Estafette bezoek - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Estafette bezoek - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Estafette bezoek

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

24 Mei 2009 | Zambia, Solwezi

Vorige zaterdag heeft neef Pim op de luchthaven van Lusaka het estafettestokje overgegeven aan zijn oma, mijn moeder! Hetzelfde toestel van British Airways waar mama mee naar Zambia vloog, bracht Pim weer veilig terug naar Nederland. Een dag later belde hij ons op en op dat moment zaten wij (mama, vriendin Iet, oom Harry en ik) in de pizzeria in Livingstone aan dezelfde tafel waar Pim en ik drie dagen eerder ook zaten! Over estafette gesproken!?
Terwijl de Hollanders van de Victoria Waterval genoten, heeft Brenda thuis alles in orde gebracht voor het hoog geëerde bezoek! Brenda belde ons de tweede dag op en vertelde dat het stil is in huis zonder Pim; we missen hem nu al!
Gelukkig is mama er nu, samen met vriendin Iet Kroon, die ook nog eens een volle nicht is van oom Harry. Er is nu weer "drukte" in huis en Brenda en ik voelen ons de gelukkigste mensen op aarde. Wat is het heerlijk om mama hier te hebben en haar te mogen laten ervaren wat 'n bijzondere plek wij hier aan het creëren zijn. Mama heeft dan de eer om als eerste in ons nieuwe "bezoekershuis" te wonen. Een beetje met de hoop dat dit niet de laatste keer is dat mama Mia bij ons is!
De ontmoeting van de "Ba Mama's" was ontroerend. Ze hebben uren met elkaar gesproken, met Brenda als vertaler, en allerlei informatie uitgewisseld. Uiteraard bijgestaan door foto's van de familie in Nederland. De Zambiaanse Ba Mama's hebben er in één klap een heleboel kleinkinderen bij! Want zo is de traditie hier, de neefjes en nichtjes van mij zijn nu allemaal kleinkinderen van mijn aangetrouwde ooms en tantes. Volgen jullie het nog?
Komend weekend zijn we in Ikelenge om daar oma Mia kennis te laten maken met onze dochter Viola, voor oma Mia een nieuw kleinkind. En uiteraard ook om Oom Harry de kans te geven om Iet en Mia rond te leiden in "zijn" dorp, waar bijna alle stenen door toedoen van oom Harry op elkaar zijn gemetseld!
We genieten van elkaar!
Liefs
Ronald

  • 25 Mei 2009 - 08:07

    Jose-Marie:

    fijn dat jullie je goed vermaken.
    Het is hier in Hillegom nu ook stil zonder mama!!
    Geniet van elkaar. Liefs,

  • 25 Mei 2009 - 12:07

    Igor:

    BaRon!

    Leuk hoor, weer een berichtje uit Zambia. Denk dan meteen terug aan onze laatste ontmoeting 'gewoon' in Hillegom bij je moeder achter in de tuin...

    Met uitzicht op de bollenvelden. Hartelijke groeten daar aan Brenda, je moeder, Ome Harry natuurlijk en Mr. Jipila en al 'zijn' kinderen... van de Deafunit, en zie je Geoffrey wel eens? Die was in de tijd dat ik in Solwezi was Karlijns en mijn sportinstructeur in Chessire... doe hem ook mijn hartelijke groeten!

    Ik geniet hier van mijn familie. Daniël en zn mamma zijn hier!

    warme groet, i

  • 26 Mei 2009 - 14:06

    Paul Kroon:

    Wat is dit leuk om mijn moeder zo bij de waterval te zien staan.

  • 26 Mei 2009 - 19:47

    Lisa:

    Het is nog leuker om je oma zo bij die waterval te zien staan. :)

  • 27 Mei 2009 - 20:04

    Wim En Gretha:

    Hallo lieve allemaal, Wat leuk dat Mia nu alles met "eigen" ogen kan zien. We hopen dat jullie allemaal heel veel van elkaar zullen genieten. Groeten uit Zeeland.

  • 03 Juni 2009 - 19:12

    Emilie:

    Ronald, dit is toch wel heel bijzonder, wat een genot! Koesteren zou ik zeggen, liefs, emilie

  • 05 Juni 2009 - 17:30

    Marieke:

    He lieve Ronald en Brenda,

    Wat fijn dat julle zo genieten van het bezoek van je moeder!Blijft bijzonder om de foto's te zien met het idee dat we bij jullie geweest zijn.Het blijft een bijzondere ervaring om aan terug te denken!
    Veel liefs Marieke

  • 15 September 2016 - 18:47

    Yvonne Verstraelen:

    Ben erg ge-interesseerd. Leerde je moeder kennen in Vogelenzang (zusters). Daarna vaker opgezocht.
    Een van mijn nichtjes, volgende generatie, wil graag 1 jaar naar Afrika om mee te werken aan een goed
    doel, bv. zoals bij jullie. Ze wordt 22 jaar, intelligent, 2-talig; communicatief, zelfstandig en flexibel.
    Studeert in Utrecht: "Internationale Betrekkingen", participeert daarnaast "ongemerkt" ook aan non profit
    clubjes en politieke partij. Een fijne jonge vrouw, die de lat hoog, maar haalbaar legt, voor zichzelf.
    Graag mijn hartelijke groet voor Mia, als dat kan. Heb met haar koor zelfs meegezongen in verzorgings-
    huizen en eens meegedaan aan jeu de boules. Erg fijne herinneringen aan een goed mens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 347602

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: