Hart voor ORANJE en werk aan de winkel. - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Hart voor ORANJE en werk aan de winkel. - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Hart voor ORANJE en werk aan de winkel.

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

06 April 2008 | Zambia, Solwezi

Lieve mensen,
De vorige update van de weblog ging over Michael en Sophia. Dit is voeding voor een goed hart. Maar er is uiteraard ook voeding nodig voor de maag. Voor beiden moeten we goed zorgen! De voeding voor de maag moet met werken verdiend worden, en we willen jullie dan ook graag laten zien waar en hoe wij ons geld verdienen. De bijgevoegde foto's zeggen wellicht al meer dan een verhaal, maar toch………
Brenda was tijdens ons bezoek in Nederland vooral op zoek naar ideeën voor haar winkel en met grote voorkeur om veel ervaringen in de "nail-art" op te doen. En dát is gelukt! De vaste klanten zijn verbaasd over de groei van kwaliteit en van Brenda's zelfvertrouwen. Dit levert nieuwe klanten op die vooral onder de indruk zijn en altijd met een brede lach de winkel verlaten. Brenda verzint de leukste creaties, laat de Europese kwaliteitsproducten zien en verteld met veel plezier over haar ervaringen die ze in Nederland heeft opgedaan. Het legt ons geen windeieren: iedere dag zijn er klanten en soms wel vijf! De beste reklame maakt een klant die in Kitwe woont (205 kilometer!) en al enkele vriendinnen heeft meegenomen wanneer ze speciaal voor haar nagels naar Solwezi komt rijden!
En dan heeft Brenda ook nog de haarsalon met vijf kapsters en de boetiek met naast de kleding die ze in Tanzania en in de hoofdstad inkoopt, nu ook kleding uit Nederland! De klanten zijn verrast en Brenda's Beauty Home staat nu écht op de kaart in het noordwesten van Zambia!
Ik, Ronald, ben vooral bezig met de voorbereidingen voor de diverse bouwprojecten en het voorzichtig op poten zetten van een, voor mij, nieuwe tak van sport: zonne-energie. Voor de zonne-energie ben ik op een training geweest bij SUNTECH, hét bedrijf voor solar in Zambia. Eigendom van een gezellig Nederlands echtpaar dat al twintig jaar in Afrika woont. Wanneer Brenda's winkel is verbouwd zullen we daar (nóg) meer aandacht aan geven. Nu is het opzetten van wat bouwprojecten mijn voornaamste dagtaak. En dat we pas in de kinderschoenen staan is op de foto te zien. Enkele van onze werkers zijn échte modderblokken aan het stampen, die dan door de zon gedroogd worden. Dat kan alleen in de komende maanden, want de regen vermozzeld de blokken meteen. En het zal nu een maand of vijf droog zijn: hier hebben we geen weerbericht nodig. Het weer is dan ook zelden onderwerp van gesprek: het weer is er gewoon! Of zoals vriend Wouter zo mooi kan zeggen tegen zijn gasten aan boord van zijn honderd jaar oud zeilschip: "Stel je nu eens voor dat je 'smorgens de gordijnen openschuift en er is géén weer?" Nemen zoals het komt, dus!
Het lijkt op de foto alsof ik ook de hele dag sta te modderen, maar da's niet waar hoor. Ik wil het gewoon allemaal wel ervaren, tot en met werken met een schop, waterpas, hamer, kruiwagen en zelfs met een bijl. Dus ook met de benen in de modder en zien hoe zwaar dat is. Het is een gevecht om je voeten weer omhoog te krijgen: dat is dus een Zambiaans moddergevecht! Het is superzwaar werk en deze mannen doen dat gerust enkele maanden per jaar. Het zijn experts: met z'n drieën hebben ze in vier dagen tijd al ruim duizend blokken gemaakt. Twee weken laten drogen en dan kunnen we het eerste gebouwtje op ons nieuwe stukje grond gaan bouwen. Het wordt een opslagruimte voor de materialen die we nodig hebben om onze nieuwe woning te bouwen. We beginnen dus met het goedkoopste!
Dan zijn we op dit moment ook nog bezig met het bouwen van een huisje voor de verhuur: "a two-bedroomed". Dat zal over een maand af zijn. Tegen die tijd zal ook een nieuwe winkel (voor de verhuur) af zijn. De bouwers zullen daarna twee maanden aan het werk gaan om de winkel van Brenda te verbouwen: beetje hoger en nieuw dak, tegels op de vloer, nieuwe verf en die is met een beetje geluk af wanneer in Nederland de zomervakantie begint en het EK-Voetbal alweer is afgelopen met als winnaar Nederland! Want zoals jullie kunnen zien op de derde foto zijn "wij" ons hier in Solwezi ook al aan het voorbereiden op het komende EK. Tijdens een vorig toernooi zal de verkoop van T-shirts zijn tegengevallen en is de overgebleven voorraad in een container naar Afrika gedumpd, want je ziet hier onderweg met regelmaat shirts van Oranje met de in eerste instantie wat tergende tekst: "You have to beat HOLLAND" maar dat lost zich op wanneer je op de achterzijde leest: "If you want to win!"
Zelfs het AJAX shirt wat ik op de foto draag heeft Brenda hier op de lokale tweedehands markt van Solwezi gescoord!
De foto is gemaakt in onze slaapkamer, en jullie kunnen zien dat zelfs daar oranje de boventoon voert. De man in het oranje shirt is Marnix, mijn zwager, de enige broer van Brenda.
Allemaal de hartelijke groeten en dat AJAX maar kampioen van NL mag worden, ORANJE kampioen van Europa en jullie allemaal een ideale zomer!
Warme groet, love and care,
Ronald & Brenda

• 06 April 2008 - 08:55

John En Antje:

Lieve Ronald, gezellig zo'n bericht op de zondagochtend. Hier schijnt gelukkig de zon, dat is toch wel heerlijk.
    Wat een aktie in jullie leven, mooi om zoveel plannen te gaan realiseren.
    We kunnen het ons allemaal goed voorstellen omdat we hebben geproefd van het Zambiaanse leven. Binnenkort mailen we wat uitgebreider.
    Liefs en omhelzingen

• 06 April 2008 - 11:46

Igor:

Hup Ronald hup! Laat de leeuw niet in zn hempie staan... Hup Ronald hup trek het beessie toch geen moddersloffen aan!

Hier in Israel ook geen weer. Bijna te warm voor korte broek en T-shirt ;)

Mocht je nog K-dag vieren de 30e in de tuin van de ambassadeur... veel plezier.
    Neem maar een harinkie en een grolschje op onze gezondheid. En die van jullie natuurlijk!

• 06 April 2008 - 11:47

Igor:

Hier in Israel ook geen weer. Bijna te warm voor korte broek en T-shirt ;)

Mocht je nog K-dag vieren de 30e in de tuin van de ambassadeur... veel plezier.

• 07 April 2008 - 08:55

Helen Sebel:

Dag Ronald,
    Ik ben Helen, ooit getrouwd geweest met Erik Bakker en inmiddels trotse moeder van mijn vierde kindje Pascalle.
    Nu heb ik heel veel babykleertjes alweer over en voorheen vroeg jij daar vaak om.
    Is er nog steeds veel vraag naar? Anders kijk ik naar iets anders om het naartoe te brengen.
    Ik zie dat alles goed gaat met je, ben ik blij om!
    Mail me maar even als je wilt.
    helen.jafra@quicknet.nl

Groeten,
    Helen

• 13 Augustus 2008 - 14:16

Ria Mengelers:

Geweldig Brenda hoe je het doet.
    Ook met de kleding.
    Maar zelf ontwerpen kun je ook!!!

Groetjes Ria