APRIL: FULL HOUSE!! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu APRIL: FULL HOUSE!! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

APRIL: FULL HOUSE!!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

24 April 2010 | Zambia, Solwezi

Lieve mensen, het is voor ons de maand van “Full House”. Onwijs gezellig!
Aniek zou vijf dagen bij ons zijn en dankzij de vulkaan in IJsland zijn dat twee WEKEN geworden. Moeder Aarde: bedankt!! De twee weken zijn morgenvroeg voorbij: dan stapt Aniek op de bus naar de hoofdstad om maandag weer terug naar NL te vliegen. Haar zusje Viola is ook Moeder Aarde dankbaar, want ze heeft een supertijd met d’r oudste zus. Viola is vijf weken thuis voor haar zgn “Paas-vakantie”. 11 mei vliegt zij weer terug naar Sakeji voor het tweede “kwartaal” van Grade 5.
Vorige week donderdag reden Aniek en ik naar Lusaka zodat zij vrijdags naar NL kon vliegen. En op die vrijdagochtend heel vroeg zou John Vink, onze vriend en secretaris van “EIGEN BENEN”, aankomen. John en Aniek hadden mazzel!!! Want drie uur nadat John van Schiphol vertrok werd de luchthaven gesloten. John was dus op tijd in Zambia! En Aniek kon nog even langer op haar geliefde continent Afrika blijven. Zaterdags dus maar met z’n drieetjes terug naar huis gereden.
In een huis waar normaal twee mensen wonen en nu vijf, dan is het echt een FULL HOUSE! Gelukkig hebben we de weelde van een extra huisje achter ons huis, zodat John in volle privacy kan wonen en de kinderen bij Brenda en mij in huis zijn.
Brenda is nog even op en neer naar Dar Es Salaam geweest omdat de winkel leeg dreigde te raken: aanvullen dus! Zij is vanmorgen teruggekomen en we hadden vanmiddag de laatste gezamenlijke brunch. Foto staat op de site: we genieten van een soort permanente vakantiesfeer! Wijntje d’r bij, zon hoog aan de hemel..........conclusie snel gemaakt.
We verkeren niet altijd in vakantie sfeer. Deze week veel overleg met de gehandicapten van “Holland Disabled Association” en ook met het bestuur naar Kasempa gereden om daar te vergaderen met enkele projectgroepen en uiteraard ook Michael bezocht. Na twee van die dagen weer je weer waar het om gaat in het leven: help je medemens en je helpt jezelf! Tevredenheid over je eigen leven is er vanzelf wanneer je het leven van de gehandicapte kinderen in de bush ervaart. Michael begroette ons hartelijk, duidelijke stem, geen wonden aan zijn verlamde voetjes, echt naar zijn zin. Op John’s eerste dag in Zambia zijn we in Lusaka al in het Italian Ortopedic Hospital geweest. Daar is Sophia aan het revalideren na haar vierde operatie aan haar voetjes. De klopvoetjes zijn bijna verdwenen en de voeten staan al recht. Spoedig kan ze een gewoon paar schoenen aan: ik denk nu ook aan Helene, die ons met Sophia op het juiste spoor heeft gebracht. Dank je wel!!! Mede dankzij jou kan Sophia zelfstandig lopen!
Belangrijkste onderdeel van ons bezoek aan Kasempa is de voortgang van het project “Internaat voor kinderen met een handicap”. Dat gaat er komen!!! Op het terrein van de basisschool. Volledige integratie met de “gewone” kinderen wordt een feit! Lions “De Oude Duinen” zal in samenwerking met "Wilde Ganzen" de grootste donantie voor haar rekening nemen. Samen met de vele kleinere donaties aan “EIGEN BENEN” zal het totale bedrag bij elkaar moeten komen. John en ik hebben dat aan de leden van het committee in Kasempa beloofd. Het is namelijk een prachtproject!! De continuiteit is gewaarborgd omdat het Ministerie van Onderwijs volledige ondersteuning van salarissen en schoolbenodigdheden geeft.
De bouw van ons nieuwe huis gaat volgens onze planning: stapje voor stapje! De meeste deurkozijnen zijn inmiddels geplaatst, zodat de metselaars de muren eromheen kunnen bouwen. De ruimte krijgen zo een beetje gestalte en uiteraard krijgen wij dan wat meer ruimtelijk inzicht zodat we enkele aanpassingen kunnen doen, omdat het toch anders is dan vanaf een tekening. Een droomhuis wordt het zeker: meer dan honderd vierkante meter veranda!
Maandag en dinsdag zijn we bij Chief Mukumbi op bezoek om daar veel overleg te hebben met de grote groep mensen met een handicap. Donderdag richting Lusaka om daar vrijdag bij de Nederlandse Ambassade “onze” Koninginnedag te vieren. Zaterdag vliegt John weer terug en zondag komt Jeanine aan die dan twee maanden bij ons komt wonen, werken en vakantie vieren. Het blijft “Full House!”.
Dit was weer even een update van een stel gelukkige mensen uit Solwezi!
Lieve groet, love and care,
Ronald c.s.

• 25 April 2010 - 09:23

Brigitte:

wat een goede berichten!
    veel plezier John!!!
    liefs

• 27 April 2010 - 19:58

John En Antje:

bedankt voor dit goede bericht en het doet ons echt goed dat er nu over Michael goed nieuws te melden was. En dat internaat geweldig als dat gerealiseerd wordt. We skypen binnenkort misschien weer. Veel plezier op de koninginnedag! liefs van ons

• 03 Mei 2010 - 08:36

Wim Machielse:

Wat hebben jullie een prachtig project. Met enthousiasme jullie verhalen gelezen. Nooit gedacht dat er na een intensief dealerbestaan die andere Ronald is opgestaan.