ZAMBIA ONTWIKKELD ! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu ZAMBIA ONTWIKKELD ! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

ZAMBIA ONTWIKKELD !

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

15 April 2007 | Zambia, Solwezi

Goede vrienden en vriendinnen,
Ja, echt waar, er is ontwikkeling in Zambia en niet alleen omdat ik me ook steeds meer ontwikkel. Zal ik eerst even de filosoof uithangen, zodat een groot deel van de lezers niet zal lezen waarin Zambia ontwikkeld. Op een cursus heb ik een keer meegekregen want ontwikkelen wérkelijk betekent: je haalt de wikkel er af, ofwel de schil die om je heen is opgebouwd (door jezelf of mede door de buitenwereld) wikkel je af en de ware zelf komt naar weer aan de buitenkant. Zoals je als kind was! Ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze uitleg van ONTwikkelen kan volgen. Misschien is het INgewikkeld en dat is het juist niet: het is kinderlijk eenvoudig. Wij volwassenen maken het INgewikkeld en dat dan ook in de letterlijke zin: we wikkelen ons in en kunnen soms niet eens meer laten zien wie we werkelijk zijn! OK, wie hier nu al niet meer leest denkt er nu over na òf heeft de hoop opgegeven of ik ooit nog wel terugkeer op aarde..........
Nu dan de ontwikkeling van Zambia. Net op de radio twee prachtige berichten. De criminaliteit in Zambia, en met name in Lusaka, is met meer dan 40% afgenomen (en Zambia is al een veilig land!) en financieel belangrijk nieuws is dat de inflatie in de afgelopen twaalf maanden niet meer dan 4% was.
Andere ontwikkelingen zijn het feit dat er serieus aan stadsplanning wordt gewerkt. De bouw van een van onze projecten is door de overheid stilgelegd omdat we niet over de juiste tekeningen beschikken. En nu blijkt ook dat we helemaal niet op de juiste grond hebben gebouwd. Dat komt door de buren die ook zomaar ergens begonnen zijn omdat ze vanuit overlevering dachten te weten dat het de juiste plek was. Mis dus!! Volgende week tekeningen laten maken bij "Provincial Planning and Development". Het is even zuur, maar absoluut een goed gegeven, want zoals er nu overal maar wat wordt gebouwd……….dan wordt het net als in België ook een zootje. We zijn met de Manager Planning and Development ook bij een ander project gaan kijken: daar bleek dat we zelfs bijna acht meter méér grond hadden kunnen gebruiken. Dit omdat de weg die erlangs loopt helemaal geen weg is en gewoon bij ons perceel hoort! We gaan ons in het vervolg vooraf laten informeren om achteraf mogelijke teleurstellingen te voorkomen.
Omdat ik nu ook een drietal werknemers heb, is "Just There Ltd" in de ambtelijke molen terecht gekomen. Ik had me écht goed laten informeren en nu blijkt er nog een voorziening uit de hoge hoed te komen. Die is er al veel langer, echter de ambtenaar waar ik het advies had ingewonnen is nooit over het Workers Compensation Fund begonnen. Dus nu kreeg ik een brief dat ik me binnen twee weken moest melden! Meteen gedaan en ook meteen een jaar vooruit betaald. Zijn we daar ook weer vanaf en zijn de drie werknemers bij elkaar voor € 60,- ingeschreven in het WAO-systeem. Iedereen weer gelukkig en ik ben weer meer op de hoogte van het fiscale systeem.
De gemeente Solwezi heeft het ook uitgevonden. "Hoe kom ik snel aan een positieve balans", moet de financieel directeur gedacht hebben. Door de precario-belasting op reklame-borden van de hotels en guesthousen langs de weg te verhogen van K150.000 naar K 2 miljoen per bord!! Daar is nu de "hoteliers-vereniging" tegen in opstand gekomen en niemand gaat de rekening betalen. In Nederland is de auto de melkkoe: dat heeft hier nog niet zoveel zin, dus dan maar de snel groeiende hoeveelheid guesthousen belasten.
Ook een gave ontwikkeling is het feit dat de oude én de nieuwe apotheek in Solwezi een slechte tijd doormaken. Volgens beiden is de reden dat er minder mensen ziek worden. Snappen doe ik dat nog niet zo erg, want de hoeveelheden vuilnis langs de weg kán gewoonweg de gezondheid niet positief beinvloeden. Wie weet heeft het spuiten van gif tegen de muskieten toch een positieve uitwerking? Iedere avond rijdt er een auto met een sproei-rook-installatie door de compound rond de mijn. Een heleboel herrie en rook: lijkt de Hoogovens wel.
De vrienden die nu nog lezen zullen zich afvragen of Ronald het nog wel naar zijn zin heeft in een steeds westers wordend Zambia. Ja zeker: ik lach wat af, ben onwijs relaxed, zelfs als er van alles misgaat en als de metselaar voor de tweede keer zijn muurtje moet afbreken omdat ik vind dat het niet volgens afspraak staat. Dan maak ik ook een grap en dan bouwt hij lachend de muur voor de derde keer!
Waar de mensen hier ook onwijs om moeten lachen is het feit dat ik in het bezit ben van een Zambiaanse Registratie Kaart, de zogenaamde NRC. Het adres is "Sondashi Farm" en chiefdom "Kapijimpanga". De vrienden van HDA hebben het kaartje wel tig keer omgedraaid om te zien of het echt is. Wordt helemaal gaaf als ik over een maand mijn Zambiaanse rijbewijs heb. En over vier maanden getrouwd ben met de mooiste én meest intelligente Zambiaanse! Ik moet alleen nog een beetje aan mijn huidskleur gaan werken! Moet lukken nu ik hier steeds verder ONTwikkel……………..
Love and take care!
Ronald

  • 15 April 2007 - 17:04

    Kitty:

    ha há, bij ons is het vandaag en morgen lekker ook zomerrr...
    Lijkt me dat wat ze belasten van waar jij mee bezig bent nog wat met willekeur gaat. Vraagt veel energie hé?
    Maar met jouw optimisme redt je het!

  • 16 April 2007 - 12:15

    Mirko:

    Stel je voor ... dat Zambia nét België zou gaan lijken, en een overheid zich ook net zo gaat gedragen.
    Dan gaat het wel héél erg mis daar! :-)

    Groetjes,

    Mirko


  • 17 April 2007 - 19:12

    Carry Visser:

    Ben nu aangemeld door Dorine voor je regelmatige verslagen en vond het erg leuk van je te horen en wat je al zo beleefd. Fantastisch dat dit allemaal kan. Kijk uit naar het volgende. Hartelijke groeten ook aan Brenda, Carry

  • 19 April 2007 - 19:30

    Floris Damen:

    He Ronald,

    Mooie verhalen allemaal kerel!!

    11 mei word ik 30 en het is jaren terug dat we elkaar spraken. Ik vier dit in Haarlem in de veerstraat bij cafe KEU.
    Als je in NL bent zou ik het ZEER gezellig vinden als je even een borrel zou komen doen. Groet, Floris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 347559

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: