Met de minibus - Reisverslag uit Kasempa, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Met de minibus - Reisverslag uit Kasempa, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Met de minibus

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

03 Mei 2006 | Zambia, Kasempa

Kom je ooit een keer in Zambia, ga dan absoluut een keer met de minibus op en neer naar Kasempa. Het is gewoon een belevenis op zich. Wel afzien en onwijs geduld hebben. Maar goed, als je hier bent, dan is tijd geen enkel punt van discussie: toch? Wat maakt het uit hoe laat het is en hoe laat de bus vertrekt. Gisteren drie-en-half uur in de bus gewacht voordat er voldoende reizigers waren om de trip rendabel te maken. Het is hier geen Connection-Bus die op tijd moet rijden. Iedere rit moet hier geld opleveren. Ik ben nu alweer op de terugweg naar Solwezi. Om 5 uur opgestaan, kouwe douche en een kwartier later bij de bus. Die was nog niet vol, dus door dorp rijden, toeteren om klanten te trekken. Half zeven waren er genoeg klanten en vertrok de bus. Het is nu een half uur later en er stappen drie mensen uit: weer wachten tot er nieuwe klanten zijn. In de Lunda-taal is geen woord voor wachten: tijd betekent hier niets. Weer een stukkie verder en we stoppen voor een jongen met een rugtas. Die komt op de vrije stoel naast mij zitten. Je kan ruiken dat hij de hele nacht naast een kampvuur heeft gelegen om warm te blijven. Au! Er wordt aan mijn enkel gepikt. Het is de kip van de mevrouw die aan de raamkant naast mij zit. Hij (of zij, hè Ilya, het is tenslotte een kip!) heeft haar kop uit de zak weten te bevrijden en viert haar bewegingsvrijheid op mijn benen! Excuses alom van de dame. Ach, het is ook meer de schrik. Pijn doet het niet. Het wordt al warmer en er gaan wat raampjes open zodat de lucht van de gedroogde vis (er staan drie manden rondom de chauffeur opgestapeld) verder naar achter dringt en vermengd wordt met de kampvuurlucht van mijn buurman. Mijn gedachten zijn nu bij de palingrokerij in Rijsenhout. Heerlijk, hoewel, 's morgens vóór het ontbijt heb ik liever iets anders langs mijn neusharen en geurpapillen. Vanavond thuis eens zien of er iets van vis te eten, lekkere koude chardonnai erbij, slagroomijs met nootjes toe, Irish Coffee tot besluit………….tsjonge, met een beetje verbeeldingskracht kom je hier helemaal niets tekort!

Waarom ging ik naar Kasempa? Voor het goede doel. Uitbreiding van activiteiten voor de stichting Op Eigen Benen Zambia. En dat gaat goed. De gemeente ziet het helemaal zitten en heeft de "architect" al bouwtekeningen laten maken van de kippenfokkerij en een opslaghuis. Wordt vervolgd. Nu op krachten komen met een goede maaltijd thuis. Want dat is er in Kasempa niet! Tip voor Antje en John, neem van thuis wat lekkers mee of koop het in Solwezi!

  • 03 Mei 2006 - 18:14

    Igor:

    Leuk idee: Schrijf jij maar een receptenboek met recepten die je onderweg in openbaar vervoer in Zambia hebt bedacht. Je directe inspiratie (de geuren, de mensen, het landschap, je belevenissen en overpeizingen zet je er dan ook bij... Kookboek en reisboek tegelijk. Veel 'vette' foto's (die maak ik dan wel ;)) Help je ook met de recepten, met redigeren en marketing van dit juweeltje to be. Opbrengsten zijn dan (natuurlijk) voor 1 van je goede doelen... Liekt mie wel waat... tsjuus, Igor


  • 03 Mei 2006 - 21:02

    Nynke:

    Wow Ronald, zo maak jij ook weer heel wat mee! Je zei altijd wel dat ik veel mee maakte, maar ik denk dat we aardig quitte staan zo, hahaha! Ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen, zo ben ik elke keer ook weer een beetje in zambia!
    Veel liefs en dikke knuffels voor iedereen daar!!

  • 15 Mei 2006 - 17:40

    Hetty En Jan:

    Gezellig zo'n bustocht. Zo levensecht beschreven, alsof we naast je zaten in de bus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 347584

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: