Trots - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Trots - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Trots

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

01 Oktober 2006 | Zambia, Solwezi

Je hoort een bericht een titel mee te geven, maar dekt het dan de lading van het artikel? Want ik wil jullie eerst vertellen dat ik zo onwijs trots ben op het idee van Henk en Ome Harry. De investeringen die we gedaan hebben met het ingezamelde geld begint nu de vruchten op te leveren. De opbrengsten van de verhuur van de winkeltjes én de kamers in het guesthouse zijn niet gering. Het banksaldo begint te groeien. Het bestuur van de invalidenbond (daar zitten ook mensen in van de sociale zorg en overheid) kan nu overleggen welke invaliden nog meer geholpen kunnen worden: en dat van hun "eigen" geld. Er is dan niet steeds een vragende blik om geld vanuit Nederland. Het is geweldig om te zien dat die investering in vier jaar tijd geheel zal zijn terugverdiend. Een échte vooruitziende ondernemersblik van Henk in combinatie met de lokale kennis van Oom Harry. Ik ben er trots op dat we dit samen hebben kunnen doen! Iedere maand komt er bijna €1.500,- op de bankrekening bij! In overleg en na akkoord van het volledig bestuur kan het besteed worden om andere invaliden te helpen. Het wordt écht een positieve olievlek! Straks met de uitbreiding van het guesthouse (middels de opbrengst van de Lions Bollenstreek, Wilde Ganzen en Cordaid) wordt dit bedrag nog veel hoger. Alle donateurs kunnen trots zijn: iedere Euro komt meer dan dubbel terug! Het guesthouse, gerund door de invaliden, ligt bij het busstation en is bijna altijd volgeboekt! Booming business!
Vele invaliden krijgen een betere toekomst: da's zeker!
En zo ook de weeskinderen op de Makole Community School. Gulle gevers in Nederland hebben voor veel schoolboeken gezorgd. En afgelopen week heb ik een paar dozen met schoenen, kleding en speelgoed mogen brengen. Ik heb dan moeite om mijn ogen droog te houden. Wat ben ik dan opnieuw trots dat er zoveel zorgzame sociale mensen in mijn omgeving zijn. Als jullie toch eens die glinsterende kinderoogjes konden zien....... Dan zie én voel je wat je een paar Euro kunt doen. Voor €52,- stuur je tien kilo overbodige schoenen en kleding hier naar toe. Geen veter of knoop wordt hier weggegooid!
Tijdens het bezoek aan de D.C. (districts hoofd) ,samen met John en Antje in Kasempa, kreeg ik opnieuw een trots gevoel. Hij vertelde dat hij het zo geweldig vond dat onze initiatieven zoveel losmaakten bij de overheid. Dat wij hun wakker maken en laten beseffen dat de overheid eigenlijk te weinig zorg heeft voor de minderbedeelden zoals de invaliden en de vele weeskinderen. Op zo'n moment besef je dat we met z'n allen goed bezig zijn en niet moeten opgeven (want dát gevoel heb je ook best wel eens!).
Laten we hopen dat de (nieuwe) president met trots zijn verkiezingsprogramma in de komende vijf jaar hard maakt en zich óók inzet voor de minst bedeelden in deze toch al keiharde samenleving.

PS;
Vanavond wordt de uitslag van de verkiezing verwacht: het is bere-spannend!

  • 01 Oktober 2006 - 16:12

    John Vegt:

    In de periode 1978-1981 werkte ik in de Noord West Provicie als Land Use Planning Officer vanuit Solwezi. Ik ben heel benieuwd of er nog iets functioneert van irrigatiekanalen die we hebben aangelegd bij de Saketzi rivier bij Ikelenge ten noorden van Mwinilunga. Ben je ooit in de buurt geweest en er mogelijk iets van gezien?
    In die tijd werkte daar ook Arie Dekwaasteniet, die nu een boerderij heeft in Kasempa en is getrouwd met een Zambiaanse.
    john.vegt@casema.nl

  • 01 Oktober 2006 - 19:05

    Mayke:

    Nou, Ronald, daar kan je inderdaad trots op zijn.
    Klinkt ontzettend goed!
    En dat deze "olievlek" zich nog maar verder uit mag breiden. Succes!

  • 01 Oktober 2006 - 20:25

    Dorine En Peter:

    Ronald,

    Gefeliciteerd met deze successen. Iets waar jij zeker trots op mag zijn. De ideeen zijn van meerdere mensen, maar de aanzet vqan het geheel is door jou gegeven. Nog drie dagen en dan stappen we op het vliegtuig en zullen elkaar op 5 oktober zeer uitgebreid spreken en kunnen bijna niet wachten om Zambia op te snuiven.

    Tot donderdag

  • 01 Oktober 2006 - 22:13

    Jose:

    Inderdaad Ronald, je geeft anderen de complimenten, maar vergeet zeker jezelf niet. Dikke kus.

  • 02 Oktober 2006 - 07:34

    Brigitte:

    Wat een fantastisch nieuws. Morgenavond is de Pater gast op de LionsClub, 'Lisse De Oude Duinen' (niet Bollenstreek) en zullen wij ongetwijfeld weer het een en ander aan goed nieuws horen!
    Lieve groeten.

  • 02 Oktober 2006 - 07:38

    Floor Vink:

    Lieve Ronald,

    Ik was al beretrots op you als mens maar wat je nu toch allemaal weer bereikt...... ik ben nog trotser.
    En ik geniet weer volop van je verhalen.

    Liefs uit Alkmaar

  • 02 Oktober 2006 - 17:43

    OOM HARRY:

    Ik ben trots op jou en ik benijd de energie die van je uitstraalt. Zoiets moet Franciscus ook gehad hebben voor de jongeren in zijn tijd!Woensdag vieren wij zijn feest op Wereld dierendag!
    Ik ben blij ben dat je in zee gegaan ben met het nieuwe bestuur van HDA! Doe hen allemaal de groeten! HG aan Richard en congrats met de laatste uitslagen. Tot ziens na 2 November.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 347628

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: