Logistiek = Bottleneck - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Logistiek = Bottleneck - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Logistiek = Bottleneck

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

20 April 2006 | Zambia, Solwezi

In het land waar een liter brandstof duurder is dan het gemiddelde dagloon en de meest dichtbij gelegen zeehaven in het buitenland is en op 1650 km afstand ligt is de bottleneck direct helder in beeld: logistiek!
Zo is er een sociaal (Canadees) bedrijf die een container vol rolstoelen afstuurt, dan is het volgende probleem om de invaliden op de plek van die container te krijgen. De invaliden zelf hebben geen geld, de familie vaak ook niet, andere bedrijven snappen het probleem niet en willen niet sponsoren in bustickets voor de invaliden die ver in de bush leven en dus gaan die rolstoelen naar de invaliden die dichtbij de stad wonen. Ik zal alles op alles zetten om toch wat te sponsoren in de vervoerskosten voor de invaliden in Solwezi en Kasempa. Uiteraard gaat de kleine Michael uit Kasempa: dát geld is al toegezegd!
Gelukkig zijn er ook bedrijven die wel sponsoren. Zoals Danzas DHL (zelf een logistiek bedrijf) die de stoelen van de stichting Mukwa Originals tegen kostprijs naar Nederland zal brengen. Die eerste serie stoelen is zwaar verliesgevend. De winst moet komen uit de uitwisseling van kennis en verhoging van de kwaliteit van de producten die de invaliden maken. Zo heeft Hugo al samen met hen een simpele opklapbare stoel gemaakt. En is hij nu bezig met het ontwerp van kerkbanken van vele meters lang. Er is een kerk die alle oude banken wil vervangen: grote kans dat de invaliden de nieuwe banken mogen maken. De productie van de MUKWA-stoelen loopt ietsie achter (geen zorgen: Hugo zorgt voor een eindsprint!). De reden is dat de aanvoer van GOED Mukwa-hout op zich laat wachten. Ook hier is de logistiek van groot belang. Het hout ligt ver voorbij Kasempa in de bush en de vrachtauto van de eigenaar van het hout is uiteraard kapot. Net als de vrachtauto van de gemeente die ons zou helpen met het opruimen van het vuil op de markt. De wegen zijn slecht én onderhoud is een woord wat ze hier niet kennen. Doorrijden met alles tot het écht helemaal geen puf of paf meer geeft. Dus vooral niet luisteren naar aanslepende of piepende geluiden: “Het rolt toch nog……………”
Mijn fiets doet het goed. Een logistiek perfecte oplossing. Echter………als je ziet hoe ik soms als een pakezel de stad doorkruis?! Niet klagen jongen, want afgelopen zondag kwam ik twee jongens tegen die op hun uitgebouwde lastdrager van hun fiets ieder vier fietsen vervoerden. Zwoegend tegen de hellingen op: ’n bereklus. Ik weet zeker dat ze die goedkoop in Chingola hebben opgehaald. Maandag’s kwamen we deze zelfde fietsers vijftig kilometer westelijk van Solwezi weer tegen. Zijn gewoon een week onderweg om acht fietsen te verhandelen. Geweldig: zij hebben maling aan alle wetten van de logistiek. Voor ieder probleem is een oplossing!
Ik heb het nu druk met administratie en ging lekker vroeg naar huis om daar op de PC te werken. Jaja, mispoes: de electra in ons huis is uitgevallen. Dan maar terug op de fiets met de laptop om de schouder en naar oom Harry. Weer mispoes, geen electra in heel Solwezi. Leuk joh, zo’n dag. Even wat financiën met oom Harry doorgesproken en nu dus weer op de computer (anders kunnen jullie geen nieuws ontvangen).
Vanmiddag het contract getekend met de vuilophaaldienst van de Keniaanse zakenvrouw Jane. Want als ik mee wil doen met het programma, dan moet toch de omgeving van het Holland-complex het voorbeeld geven. Stap-voor-stap (pacheche pacheche) komen we dichterbij een beter milieu: zelfs hier in Afrika!
Groet vanuit een heerlijk tropisch en droog Solwezi. De natuur is hier behoorlijk voorspelbaar. Géén druppel regen meer nadat het de eerste volle maan in april is geweest. Je merkt het naderende winterseizoen al: de nachten zijn tien graden kouder dan een week geleden! En nog is het lekker……….hmmmmmm

Stoelen bestellen? Surf naar www.eigenbenen.nl

• 20 April 2006 - 19:17

Jos:

Hoi Ronald,

Ook in Nederland kent zijn zo logistieke problemen.
    Dat is dus geen specifiek Zambiaans probleem.
    De reden is hier echter precies omgekeerd, hier doen alle auto's het. Vandaar dat er teveel van die dingen rondrijden.
    Dit veroorzaakt regelmatig behoorlijke verkeersinfarcten.

• 20 April 2006 - 20:32

Jose-Marie:

Woensdag stond een stukje in het AD over Joey Cheek (schaatser) die zijn geldprijs geschonken heeft aan Right to Play in Zambia. Mooie foto's, we zullen het stukje bewaren.

• 21 April 2006 - 15:07

John Vink:

doen mensen: surfen naar
    WWW.eigenbenen.nl
    en bestel zo'n stoel. mag ook iets meer zijn!
    groetjes aan alle lezers