Moment van reflectie - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Moment van reflectie - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Moment van reflectie

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

24 December 2015 | Zambia, Solwezi

2015…………nog een week. Nu eerst Kerst, ook een moment van reflectie. Hoe vatten we het jaar samen? Wat was er opmerkelijk? Wat was emotioneel? Wat blijft hangen?
Opmerkelijk emotioneel samen te vatten is niet moeilijk, want wat blijft hangen zijn de unieke momenten die we met mensen beleefd hebben. Zowel prive als met de gehandicapten.
Zonder ook maar iemand boven de ander te zetten; we hebben genoten van al de bezoeken! Van zus JoseMarie met haar Frank, die ons het vegetarisch koken leerde, van zoon Dion waar ik BrakingBad mee speelde, van de diepgang en de droge humor van oud-huisarts Ed Kenter met zijn Nanne, van dochter Aniek met haar Rob die zijn Afrika-angsten overwon, van jeugdvriend Peter met zijn Dorine die hier voor de derde keer hun bivak opsloegen en een paar uur les gaven aan blinde en dove kinderen, van OomHarry die bij ons thuis kwam “uitrusten” en met twee van zijn nichtjes Zambia in twee weken “deed”, van het zelfwegcijferende pensionada koppel Ad en Teja die hier DRIE MAANDEN lang twintig gehandicapte kinderen in Kasempa onder hun hoede hadden, de bijzondere uren met “mijn broer” Ary en zijn Greet in Lusaka en dan mag ik uiteraard niet vergeten de unieke momenten in Nederland, met dochter Ilya, met mamaMia, met zus Petra en met alle familie en vele vrienden. Het was een bijzonder jaar om op terug te kijken!
Hier in Solwezi en Kasempa heb ik emotionele dagen gekend met de gehandicapten. De trouwerij van Isaac: met zijn bochelbenen, zoon op de arm en vrouw aan de arm. En maar lachen!! Het meest uniek was toch wel de ontmoeting met de twee doofblinden: de jongen Gift uit Solwezi en het meisje van zeven, Luyando, uit Lusaka. Zij kwam samen met haar moeder op uitnodiging van HOLLAND DISABLED naar Solwezi om de familie van Gift meer betrokken te maken met de zeer unieke en lastige handicap van doofblind! Die momenten staan voor eeuwig op het netvlies! Ook de dag met de media: in het zwembad van de kopermijn. Wat zou het mooi zijn wanneer we onuitputtelijk veel geld zouden hebben om die kinderen dagelijks even blij te maken. Doof EN blind..........muziek en kleuren missen? Even niet aan denken. Of juist wel. Nooit meer klagen! (ook voor mij lastig!!)
Ik zou graag in een paar foto’s het jaar willen uitbeelden. Zie hieronder.
En doen sommige foto’s jouw (of u) ook iets? Kijk op ww.eigenbenen.nl hoe u de gehandicapten hier kunt steunen! We zoeken ook nog een koppel die graag een paar maanden enkele tientallen gehandicapten kinderen onder hun hoede willen hebben.
Voor al mijn lezers, en jullie aanhang, wens ik een liefdevolle Kerst en een uniek 2016!
Liefs,
Ronald

• 24 December 2015 - 19:40

Marjolijn En Henk:

Lieve Ronald en Brenda en rest van de familie,
    Voor jullie ook fijne feestdagen en vooral een gezond en gelukkig en vredig 2016.
    Wat een mooie foto's weer!
    Veel liefs van hier xxx

• 24 December 2015 - 20:11

Gita,:

Hoi Ronald,

Mooi verslag en leuke foto's.
    Alle goeds voor jou, Brenda en jullie kinderen.
    Binnenkort wordt ik 60 jaar en geef een groot feest.
    Ik ben van plan daar een Zambia donatiebox neer te zetten.

Groetjes Gita

• 25 December 2015 - 12:13

Emilie En Rutger:

Mooie foto's!! Fijne dagen en een goed en gezond 2016!! We komen nog wel een keer jullie kant op!!

• 25 December 2015 - 14:41

Lily Nieuwenhuizen:

Mooi om m.b.v. de Foto's een beetje mee te genieten van jouw "emotionele" jaar.
    We wensen jou en de jouwen gezellige dagen en een Gezond en inspirerend 2016.
    Lieve groet Ed en Lily

• 27 December 2015 - 18:59

Bert En Trudy:

hoi Brenda en Ronald,
    mooi om te lezen dat het goed gaat en jullie zoveel moois beleven.

jullie ook een waardevol 2016 gewenst
    lieve groet,
    Bert en Trudy

• 04 Januari 2016 - 19:26

Lottie:

Vanuit een witte wereld aan de Oslo Fjord, even naar tropisch Zambia om te zien hoe het ervoor staat bij jullie. Veel fijne ontmoetingen lees ik in het afgelopen jaar, prive en met gehandicapten. Leuke foto's ook met oa een perfekt plaatje van de familie bij de Vic Falls! Tegenover de belabberde staat van de kwacha was er dus ook veel om dankbaar voor te zijn.
    Jullie allen een gelukkig 2016 toegewenst, hopelijk ook Met herstel van de kwacha.

• 10 Januari 2016 - 13:33

Carolien En Arnoud:

Lieve Ronald, Brenda en Viola,

2016 is allang weer begonnen maar hierbij toch de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Liefs Arnoud, Carolien en kids