Ons pannenkoeken restaurant is geopend! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Ons pannenkoeken restaurant is geopend! - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Ons pannenkoeken restaurant is geopend!

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

11 November 2009 | Zambia, Solwezi

Lieve mensen, het is dan toch eindelijk een feit. Jaren nadat Karlijn en Evelien het van plan waren is het dan toch van de grond: letterlijk dan! We zijn deze week begonnen aan de tweede fase van ons nieuwe huis. De fundering was al gegraven en gestort en nu zijn "we" de funderingsmuren aan het bouwen. Tegelijk zijn worden cementblokken gemaakt, is de electricien bezig om de werkplaats van electriciteit te voorzien en is onze oudste werknemer diezelfde werkplaats aan het pleisteren. Al met al dus elf man aan het werk. Ze doen zo hun best om netjes te werken en de sfeer op de bouwplaats (dus ook thuis) is prima en daarom dacht ik vandaag om ze eens te verrassen met heerlijke Hollandse Appel-Spek-Kaneel pannenkoeken met stroop! Onze interieurverzorgster zette de borden op de hoogste funderingsmuur en ik legde op ieder bord een pannenkoek. Achter ieder bord een mannetje en eten maar. De snelste kreeg er een extra, want ik had er twaalf gebakken. Super lol hadden we met elkaar. Een goede sfeer is het halve werk: dat weten we nog wel van "vroeger", K&G'tjes!?
En ze waren zo lekker dat ze er nog wel eentje lusten. Ik heb ze beloofd dat ik ze weer ga bakken wanneer de fundering geheel af is. En dan maak ik het beslag aan met Heineken bier, dan is het een soort van pannen(koeken)bier! Dat zullen we hier niet beleven, want we werken niet met dakpannen. Dit is Afrika, dus voor ieder probleem een oplossing en niet moeilijk doen!
En zo is dus het eerste pannenkoekenrestaurant in Solwezi (en wellicht wel in Zambia) geboren. Heeft alleen nog geld gekost, maar wanneer de werknemers nu een topklus doen wordt het toch op een of andere manier in waarde omgezet!
En dan is Ronald ook weer gelukkig!
Beetje gek is'tie wel, maar ja, 't is ook de 11e van de 11e. Gekker kan niet! Houdoe!

  • 11 November 2009 - 14:38

    Miranda:

    Dat weten we zeker nog ;-)
    Leuk om weer een verhaal te lezen !

    Liefs Miranda

  • 11 November 2009 - 14:52

    Sarah:

    Ben jaloers!! Wil ook zo'n lekere pannekoek met jullie eten!! Wat een goed nieuws allemaal man! Gaat het verder allemaal goed? Denk aan jullie! Hele dikke kus

  • 11 November 2009 - 17:51

    John En Antje:

    Dat klinkt goed en doet me wel weer denken aan ons pannenkoekendiner.
    Weer een mijlpaal bereikt en dat is de start van het huis!
    Veel succes!

  • 11 November 2009 - 20:13

    Ed Kenter:

    Ha Ronald. Zo te lezen gaat het je goed in Zambia. Ik volg met belangstelling je berichten. Graag kom ik kijken als het huis klaar is. Misschien zijn er dan weer pannekoeken, anders neem ik wel beslag mee. Ik ben inmiddels met pensioen en heb wat meer tijd voor rondreizen. Eerst ga ik nog 3 maanden in Engeland werken.vr.gr.Ed

  • 11 November 2009 - 21:43

    Maurice:

    Hoi Ronald, steeds vaker realiseer ik mij hoe leuk en gezellig wij het "vroeger " hadden bij K&G. Het is dat het zo ver weg is, anders had ik zeker ook even geholpen om een pannekoekje te scoren. Even weer die oude sfeer proeven, heerlijk!

    Hier vanavond allemaal kindjes aan de deur gehad met een lampion, zingen voor een snoepje, het moet niet gekker worden....... hahaha

    Liefs en groetjes, Maurice

  • 11 November 2009 - 22:45

    Igor:

    Hai Ba Ronald,

    dus je bent een soort St. Maarten, bishop van Tours die zijn laatste pannenkoek deelt met iemand die het minder heeft...?

    Ehm nee, toch weer anders. De lol en energie rolt in elk geval van je woorden zo m'n scherm af en t doet me goed te lezen dat je Oud-Hollandsche culinaire perks inzet om je werknemers iets extra te geven. Bierbeslag helemaal top. Zal ik dan nog efkes langs komen met een fles cointreau om te koeken te flamberen?

    enne, als ik dat bouwterrein zie... man, wat voor een mega-villa ga jij daar bouwen?!

    'k Kom toch eens kijken wanneer het af is hoor :)

    Houdoe!

  • 12 November 2009 - 12:29

    Ron De Muinck:

    Hallo ex baas al viel dat baas wel mee, leuk en fijn om te lezen dat het je bovengemiddeld goed gaat.
    En dat het leuk was toen en gezellig is meer dan een feit, heb nu ook een goede baas alles op tijd en kan de hele dag doen wat ik wil, maar! het betaald niet echt vet.
    Het gaat voor de rest goed elke dag ben ik een paar uur in de sportschool en hoop dan ook eens over een goddelijk lichaam te beschikken maar dat zal nog even duren.
    Maar ik laat het even voor nu anders kan ik nog wel een paar uur doortypen over mijn belevenissen van het laatste jaar. Groetjes en liefs van Ron je weet wel die aanstaande ex bolle.

  • 12 November 2009 - 15:08

    Ronald:

    Het is super om nog zoveel lieve reacties van de medewerk(st)ers uit "mijn vorig leven" te ontvangen. Geeft me nóg meer energie!! Ook hier word ik (samen met Brenda) gezien als een werkgever waar men graag iets extra's voor wil doen. Keep in touch!

  • 15 November 2009 - 19:18

    Mama:

    heerlijk die pannenkoek, maar wat goed ik herkende enkele werkers en Martha ,alle n de groeten, liefs vanmij

  • 16 November 2009 - 14:48

    Niek En Joop:

    terug van een paar heerlijke dagen met de zusjes in nijmegen.leuk om je verhaal te lezen over de pannenkoeken , wij lezen steeds jullie verhalen,maar nu zei mamamia waarom schrijf je nooit iets terug dus bij deze onze reactie wij vinden het erg leuk om zo met jullie leven op de hoogte te blijven maar zijn nu een maal niet zo schrijverig heel veel groetjes van ons allen uit weesp ook aan brenda liefs

  • 30 November 2009 - 16:19

    Esther:

    Dag Ronald,

    Voor een nieuw tv-progamma zou ik graag contact met je willen opnemen. Kun je mij een e-mail sturen? Dan leg ik je alles uit.

    esther@nachtzonmedia.nl

  • 02 December 2009 - 12:40

    José Tromp:

    Hoi Ronald! lang geleden hè! Ik heb je uitgebreid gemaild op @justthere.org. Is die aangekomen? xxx José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 347621

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: