Herplanten van MUKWA bomen in Zambia - Reisverslag uit Heemstede, Nederland van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Herplanten van MUKWA bomen in Zambia - Reisverslag uit Heemstede, Nederland van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Herplanten van MUKWA bomen in Zambia

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

26 Februari 2006 | Nederland, Heemstede

Er is al eerder melding gemaakt van het gezamenlijke project om stoelen te maken in Solwezi, Zambia. De Nederlandse ontwerper Hugo Timmermans is er nu drie maanden om de productie op te zetten. Het loopt als een trein! Hieronder leest u zijn verslaglegging die ik gisteren via de mail ontving. "Een ieder kan verheugd zijn dat wij deel uitmaken van dit project!"


VERKOOP
- Als alles doorgaat (er lopen een paar offertes) hebben we op de lokale markt al zeventig stoelen verkocht.
Ik ben er van overtuigd dat we, zodra er produktie is en mensen stoelen uit voorraad kunnen kopen, makkelijk meer verkocht wordt.
Nieuws verspreidt hier als vuur.
- Voor Nederland staat de bestelling op 65 stuks. Ook hier moeten we een groter aantal kunnen verkopen.

Weerslag:
De voorbereidende werkzaamheden, het klaar maken van het hout, de werkplaats etc doe ik met de locale gehandicapten van het Holland Shopping Center en het Kolbe huis. Dit betreft in de praktijk zeven jongens, waaronder vier doven.
Zodra de 'echte' produktie (het meubelmaken) plaatsvindt, over drie weken, komen er drie of vier gehandicapten uit Lusaka meewerken.
Deze jongens hebben allen een fysieke handicap, meestal aan de benen, een enkele zit in een rolstoel.
In sommige gevallen, als de fysieke beperkingen te groot zijn voor de klus, wordt betaalde hulp ingeschakeld van werklui zonder handicap.

Er zijn inmiddels afspraken met de provinciale afdeling van het Forestry Department voor herplanting van Mukwa bomen. De eerste lading betreft 125 stekken, zodat effectief zeker 100 bomen groot worden.
In mei worden zaden verzameld, in augustus gezaaid, en op 25 december (een soort Nationale Boomplantdag) worden de stekken geplant samen met de gehandicapten, op een stuk grond van ruim een halve acre. De jaren daarop worden de jonge planten verzorgd en bewaakt. Oogsten/kappen kan na 30 jaar, t.o.v. 50 jaar in het wild.

Notitie:
Bijna al het hout dat hier te koop is wordt illegaal gekapt, en op de fiets of per auto naar de stad getransporteerd en verkocht. Nu al wordt er "op straat" gepraat over dit projekt, het helpen van gehandicapten én zorgen voor bomen voor later. Het zijn belangrijke stappen voorwaarts: ik ben verheugd deel uit te maken van dit project!

Heus waar: de prijs voor een stoel is een schijntje als je het tegenover het unieke gegeven van herplanting voor iedere stoel zet. Als het ware staat uw eigen boom in Zambia!!

Bestel nu uw stoel via ww.eigenbenen.nl

  • 26 Februari 2006 - 13:41

    Igor:

    Een mooi breed opgezet project. De kracht zit m in samen denken en doen! Prrrrima.

  • 27 Februari 2006 - 15:27

    Bas Vink:

    Ronald,

    Ik heb al bestelt en wel als eerste.

    Die bomen gaan jullie ook gebruiken voor de stoelen neem ik aan?

    Take care! Bas..........

  • 13 Maart 2006 - 18:41

    Remco:

    Ik vind het leuk om alles te lezen. Dan weet ik waar jij bent. Tot op mijn verjaardag in juni!

  • 14 Maart 2006 - 11:35

    Tessa:

    Tot over twee maanden doei

  • 14 Maart 2006 - 18:25

    Rob Hello:

    Je info, gelezen, mooi project, veel succes.

  • 16 Maart 2006 - 14:57

    Hetty:

    Goed projekt.Hopelijk kunnen we volgend jaar via de Vastenaktie een inzameling houden! Het is nog even afwachten op de goedkeuring van Cordaid. Succes, Hetty

  • 20 Maart 2006 - 13:55

    John En Antje:

    Lieve Ronald,
    Heb je een goede reis gehad? We zijn erg benieuwd naar je uitdagingen die je nu weer aangaat.
    Hier was er even sprake van griep, aspergedrukte en trubbels en ik heb intern een andere baan gekregen met de afspraak dat ik gewoon drie maanden wegkan en dan weer terug kan komen in het team van de nieuwe baan.(antje)
    Doe de groeten aan oom Harry en aan Brenda en neem je een foto van een mukwa boom?
    Liefs John en Antje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 347574

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: