Twee dagen "Copperbelt" - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Twee dagen "Copperbelt" - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Twee dagen "Copperbelt"

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

23 September 2005 | Zambia, Solwezi

Jongens, wat een vruchtbare dagen in de Copperbelt steden Kitwe en Ndola. Ze zijn vruchtbaar voor het "Mukwa-project" en ook zeker voor de afwerking van mijn eigen huis. Omdat we de Landcruiser van Mauro mochten lenen konden we veel bezoeken afleggen en ook vooral op afgelegen plekken! Want daar zitten juist de grote houtbewerkingsbedrijven. Bij een van die gasten wil ik binnenkort het hout bestellen voor de plafondafwerking van de veranda. Ziet er super uit, helaas hebben ze er geen mukwa. Bij dat bedrijf, even buiten Kitwe, worden de mooiste moderne machines neergezet in een splinternieuwe hal. Er is op het gebied van hout wel wat te doen in Zambia. Dat blijkt ookwel als we op de Copperbelt University in gesprek zijn met de docent hout en bosbouw. Deze man is een van de organisatoren van het eerste congres over houtproducten en bosbouw. En ja hoor, dat congres is volgende week donderdag en vrijdag: in de laatste werkdagen van Hugo in Zambia. Vanzelfsprekend ontvangt Hugo een uitnodiging. Of hij gaat hangt uiteraard af van de voortgang van het eerste model stoel wat de HDA-leden moeten produceren.want het is wel de bedoeling dat Hugo met zo een teststoel thuiskomt!
Op advies van Mauro gaan we ook bij een missiepost langs. Dat moet topkwaliteit zijn, volgens hem. En dat is ook zo. Prachtige computergestuurde machines. Niets geen handwerk. En een stuk of zeven droog-ovens. Dat drogen (kiln dry) is noodzaak om kromtrekken in de toekomst te voorkomen. We gaan voor kwaliteit en dan moet je in een land als Nederland, met de wisselende temperaturen en vochtigheid altijd kiln-dry-hout gebruiken. Hugo en ik zijn onder de indruk. Uiteindelijk krijgen we de manager te spreken: John Enright! Wat een baassie! Blanke koloniaal die zich nu een christen noemt. Hij preekt voor zijn eigen zaligheid en heeft soms wat rake opmerkingen met zijn directe stijl. Als Hugo vraagt of we van hem kiln-dry mukwa kunnen kopen antwoord hij: "Not a chance that one can buy our wood!" OK, een nee is ook een antwoord. John is wel een christen (zegt hijzelf we’ll een keer tig!) dus wil hij aan Hugo graag uutleg geven over hoe jezo een droger kunt bouwen! Hugo zegt dat hij daar nogop terugkomt. Als we in de auto zitten zijn we nog stil en onder de indruk van deze man.
Na een slopende busrit in een écht heel klein minibusje zijn we weer terug in Solwezi. De auto waar we mee gekomen waren, de Dyna van Oom Harry, stond nog zonder inspuitpomp in de garage. Hugo en ik wilden persé terug naar "huis": er is nog veel te doen!
Het stonk (vis, kip, zweet, etc.....) zo erg in de bus, dat ik zonder schaamte een goede wind kon laten. Niemand had het door!
Vandaag gaan we door met de projecten MUKWA en overleg met de HDA-leden om de groep weer een échte eenheid te maken. Zo, nu eerst naar de hoofdonderwijzer Kalumba om de voortgang van het kippenhok te bespreken. (goed hé, Igor!!)
Prettige dag en ik ga fietsen in de eerste regen van dit seizoen. De regen is erg vroeg! De natuur in de wereld staat op zijn kop: het hoort hier pas in oktober te regenen.

• 23 September 2005 - 09:20

Igor:

Ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe dat gesprek met Mr. Kalumba is gegaan! Let me know. Wat zijn jullie druk zeg! Kom je ook nog wel een beetje toe aan relaxen en tijd door brengen met Brenda?