MUKWA nieuws uit de kappersstoel - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu MUKWA nieuws uit de kappersstoel - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

MUKWA nieuws uit de kappersstoel

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

24 September 2006 | Zambia, Solwezi

Het project van de stichting MUKWA ORIGINALS heeft een volgend stadium bereikt. De container met stoelen gaat morgen aan boord van een groot vrachtschip de haven van Durban uit richting Europa. De planning is dat de stoelen eind oktober dan in Nederland zijn. Half november volgt dan de tentoonstelling en verdere verkoop van dit originele produkt.
Gisteren vertelde de invalide timerman Moses mij enthousiast dat hij al zestien stoelen heeft afgeleverd op het provinciehuis. Die zijn bestemd voor de vergaderruimte van de P.S., ofwel de hoogste persoon in de provincie. Een kroon op het werk van de stchting MUKWA!
Vol spanning en mét vertrouwen wachten we met z'n allen op het moment dat de stoelen in de Peuzelaarssteeg in Haarlem kunnen worden tentoongesteld. Kijk op www.mukwaoriginals.nl voor meer details en impressies.

Inmiddels alweer vier weken in Afrika. Iedere dag kan ik vellen volschrijven over wat je hier beleefd en wat er aan je netvlies voorbij schiet. Dat wordt teveel voor deze weblog. Ik hou het bij één anekdote. Ik had me voorgenomen om naar de kapper te gaan. Doen dus! Kom ik in de stad, blijkt dat er geen stroom is; nergens! Tig jaar geleden deden de kapper het toch ook zonder stroom, dus vraag ik de invalide Mike of hij mij ook zonder tondeuze kan milimeteren. "Yes, I can do", is het vaste antwoord. Als ik op de stoel zit vertel ik hem dat ik net in Kolbe House wat mail heb verstuurd en dat daar wél elektra is. Hij wil dan wel met mij daar naar toe; kilometers terug en buiten de stad. Ik zeg hem dat hij het gewoon moet prroberen, want hij zei toch dat hij het kan. Gewapend met twee botte scharen en een gehavende kam gaat Mike aan de slag. Na vijf minuten zie ik er niet uit. Alles scheef. Hij ziet het ook en roept wat naar zijn maatje buiten. Die komt ff later met een pakje scheermesjes. Mike heeft een nieuwe uivinding: zijn eigen tondeuze dmv het plaatsen van een scheermesje op de tanden van kam zodat er nog twee milimeter van de tanden open blijft. Mike zet in vanuit de onderzijde nek en dan naar boven toe. Letterlijk en figuurlijk strijkt hij mij dan ook recht tegen de haren in! Het doet verrekte zeer en dat hij aan de grimas in spiegelbeeld. Hij besluit om het toch maar haartje voor haartje te doen. Na anderhalf uur was ik weer toonbaar! Ik loop snel naar Brenda om het te laten zien en wat blijkt: er is weer stroom in de stad!
Vrienden, ik wens jullie een fijne zondag!

• 24 September 2006 - 13:52

Jose:

Tip: volgende keerlaten groeien. Wie weet hoe leuk dat staat!

• 24 September 2006 - 18:47

Remco:

ik mis je heel erg

• 25 September 2006 - 01:15

Lotte:

Lieve Ronald en Brenda,

Heel erg bedankt voor jullie leuke reacties elke keer! Sorry voor de late reactie maar de laatste paar weken heb ik nogal wat dingen aan mn hoofd gehad, zoals 'inburgeren' haha. Ik ben nu een beetje gesetteld dus heb wat meer tijd om mailtjes te beantwoorden. Ik hoop dat alles goed met jullie gaat en dat jullie lekker van elkaar aan het genieten zijn! Over 27 nachtejs komen Pascal en mn ouders dus kan niet wachten. Ik ga weer aan het werk. Ik wens jullie heel veel geluk samen!

Liefs Lotte

• 26 September 2006 - 17:58

Teus Eikelboom:

Altijd al viel je natuurlijke charme op. Na deze kappersbeurt moet het nog aanmerkelijk meer zijn.
    Bedankt voor je bericht van zaterdag j.l. Geweldig.
    Hartelijke groeten van Cock en mij.
    Teus

• 26 September 2006 - 18:33

Oom Harry:

Groetjes aan Mike, ik ben ook pas geknipt door Marcia in de kapsalon bij de dorpspomp in Hillegom: kostte maar liefst Euro 20!!! Niet aan Mike vertellen! Groetjes

• 27 September 2006 - 14:30

Mama En Mayke:

He, Ronald
    Wat schrijf je toch een mooie verhalen. Mama geniet van alle berichten en bedankt voor je kaart.
    We schrijven spoedig meer.
    Liefs Mama en Mayke