Wedding Present - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Wedding Present - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Wedding Present

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

09 Maart 2008 | Zambia, Solwezi

Dear family and friends in The Netherlands,
Lieve familie en vrienden in Nederland,
Tijdens onze receptie op 10 februari hebben we een mooi bedrag ontvangen. We hebben de Euro's omgezet in Zambiaanse Kwacha en hebben een geweldige investering gedaan. Het is een cadeau wat al langer op de verlanglijst van Brenda staat. Tevens een cadeau wat lang meegaat, dus denken we veel terug aan de unieke receptie in Nederland, met de vele vrienden en familie. Misschien wel nóg belangrijker is het feit dat het cadeau goed is voor onze gezondheid. Tot nu toe gebruiken we het iedere dag en dat is ook het plan voor de toekomst.
"Wát is het dan", denken jullie nu. Welnu, het is een home-trainer!
En uiteraard denken jullie nu ook of dat nu wel zo nuttig is, want het is in Zambia toch altijd goed weer om te fietsen. Ja, vaak wel. Maar zoals nu met de vele regen is het overal een grote modderzooi en is fietsen niet het fijnste, of je moet van veldrijden houden en onder de modder willen zitten. Dus fietsen we nu aan de ontbijttafel, na het werk bij een glaasje wijn, en ondertussen praten en plannen uitdenken hoe we het nóg fijner kunnen hebben met elkaar!
Het kopen van de hometrainer was niet zomaar iets. Eerst heeft Ronald nog getracht om met een oude fiets op een standaard iets goedkopers te maken, want ja, we leven tenslotte in Afrika. Maar dat kon de goedkeuring niet wegdragen om zo'n gedrocht in de woonkamer te zetten. En op "jullie" hometrainer zit een prachtig instrument: een hartslagmeter! Je kunt dus aflezen wanneer je écht hard moet werken……
Trouwens, deze meter zou ook goed zijn voor sommige Solwezianen. Vanmorgen in een winkel stond iemand mij (Ronald) aan te kijken alsof zij een geest zag en ik dacht echt even dat ze flauw viel. Er gingen vele verhalen de ronde omdat ik al zolang niet meer gesignaleerd was. Van dood tot gescheiden etc….. Het is dus wachten op de eerste hartverzakking!
De eerste dagen in Zambia hebben we relaxed doorgebracht in Mukambi. Deze prachtlodge is op het moment iedere maandagavond op TV in Nederland: een aanrader! Nu alweer vijf dagen thuis: Brenda druk met de kunstnagels en Ronald besteed veel tijd om weer een aangenaam ritme op te pakken. Eerst boekhouding, financien en visum, dan volgende week naar Sakeji, de school van Viola, en de week erop een training in zonne-energie. Daar wil ik meer aandacht aan geven. Zeker nu de stroom in Zambia zo vaak uitvalt kan het lucratief zijn. En tevens is het goed voor het milieu in de hele wereld!
Projecten van "Eigen Benen" en andere goede doelen komen na de Pasen weer onder de aandacht.
Wel kunnen we melden dat Oom Harry hard aan het werk is met vele projecten en dat zijn energie alleen nog maar toeneemt!
Wij wensen jullie allen in Nederland een goed begin van de lente maar eerst veel succes bij het "Schaatsen voor Eigen Benen" op donderdag 20 maart in Haarlem. Doe mee! Het is voor het goede doel!
Lieve groet,
Brenda en Ronald

PS: afgelopen nacht heeft het zó onophoudelijk geregend dat bij thuiskomst vanaf de disco de koplampen van onze Toyota een verrassing te zien gaven: de badkamer was weggespoeld! (Zie bijgaande foto) Hebben we morgen weer wat te doen………..en kunnen we nog wat overgebleven cadeau-euro's omzetten in nieuwe bakstenen!

• 09 Maart 2008 - 17:01

Ome Jos En Tante Mie:

Een prima invulling. En nu maar volhouden en daarbij denken aan al die vrienden in Holland. In de oorlog deden wij dat ook in de huiskamer. Maar toen hadden we er een autodynamo aan gekoppeld waarmee we een accu oplaadden. Hadden we steeds electrisch licht. Lijkt ons een goed idee voor jullie met al die uitvallende electriciteit.
    Groeten,
    Ome Jos en tante Mien

• 09 Maart 2008 - 23:25

Rosalie:

Als eerste gefeliciteerd met jullie huwelijk.
    Omdat ik informatie over zambia zocht kwam via internet op jullie site terecht en omdat ik geen andere manier kon vinden om contact met jullie op te nemen dit berichtje. Ik wil namelijk in m'n eentje co-schappen gaan lopen in zambia (lusaka). Nu vraag ik mij af of dit verstandig is om als vrouw alleen in Lusaka te verblijven. Of wel hoe veilig is het daar ook ivm reizen na m'n stage?
    Zou het heel fijn vinden als jullie mij hier iets meer over konden vertellen. M'n email is rossendrijver@hotmail.com Alvast bedankt!

• 10 Maart 2008 - 11:32

Tante Corry En Oom K:

Een hometrainer was wel het laatste waar we aan dachten als huiskamermeubilair in Zambia! Maar als het jullie conditie bevordert: prima! Waar we ook benieuwd naar zijn: is ons schilderij goed aangekomen en hoe hangt het in jullie woning? Misschien ooit foto?
    Hartelijke groet uit een nog niet zo lenteachtig Drenthe
    Corry en Kees

• 16 Maart 2008 - 12:03

Skoolboy:

Hey, i like your pictures guys and were in zambia are you guys situeted and when are you coming back to netherlands .

Skoolboy den haag