Shared Wisdom! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Shared Wisdom! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Shared Wisdom!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

22 Januari 2011 | Zambia, Lusaka

Allemachtig wat gaat de tijd met rasse schreden! Voor je het beseft is januari ook alweer achter ons. Ik voel me tot niets verplicht, hoewel, de vriendenclub en familie op de hoogte blijven houden van ons wel en wee en onze belevenissen is wel iets wat men nu gewend is. En voor mij is het handig, want op deze manier heb ik ook een soort van dagboek, een naslagwerk voor later.
In de afgelopen week hebben we een tweede neef op dit continent mogen ontvangen. Het is alweer bijna twee jaar geleden dat neef Pim bij ons was. Nu vloog neef Jasper naar Afrika, en nog wel naar onze favoriete stad Dar Es Salaam! Toen Brenda en ik dat hoorden hebben we ons reisschema aangepast zodat we Jasper konden ontmoeten. Het was groots! Zijn medestudenten (Jasper is in Tanzania voor een studie-project: hij is biologie-docent in opleiding) zagen meteen dat ik familie van hem moest zijn: dat was een eervolle binnenkomer in de volle eetzaal van het hostel waar Jasper van zijn ontbijt genoot.
We hebben met z’n drieen een korte wandeling gemaakt, verse kokosnoten gekocht bij een markt, die open laten maken, de frisse melk gedronken en daarna werd het vruchtvlees er voor ons uitgepulkt. Een gezonde start van de dag! We kregen van Jasper ook nog wat biologische uitleg over vogelnestjes in een boom: “Kijk daar zitten ze, de weaverbirds! Ze maken een gat aan de onderkant van hun bolvomige nest zodat de roofvogels niet bij de eitjes en de jongen kunnen komen!” We hebben dan ook weer van elkaar geleerd: shared wisdom!
Daarna naar ons hotel gereden (taxi) zodat Jasper ook een indruk kreeg van de buurt waar Brenda ieder kwartaal inkopen doet voor de winkel. Een relaxed gekrioel van mensen, kopers en verkopers, marktkooplui die hun waar aanprijzen, toeterende auto’s, ronkende scooters, etc.... Jasper genoot met volle teugen: dat kon je aan zijn ogen zien en aan zijn vragen afleiden.
Na die ervaring reden we in de taxi door het centrum van het bloedhete Dar Es Salaam naar onze lunchlokatie: het restaurant op het dak van Holiday Inn! Een schitterend uitzicht, zelfs de Kilimanjaro hebben we gezien: kijk maar op de foto! Daar kregen we van Jasper de post van oma/mama Mia en de fles “43” voor Brenda. In de post van mams zaten twee repen Nougat: die hebben de avond niet overleefd! Heerlijk mam, dank u wel!
Na gesprekken over van alles en nog wat, uiteraard ook wat updating info, hebben we Jasper rond vier uur weer bij zijn hostel afgezet. Het was de moeite waard om zover te reizen!
Oplettende lezers zullen zich afvragen: “waar is Aniek in dit verhaal, want die zou toch meereizen?” Da’s waar, dat was ook het plan, echter Aniek heeft hier in Solwezi al een hechte vriendenkring opgebouwd, waar ze mee zwemt, sport, eet, uitgaat en veel plezier aan beleefd. Ze besloot om thuis te blijven, want ja, Tanzania kent ze als haar broekzak en neef Jasper heeft ze onlangs nog gezien.
Thuis gekomen bleek ook dat ze het prima naar de zin heeft gehad en zelfs de hele boekhouding van de winkel had bijgehouden en aan het einde van de dag steeds de medewerksters van de zaak naar huis gereden. Jawel, Aniek rijdt hier in de rondte alsof ze hier al jaren woont!
Na drie dagen Dar Es Salaam en vijf (!!) dagen reizen zijn we weer thuis en genieten van de steeds groener wordende tuin en de verrichtte werkzaakheden aan ons nieuwe huis. Nu maken we ons op voor bezoek van vrienden: over twee weken is “dochter” Sara hier en over een maand vriendin Kitty met vriend Willem. Maar eerst nog mag Brenda een Kitchen Party voor een goede vriendin organiseren en krijgen we het superdruk op de zaak met “Valentine”: hier een echte verwendag voor je partner!
Lieve mensen, ik wens jullie fijne dagen en zeker een liefdevolle Valentijnsdag!
Take care,
Ronald

• 22 Januari 2011 - 20:34

John En Antje:

He lieve Ronald, bedankt voor verhaal en inderdaad de weken vliegen voorbij.
    Gisteren nog een sms'je gestuurd en vandaag antwoord via dit verhaal.

Dus Anniek is nog in de buurt en voelt zich dus prima thuis.
    Veel plezier maandag, ik stuur nog even een kaart via de computer.
    liefs

• 23 Januari 2011 - 10:13

Lia:

He vriend,
    Je hebt het weer mooi opgeschreven.
    beeldend, ik mis alleen nog de geur van afrika. Wat ben je toch een bofferd, zeker met jouw Brenda wat een lieve foto van jullie saam.
    En wat een belevenis voor Jasper. !
    lieve zondagsgroet vanuit Hillegom (saai weer)
    kus voor Brenda en U.

• 23 Januari 2011 - 10:49

Mama:

wat een goed verhaal en leuke fotos , fijndat jullie weer veilig thuis zijn en een paar weken kunnen genieten samen met Aniek. wij zien hier weer uit naar de verhalen van Jasper.
    Brenda ,happy birthday and good hailth and succes this year.xxxx Also proficiat with Petra.
    veel liefs.

• 06 Februari 2011 - 12:55

Jose-Marie:

Jasper zat en zit nog steeds vol verhalen over het mooie Afrika. Vanavond gaat hij de foto's aan de oma's laten zien.
    Nogmaals bedankt voor de eerste opvang,
    Liefs,

• 19 Februari 2011 - 22:13

ADRIE:

HALLO RONALD, LEUK OM JE OP DE FOTO TE ZIEN EN JE VERHALEN TE LEZEN.JE DENKT NU VAST ADRIE,WIE IS DAT OOK AL WEER . DE ADRIE DIE EERST DE VRIES HEETTE. JE BENT NIKS VERANDERD , EN JE ZIET ER GELUKKIG UIT. IK KWAM BIJ TOEVAL JE NAAM TEGEN.

GROETEN UIT EEN NAT NEDERLAND.