Zaterdag visdag ?! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Zaterdag visdag ?! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Zaterdag visdag ?!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

25 September 2005 | Zambia, Solwezi

De belangrijkste afspraak van de zaterdag was een bezoek aan het project van de visvijvers van de weduwenclub. De familie Van der Hijden ondersteunt dit project. Het is dus geen project van de Stichting "Op Eigen Benen" Zambia. Omdat er wel een controle moet zijn op de betalingen lopen die via onze stichting en Oom Harry. Nu ik hier toch ben is het één van mijn taken om de voortgang te bekijken. Via ons is de familie tenslotte bij deze groep weduwen terecht gekomen: "beetje" verantwoordelijk voel ik me er dus wel voor.
De ontmoeting was aandoenlijk. Ze, enkele weduwen en vele kinderen stormden écht op me af alsof ze een jaar op me gewacht hadden. Toen ik werd rondgeleid bleek het anders. Ze hebben niet gewacht of afgewacht. Er is heel wat werk verricht. Omdat het water een probleem is (duur water via het waterbedrijf) hebben ze al een borehole (diep gat in de grond) laten maken. Dat gat is 30 meter diep en heeft K11.500.000 ($2500) gekost. Daarvan is er al K5 miljoen betaald. Tevens is er nog K1.000.000 nodig voor elektra en K5.000.000 voor een pomp. Dan moet het draaien. Ik heb morgen een afspraak met Greg, de amerikaan die hier met visserijprojecten bezig is. Daarna wil ik pas beslissen wat we gaan doen. De investeringen zijn behoorlijk en het moet dus wel zo zijn dat die bedragen er straks ook weer uitkomen. Het is niet de bedoeling dat er alleen maar geld gebracht wordt en dat het niet uitmaakt of er winst te halen is. Die winst is van groot belang.

De vissen zie je met grote regelmaat aan de oppervlakte komen om wat verse zuurstof uit de lucht te halen. Volgens Dorothy ook om insekten te eten. Daar zijn ze ook gek op. In de hoeken van de zes visvijvers zijn grote voederbakken gemaakt. Sommig voedsel wordt dagelijks aangevuld. Andere bestanddelen wekelijks. Als ze het goed doen dan zullen na vier á vijf maanden de vissen groot genoeg zijn om op de markt te verkopen. Volgens mij zijn ze nog niet groot genoeg: ik heb er dan ook geen verstand van. De weduwen hebben een opleiding van een week achter de rug en vertellen mij met klem dat er zeker al een stel grote tussen zitten. Het is de eerste keer dat ze vissen kweken, dus vertellen ze me wel dat zij het ook fout kunnen hebben. Ik ben al wel uitgenodigd om aanstaande vrijdagochtend bij de eerste visvangst aanwezig te zijn. Ik ben heel benieuwd!
Na de rondleiding kreeg ik een grote taart aangeboden met de tekst: WELCOME RONALD AND FRIENDS.
Ik was helemaal alleen dus hebben we wat verdeeld onder de kinderen. Zie de foto. En nu staat de taart in de keuken bij Oom Harry: daar gaan we dan straks bij de koffie lekker van genieten.
Eerst "moet" Oom Harry nog terug komen. Hij is nu in de buitenpost van Kapijimpanga een kerkdienst aan het doen. Hij zei dat hij rond één uur weer terug zou zijn: dat zal dan wel twee uur worden. Daarna ga ik met Hugo en Brenda naar Greg en Evelien. Die wonen op een dik uur rijden vanhier in de jungle. Geen stroom, geen water, geen mobiel netwerk, helemaal niets. En ze zijn daar onwijs gelukkig! We zijn uitgenodigd om daar te komen eten en slapen. Ik ga zo nog twee flessen wijn kopen, wat bier en het verse eten hebben ze daar in Mutanda wel. Greg is tenslotte een visserij-deskundige. We gaan het beleven!
Allemaal een gezellige zondag en tot de volgende mail.

Oh ja, vergeten te vermelden hoe het met het meubelproject gaat. Hugo is helemaal in de wolken. Gisterenochtend is er in het dorp een hele mooie houtbewerkingsmachine gevonden. Ja, écht gevonden! Heeft vier jaar stilgestaan. Twee motoren zitten erin die verschillende houtbewerkingen kunnen doen. De ene motor is kapot, dus heeft Hugo zijn creativiteit gebruikt en de andere motor zodanig aangepast dat de belangrijkste houtbewerking weer gedaan kan worden. Volgens Hugo is de kans dat we de stoelen hier kunnen maken nu een stuk groter geworden. Nu nog zien dat we het hout in een gebogen vorm kunnen krijgen en het feest is kompleet. Hugo staat zelfs nu, op zondag, in de houtzagerij om nog e.e.a. uit te proberen. We gaan ervan uit dat niet alle uitspraken uit grootmoederstijd waarheid zijn: "zondagssteek houdt geen week!" Maar goed, Hugo is ook niet aan het breien maar aan het zagen!

  • 25 September 2005 - 15:32

    Wim En Gretha:

    Hallo Ronald, Wat een verhalen weer elke keer. We volgen nu 4 personen op waar ben je nu maar jij slaat echt de boventoon hoor!Wel leuk dat alles goed is uitgepraat en hopen dat het nu met de financien beter zal gaan. Veel succes met de verder bezigheden!Groetjes uit een nog steeds zonnig Zeeland!

  • 25 September 2005 - 15:38

    Wim En Gretha:

    Nog even, we bekeken net de foto's, maar wat een groot guesthouse moet dat worden!Wat zijn de afmetingen hiervan en hoeveel mensen wil je daar tegelijk onderbrengen? Groetjes!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 347582

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: