Michael, Sophia en mierenheuvels - Reisverslag uit Kasempa, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Michael, Sophia en mierenheuvels - Reisverslag uit Kasempa, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Michael, Sophia en mierenheuvels

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

20 September 2006 | Zambia, Kasempa

Vele van de lezers van mijn dagboek zullen ongetwijfeld het verhaal van de invalide Michael herinneren. Die ontmoette ik afgelopen april tijdens een wandeling door de compounds van Kasempa. Michael heeft als baby polio gekregen waadoor zijn onderlijf verlamd is geraakt. Daarna zijn beide ouders overleden en wordt hij door zijn oma opgevoed. Met de nadruk op voeden: da's het enige wat zij kan doen voor Michael. Verder kruipt hij, gekleed in een gescheurd T-shirt, over de kleigrond rond het hutje. Doordat ik erover schreef in mijn dagboek kwamen er reacties van drie vrienden die Michael wilden helpen. Binnen enkele weken had ik Michael op de school van de Cheshire zusters in Solwezi. Tegelijk met Sophia, een invalide meisje (ook uit Kasempa). Via de Cheshire zusters is het eenvoudig en relatief goedkoop om via het Italian Hospital in Lusaka een operatie te laten uitvoeren. Meestal hebben de kinderen daarna via méér mobiliteit een onafhankelijker én beter leven. Sophia wordt inmiddels in dat ziekenhuis behandeld. Voor Michael ligt het verhaal anders. Na enkele dagen bij de zusters op school bleek dat hij geen enkele controle over zijn plassen heeft. Een onhoudbare situatie gezien de grote zorg. Michael moest terug naar zijn oma in afwachtiging van verder medisch onderzoek.
Doordat ik enkele dagen met Antje en John in Kasempa ben (zij gaan inventariseren of én hoe onze stichting hier een project voor alle invaliden kunnenstarten) was het een kleine moeite om bij Michael en het ziekenhuis in de buurt langs te gaan. Dat blijkt een prima plan. In het gerenomeerde Mukingi Hospital worden we door een Amerikaanse arts bijgepraat. Michael blijkt twee weken terug te zijn onderzocht door "flying doctor" Jellis. Zijn advies is om Michael naar de uroloog in Lusaka's universiteits-ziekenhuis te sturen. Dokter Jellis gaat het probleem voorleggen aan die bewuste uroloog en koppelt het dan terug naar de arts in Kasempa. Vanaf het ziekenhuis lopen we naar het hutje van Michael en zijn oma. We vertellen aan Michael dat hij eind november meer van ons en de dokter hoort. Lieve mensen, ik ben niet écht een bedelaar, maar toch.......
Bij het zien van het leed én de glinsterende ogen van Michael lopen ook bij Antje de tranen over haar wangen. Deze jongen moeten we helpen. Wat de kosten van de operatie worden weten we nog niet: hoe meer donors hoe beter. De bijdragen van de vrienden die al helpen zal niet genoeg zijn. Ik bedel nu dus wel: uw geld wordt 100% goed besteed!

Wat heeft dit verhaal met mierenheuvels te maken? Wel, in de bus van Solwezi naar Kasempa viel ons al op dat vele mierenheuvels werden afgeknot. De reden was ons onbekend. Meest aannemelijk is dat er bakstenen van gemaakt worden. Dat heeft Brenda ook gedaan met de mierenheuvel in "onze" tuin.
Het gesprek met de arts in het ziekenhuis geeft duidelijkheid. In het ziekenhuis gaat al een jaarlang allerlei apparatuur kapot doordat de spanning niet constant is. Veel apparatuur raakt beschadigd door te láge spanning.De mierenheuvels onder de electriciteitskabels zijn vaak zó hoog dat het inductieveld rondom de kabels geraakt wordt, met alle verstoringen van aanvoer van electra tot gevolg. Nu is de electriciteitsmaatschappij alle middagen bezig om alle mierenheuvels op te blazen. Daarom heeft Kasempa,inclusief het ziekenhuis, 'smiddags geen electra. Logisch toch!?

Wat is het in Nederland dan toch allemaal goed geregeld!
Tot het volgende nieuws.

Lieve groet van Antje, John en Ronald

  • 21 September 2006 - 14:24

    Brigitte:

    wat een triest berichtje Ronald! Ik ben benieuwd wat er in november over zal worden bericht. Fijne tijd! Liefs Brigitte

  • 21 September 2006 - 20:37

    Oom Harry:

    Fijn dat je wat voor Michael gaat doen. Interessant te lezen dat die mierenheuvels opge blazen kunnen worden. Maar dan kun je die klei niet mee gebruiken om stenen te bakken, zoals Brenda gedaan heeft! Jammer!
    Vandaag was het Zambiaans weer hier, ruim 25 graden, dus voel ik lekker thuis!

  • 23 September 2006 - 20:07

    Christine:

    Eindelijk al je mail gelezen. Heerlijk om over Nkhata Bay te lezen. Alsof we er weer zaten. Maar ik weet nu zeker dat ik niets gemist heb aan de busritten daar. Rot van je rug. Ik zal je "tele-Reiki" geven (wil je het niet dan voel ik dat wel).
    Mooi werk doen jullie voor Michael en Sophia!
    Liefs, Christine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 347534

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: