visdag: toch wéér een vrijdag! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu visdag: toch wéér een vrijdag! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

visdag: toch wéér een vrijdag!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

28 Oktober 2005 | Zambia, Solwezi

Even snel een beeld schetsen van deze morgen. Het was me nog niet eerder opgevallen in de afgelopen zeven weken. Op weg van Brenda naar het Kolbe House kwam ik VIER dames tegen die op de FIETS op weg waren naar de markt. Vreemd dat me dat niet eerder is opgevallen, óf het is wellicht wel een nieuwe rage. De vrouwen werken hier trouwens toch vééél harder dan de mannen. Dat was ook weer het geval bij de visvijvers die we vanmorgen bezochten. De weduwen (die van de Widows Fishery Club) zijn met veel energie aan de gang om via het kweken van vis geld te verdienen. De vijvers zijn gebouwd van de donatie van de familie Van der Hijden uit Bilthoven. Het enige wat nu nog moet gebeuren is het installeren van een waterpomp en het aanleggen van electra. Nadat de deskundigen, een Amerikaan die hier al twee jaar werkt met visvijvers en de ambtenaar van het ministerie van Visserij, alle opties hebben bekeken is deze dure oplossing toch het énige alternatief. Ondanks alle berekeningen vooraf is er toch nog een “beetje” meer geld nodig.
Met enthousiasme lieten de weduwen ons de vijvers zien. Na aandringen werd via een muskietennet getracht om enkele vissen te vangen zodat we de maat konden zien. Het zijn slimme vissen, die groten zwemmen onder dat net door! We konden nu wel zien dat er héél veel kleine visjes in de vijver zitten. Met andere woorden, het kweken gaat geweldig!
Daarna kregen we een kip aangeboden en werd er voor ons gezongen. Wie geinteresseerd is in het korte filmpje stuurt maar een email naar Oom Harry, ofwel Pater Pius Uitendaal (kolbehouse@zamtel.zm )
Nu gaan we naar de grote, nieuwe kopermijn, nét buiten Solwezi. Er zijn zo belevenissen genoeg.

  • 28 Oktober 2005 - 14:32

    Lia Vink:

    Lieve luitjes,
    Even een korte reactie, want mijn zonnestraaltje is beneden ze is heerlijk aan het spelen, ik heb geprobeerd naar boven te krijgen om Opa te zien. niet gelukt dus. Daarentegen toen we vanmorgen bij OmaOma waren en even naar de supermakrt gingen zei ze "Oma, als we thuis komen is Opa vast thuis" Was niet zo Opa is in Zambia. Dat snapt ze niet echt zo een grote afstand.
    lieve groeten van ons drietjes.(B,J&L)
    Harry, verzuip je de Amaryllis niet geintje!!!
    Eet smakelijk, eten jullie Kip Jassa?

  • 28 Oktober 2005 - 15:39

    Saskia:

    Vrouwen werken altijd harder dan de mannen altijd al zo geweest. Maar ik moet toegeven dat ik veel respect heb voor het werk wat jullie daar met z'n alle doen

  • 28 Oktober 2005 - 21:07

    Liesbeth:

    Hallo daar,
    Wat een plezier met zo'n amaryllis!
    Ik vroeg me ook al af of het kip yassa was, wat jullie aten!?
    John, zijn de prikken aangeslagen?
    geluk in de kopermijn.
    groet Lies.

  • 01 November 2005 - 08:37

    Floortje Vink:

    Hee lieve pap!
    Ik heb een aantal foto's die ik steeds op de site zie staan doorgestuurd naar al mijn vriendinnen. Als onderwerp heb ik gezet: sorry girlfriends maar ik ben zo trots en blij met mijn paps dat ik dit even moet delen met jullie. Ik kreeg allemaal leuke berichten terug. Gaaf dat je zo'n actieve vader hebt die zo met dat soort dingen bezig is zeg!
    Peet en ik zijn retour uit rome en hebben ook heerlijk weer gehad (zo'n 23 graden). We hebben veel gezien. Het is zo ongeveer 1 groot museum daar waar je een beetje doorheen tourt.
    Na 3 dagen heel wat kilometers te hebben afgelegd zijn we een dagje eerder naar huis gegaan. Was even genoeg weer. Onze brains konden niet nog meer indrukken aan!
    Nou Jasmijn komt morgen weer terug dus dan ben ik eigenlijk weer helemaal zo blij als een ei!
    Veel plezier daar... en... beloof me een ding! Volgende keer neem je je dochter mee!!!
    Love from Schoorl xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 347559

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: