldiensten. Iedereen heeft geloof ik gewoon een paar kuilen in de tuin en dendert daar alles in. Spullen die vergaan maar ook de batterijen bijvoorbeeld. Wellicht kun je dat ook meenemen in dit geweldige initiatief? Wellicht kan de gemeente een recyclings-programma opzetten? Je blijft me inspireren met alles wat je doet. Dat staat voorop! Veel succes en veel groeten aan Brenda en Oom Harry en alle anderen...

  • 23 April 2006 - 13:55

    Peter Van Dolen:

    Haha, mag ik dan ook even kritisch zijn? (^_^) Waar denkt u dat het vuil in Nederland blijft? Hier verdwijnt het ook niet helaas. Tuurlijk heb je wel recycling, maar dat is alleen met batterijen etc. (wat trouwens ook in derde wereldlanden gebeurd...) In Malawi (waar ik heb gewoond) was het inderdaad zo dat ieder huisje zijn eigen kuil had, maar ook waren er op verschillende plaatsen grotere vuilnishopen voor bedrijven etc. Ik neem aan dat het op dat soort plekken terecht komt.
    Het rare is dat dat nog wel het meest confronterende was van een eigen vuilniskuiltje, dan besef je pas dat er in Nederland nog weet ik veel hoeveel keer meer afval moet zijn waar we nooit meer iets van zien.
    Ik vind het echt een geweldige actie. Een collega heeft destijds ook geprobeerd zo'n actie in Blantyre op te zetten, maar da's toen niet doorgegaan om één of andere flutreden. Hadden we veel meer achteraan moeten gaan. Ach, as is verbrande turf, maar het doet wel jullie actie nog meer respecteren!
    Tionana (tot ziens),
    Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 347900

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: