STAND VAN ZAKEN - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu STAND VAN ZAKEN - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

STAND VAN ZAKEN

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

10 November 2006 | Zambia, Solwezi

Dit is een mail met voor een ieder wat. Een korte opsomming van stand van zaken in diverse projecten, Stichting “Op Eigen Benen” Zambia, Stichting MUKWA Originals, ons bedrijf “Just There” en uiteraard de privé omstandigheden.

EIGEN BENEN
Tot twee jaar geleden dé reden van mijn bezoeken aan Zambia. Nu is het één van de vele dingen die me hier bezig houden.
Het marktcentrum en guesthouse waar ruim twintig invaliden werken loopt goed. Het is zó winstgevend dat er volgende week een vierdaagse training start voor alle leden. De training “Financieel Management” is de eerste van de drie onderwerpen. Ook vergadertechniek en ondernemerschap komen de komende maanden aan de beurt.
Deze trainingen worden uit de winst gefinancierd.
Via deze trainingen willen we deze groep invaliden leren om met het vele geld uit de winsten om te gaan. En dan via budgetten en projecten zoveel mogelijk andere invaliden in Zambia te ondersteunen. Met de hulp van de medewerking van Social Welfare en andere instanties verwachten we de juiste weg te zijn ingeslagen. Henk zal vol trots op ons neerzien!

Ons mogelijk nieuwe project in Kasempa zit in de onderzoeksfase. John en Antje hebben in zes weken 75 invaliden geïnterviewd. Terug in Nederland maken zij een rapport en een advies over de mogelijk opzet van een project. De omstandigheden in Kasempa verschillen als Amsterdam ten opzichte van Tietjerkstradeel. Dat we de grote groep invaliden gaan ondersteunen is zeker: nu nog hoe?

MICHAEL EN SOPHIA
Deze twee kinderen uit Kasempa worden via financiële steun van vrienden geholpen op weg naar een menselijk bestaan. Zij zijn de gelukkigen! Zoals deze twee zijn er honderden, zo niet duizenden in Zambia. Michael, tien jaar, wordt komende donderdag opnieuw onderzocht om te zien of hij aan zijn incontinentie geholpen kan worden. Daarna zal een operatie aan zijn benen nodig zijn om hem kunstbenen en krukken te geven zodat hij kan lopen in plaats van kruipen.
Sophia, zeven jaar, heb ik gisteren nog in mijn armen gehad. Volgens de fysiotherapeut van Cheshire Home heeft zij aangepaste schoenen nodig en dan kan ze weer leren lopen. Gisteren heeft ze tussen ons in wat pasjes gemaakt op haar kromme blote pootjes: haar brede lach zorgt bij mij voor de tranen van geluk.
Helaas is hier tijd een factor. Je wilt deze kinderen gewoon NU helpen. Da’s lastig, zo niet onmogelijk, ivm afstanden en medische mogelijkheden. Het gevoel is zoals Dorine twee weken terug zei: “Je zou ze zó in je handbagage mee naar Nederland nemen!”

KILELABALANDA
Deze school voor weeskinderen is geen overheidsschool. Geheel gerund via inzamelingen in de gemeenschap en via goede doelen: jullie bijvoorbeeld. Volgende week komt Sjef Mols (een jonge enthousiasteling uit Eindhoven) enkele maanden op deze school helpen. Dit in navolging van Nynke, die hier begin vorig jaar een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten.
Begin dit jaar zijn alle bedden in de slaapzaal (er zijn 22 leerlingen in de kost) voorzien van dekens en muskietennetten.
Nu is een volgend doel een peuterspeelzaal. Er zijn namelijk ook veel weeskinderen die jonger zijn dan zeven jaar. En ook hiervoor wil het bestuur van de school opvang en leerfaciliteiten creëren.

DEAF UNIT
Dit is een project van Oom Harry. Het internaat is onderdeel van de grote Solwezi Basic School (2400 leerlingen waarvan 60 doof). Het internaat is door Oom Harry, met donaties uit Nederland, gebouwd. Onlangs zijn via donaties van enkele vrienden alle bedden voorzien van muskietennetten. Igor heeft samen met Oom Harry een kippenren gebouwd waardoor de dove kinderen goedkoper aan hun maaltijden komen en de overige kippen kunnen verkopen. Tevens leren ze tegelijkertijd hoe ze kippen kunnen fokken. De eerste studenten zijn inmiddels doorgestroomd naar bijvoorbeeld het Kolbe House om een vakgerichte opleiding te volgen.

WEDUWEN
Dit project wordt door mij gecontroleerd. De financiën zijn afkomstig van de familie Van der Hijden en niet van onze stichting. De weduwen worden ondersteund door de bouw van visvijvers. Gelukkig hebben de zakelijke weduwen niet op één paard gewed en ook geïnvesteerd in varkens en kippen. De kweek van vis lukt nog niet echt omdat ook hier elektriciteit een probleem is. Het wachten is op ZESCO (Electriciteitsbedrijf) om de draden door te trekken. “Any time from now” kan dat gebeuren. En dan kan de pomp het water uit de dertig meter diepe bron naar de visvijvers pompen. Nu komen die in de droge tijd zelf ook droog te staan. En dat vinden vissen niet fijn. Het geld voor de pomp staat nog op onze rekening, dus zodra elektra is aangelegd krijgt dit project het vervolg.

MUKWA
De productie van de meubels in Solwezi loopt redelijk. Honderd stoelen zijn inmiddels in Nederland aangekomen: er zijn er nog enkele beschikbaar voor verkoop!
De Office of the President heeft inmiddels zestien stoelen en vier tafels. In de winkel van Brenda zitten de klanten ook op de Mukwa-stoelen onder de haardrogers of voor behandeling aan hun nagels.
Het grote probleem blijft hier de juiste machines om kwaliteit én kwantiteit te maken. Deze week veel met mukwa-planken heen en weer gereden om te laten schaven. Is uiteindelijk nog niet gelukt vanwege elektriciteitsproblemen! Oók dat is hier een probleem, vandaar dat handwerk het meest betrouwbaar is.
In Lusaka helpt de stichting de gehandicapte Charles. Door middel van een lening heeft hij nu ook een pers om leuningen te maken van Europese kwaliteit. De eerste bestelling van zes stoelen heeft hij al binnen. Onze vrienden uit Nederland zijn ook bij hem op bezoek geweest en waren onder de indruk van de kwaliteit die hij vanuit zijn rolstoel in zijn simpele werkplaatsje maakt.

ZAKELIJK
De bouw van het beoogde guesthouse loopt redelijk. Ik verwacht nu half volgend jaar de eerste gasten te mogen ontvangen. Nu zijn drie kamers verhuurd om toch een beetje “return on investment” te hebben.
Samen met Brenda heb ik nog zeven huisjes gebouwd. Die zijn allemaal verhuurd en we worden plat gebeld voor nóg meer huisjes. We zijn deze week gestart met een volgend drietal. Dit financieren we van de opbrengst van de andere huisjes. Zo trachten we onze oude dag veilig te stellen.
Dan heeft Brenda nog haar winkel. Die loopt als een trein, mede door de unieke inkopen in Dar-Es-Salaam en Kongo (waar Brenda komende week weer naar toe gaat).

PRIVE
Gezondheid, liefde en relatie zijn belangrijke peilers onder ons geluk. Ik kan melden dat het goed gaat. Mijn rugprobleem is bijna genezen en ik slik nu een kuur om de malariaparasiet uit mijn bloedbanen te krijgen. Da’s dan volgende week ook weer over.
Brenda’s huis wordt steeds meer ONS huis. Buiten is het badhutje vergroot en een barbecue gemetseld. Binnen de slaapkamers geschilderd om het vele bezoek te gerieven.
De liefde tussen Brenda en mij wordt almaar groter en we verdiepen steeds meer in onze relatie. Aniek, Ilya en Dion zullen volgend jaar juli bij ons in Zambia zijn en misschien zullen zij meemaken dat onze verloving in een huwelijk zal worden omgezet. Uiteraard dien ik dan een verblijfsvergunning te hebben. Volgens de inspecteur van de immigratie-afdeling komt die vergunning eraan. Wanneer? “Any time from now”……..

Het is zeker dat ik nog wel wat vergeten ben in dit verhaal. Betekent niet dat die zaken minder belangrijk zijn. Er is hier gewoon veel te doen en ik verveel me geen seconde. Tijd voor tv en lezen is er amper!
Mijn verblijf in Nederland is van 20 december tot half maart 2007. Wie weet zien en spreken we elkaar in die periode?!
Hartelijke groet, veel liefs en tot ziens!
Ronald

  • 10 November 2006 - 12:25

    Barry:

    eeyy Ronald
    Het lijkt me echt geweldig dat je lekker bezig kan zijn zonder veel op de tijd te moeten letten.
    Het antwoord "any time from now" vind ik echt super! ik ga het zelf ook gebruiken als ze vragen wanneer ik aan m'n huiswerk ga. veel plecier daar nog veder.
    Groetjes,
    Barry

  • 11 November 2006 - 15:37

    John En Antje:

    Lieve Ronald, Brenda, Viola en auntie Dora;
    De bladeren zijn vannacht toch wel van de bomen gewaaid. Wij waren bij mijn familie in Hoogeveen.
    Ik vind dat wel prachtig, wel te koud,John huivert, trekt zijn schouders op en verlangt naar de Zambiaanse warmte. We missen alles wel, genieten ook weer van alle bekende dingen, maar zijn nog bezig te acclimatiseren.
    Veel Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 347597

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: