Stagaire en krakende zaadjes - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Stagaire en krakende zaadjes - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Stagaire en krakende zaadjes

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

03 Mei 2008 | Zambia, Solwezi

Het gaat té goed in Brenda's winkel. De aanloop van klanten voor kunstnagels wordt te veel. Brenda kan het soms niet meer verwerkt krijgen. We hebben dan ook een personeelslid nodig. Uiteraard iemand die "iets" van kunstnagels weet en wat ervaring heeft. Dat zal inhouden dat Brenda zelf iemand moet opleiden. We zijn dus op zoek! In eerste instantie naar een jonge Zambiaanse uit Solwezi. Dat kost het minst en daar moeten we wel op letten, want je kunt hier geen hoge tarieven hanteren. Een alternatief zou zijn dat er in NL iemand is die wat "avontuur" zoekt en met groo zelfvertrouwen kunstnagels aan kan brengen. We bieden gratis woonruimte, eten en vertier aan degene die hierheen komt en Brenda in haar werk assisteert. Het mag ook voor een maand; alles korter dan drie maanden kan op toeristenvisum. Enkele inentingen, anti-malariatabletten, je vlucht boeken en je unieke ervaring is geregeld! Simpel toch? Zegt het voort........

Op de plek waar we dit artikel typen (buiten) word ik opgeschrikt door een vreemd krakend geluid. Brenda verteld me dat het de zaden uit de grote boom achter ons huis zijn. Ik kijk haar uiteraard met verbazing en ongeloof aan; "begint zij nu net zulke stomme grappen te maken dan ik?" Maar het blijkt waar. Hoe meer je erop let, hoe harder het geluid wordt. Het is alsof er een komplete tak afbreekt. En het is echt alleen maar een zaadje wat loslaat. Dat gebeurd doordat de zon het platte zaad verhit. Het zaad is zo groot als een populierenblad en begint door de hitte te krullen en kan op een gegeven moment niet meer anders dan door het vele krullen af te knappen. De bladeren zijn inmiddels allemaal van de boom en dat heeft de natuur weer mooi geregeld, want daardoor kan de zon alle stralen op het zaad richten! Er zijn hier dus ook wel degelijk seizoenen!
Wij wensen jullie een weekend vol herdenkingen en herinneringen. Ook wij zullen erbij stilstaan en stil zijn!
Love and care,
Ronald en Brenda

  • 03 Mei 2008 - 10:18

    John En Antje:

    We zullen het hier rondvertellen dat er een leuke stage/werkvakantie in Solwezi mogelijk is. Dat verhaal van die boom spreekt ons wel aan.Zo fantastisch werkt moeder aarde samen met vader zon. Wat een prachtig voorbeeld van verbonden zijn.
    Liefs en omhelzingen

  • 05 Mei 2008 - 14:57

    Nynke:

    Wow, wat een mooie uitnodiging!!
    Ik had zo graag gewild dat ik geen vaste baan had en geen andere verplichtingen. Als dat zo was geweest was ik direct een vliegticket gaan boeken om Brenda te helpen met het aanbrengen van kunstnagels. (Ervaring heb ik er niet mee, maar leuk lijkt het me wel!!)
    Ik hoop dat jullie een enthousiaste meid (of jongen) vinden die jullie goed kan assisteren!!

    Liefs Nynke

  • 14 Mei 2008 - 09:42

    Mirko:

    Tsja, ik zou wel een andere baan willen - maar weet helaas te weinig van kunstnagels en manicure . Bieden jullie ook een opleidingstraject?

    We waren de afgelopen week in Zuid-Frankrijk, op bezoek bij een stel vrienden die (ook) alles in nederland opgegeven hebben, huis en bedrijf verkocht, en in de Pyreneeen een oude boerderij gekocht hebben. Zet me toch weer erg aan het denken over mijn eigen toekomst ..

  • 17 Mei 2008 - 12:44

    Jose:

    Ik stond laatst op de golfbaan en hoorde ook iets in de boom. Het was warm weer maar het hoorde alsof het regende in de boom!. Dat was het openbarsten van de dennenappels. Je moet er maar net die dag bijstaan.
    Ja ik zou zo komen maar Harry heeft mij veel te hard nodig op de zaak. Kus Jose.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 347534

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: