Heilige boontjes in de bush - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Heilige boontjes in de bush - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Heilige boontjes in de bush

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

30 Oktober 2005 | Zambia, Solwezi

Vandaag zou het dan gaan gebeuren: de Hollanders gezamenlijk naar de kerk in de bush. In het plaatsje Kapijimpanga, wel te verstaan. Tegen tienen reden we weg: stukje hoofdweg en dan zeven kilometer de bush in. Langs leuke gekleurde huisjes (hutjes van modderstenen), zwaaiende mensen, schreeuwende kinderen en allemaal met lachende gezichten.
Na een klein half uur kwamen we bij de kerk. De mensen, voornamelijk vrouwen, stonden buiten op ons te wachten. Met veel gezang en een soort van jodelende indianen geluiden werden we feestelijk onthaald. ’t Is ook niet niks, vijf blanken in één keer voor je kerkdeur!
Oom Harry moest zich uiteraard nog omkleden in kazuivel en zijn tafelgereedschap klaarmaken. Daarna kon het feest beginnen. Met recht feest! Prachtige muziek, heerlijke stemmen die vol overgave de liederen vertolkten en daarna kip met nchima. Aan het einde van de dienst “moesten” wij in een rij gaan staan als op een receptie en kwamen ALLE kerkbezoekers ons allemaal de hand schudden. Patrick was het meest in trek bij de jonge dames: hij werd zelfs tegen alle gebruiken in hartelijk omhelsd. Ja, die jongen kan voor hun wel eens de stap naar het rijke Europa betekenen. Wat de dames niet wisten is dat Pat op blond valt..............
Tegen borreltijd gaan we naar Brenda thuis. Daar wacht de verjaarstaart van Viola: zes jaar jong is de dochter van Brenda geworden. We gaan dan het “lang zal ze leven” zingen en een taart aansnijden. Uiteraard begeleid door een ingestudeerde dans van Viola zelf. Het wordt/is dus weer een lange dag! We hebben hier tenslotte een uur in te halen: in Nederland telt de dag vandaag 25 uren. Houdoe ofwel muji byepi!

• 30 Oktober 2005 - 15:33

Saskia:

Altijd al gedacht dat jullie heillige boontjes waren.

• 30 Oktober 2005 - 18:19

Rob:

Zeg "P" alles boven de 20 kilo moet je voor bijbetalen, het is wellicht in Zambia niet zo duur als op Schiphol en het is een grote koffer, dus........

• 30 Oktober 2005 - 21:49

Igor:

Heilige boontjes. ok. Maar wat voor boontjes nou precies? Sperzieboontjes? Tuinboontjes? Volgens mij snijbonen. Rare blanke snijbonen. Felicitaties voor Viola en Brenda. Mijn weekeinde was heerlijk. Veel buiten geweest natuurlijk. Life is beautiful (L.I.B.)

• 31 Oktober 2005 - 09:47

Lia:

Heilige bonen of niet het lijkt me een onvergetelijke ervaring om zo je zondagmorgen te beginnen.
    Ik hoop dat John de beelden van de dansende meisjes goed heeft ingeprent dan kan hij voor mij ook dansen.
    lieve groeten voor de Ollanders.

• 31 Oktober 2005 - 15:01

Bas Vink:

Te gek, Pa jij zo tussen
    de zwartjes. Leuk dat je zo overal wordt onthaalt.
    Heb je al een idee of dat
    volgend jaar voor ons ook
    gaat lukken?

Ga je andere berichten bekijken en beantwoorden.

• 31 Oktober 2005 - 19:49

Mama Jonkheer:

hallo blaken,
    We zijn nu in Lisse op het eten bij Gerda en Peter. Lekker een bal gehakt hmm Zo te zien gaat het goed met jou met ons ook. Mooi weer hier groeten aan Harry, Ronals, John. dag

• 01 November 2005 - 17:59

Dieneke Vink:

Toch nog spiritueel in de afrikaanse kerk gaaf hoor. Helaas kan ik de foto s niet openen, last van spam. Dat mag de pret niet drukken want ik zie ze later wel. Nog veel mooie ervaringen toegewenst. Lieve groet voor allemaal.