Alweer een paar dagen "alleen"..... - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu Alweer een paar dagen "alleen"..... - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

Alweer een paar dagen "alleen".....

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

04 Oktober 2005 | Zambia, Solwezi

Natuurlijk tussen de aanhalingstekens, want alleen ben je hier eigenlijk nooit. Je moet in Solwezi de eenzaamheid écht opzoeken. Rustig kan het wel zijn, da’s zeker. Maar je blijft als blanke een bijzonder mens in een wereld waar alleen lokale mensen wonen. Waar ik ook ben, op de fiets, lopend, zittend langs de rivier, zwemmend, het maakt niet uit: overal kom je wel iemand tegen en de Zambianen blijven altijd vriendelijk groeten. Respect en beleefdheid richting de bezoeker van hun land.
Toch voelt het nu een beetje “alleen”, want Hugo is inmiddels drie dagen weg en als het goed is weer terug in Nederland en Oom Harry is al bijna een week uit beeld omdat hij de buitenpost voorbij Mujimandjovi bezoekt. Nederlands praten gaat dus even niet. Dat doen we zondag weer: dan ga ik samen met Brenda weer een dag en nacht naar Greg en Evelien. Zwemmen bij de waterval, dan een uurtje lopen naar hun hutje en kokkerellen op houtskool bij kaarslicht én kleine mijnwerkerslampjes om daarna tevreden in slaap te vallen onder de sterrenhemel met alleen een klamboe daartussen.
Uiteraard heb ik nu ‘s avonds het gezelschap van Brenda en praten we over de dagelijkse belevenissen én over de toekomst. Vooral het onroerend goed houdt ons bezig. Op die manier kun je je pensioenvoorziening het beste veilig stellen. Geld op de bank heeft hier weinig zin: de producten worden snel duurder. En da’s best een vreemd economisch mechanisme hier: de eerste levensbehoeften worden snel duurder én ook de munteenheid “kwacha” doet het goed. Inmiddels in vijf maanden tijd ruim 20% meer waard geworden ten opzichte van de euro! (in mei K6200 voor één Euro en nu K5200 !!) De export van koper is één van de oorzaken: de grote, lange trucks rijden af en aan. Da’s prettig voor de regio rondom Solwezi. Want dáár zijn de twee nieuwe mijnen én daardoor is ook dáár is de grote vraag naar woonruimte. De Zambiaanse mijnwerkers zoeken kleine huisjes en de managers uit Australië en Zuid-Afrika verdienen genoeg om een groot huis met een lap grond te kunnen huren. Booming business! En daar willen wij ons graantje graag van meepikken.
Plannen maken dus en ze op een veilige manier uitvoeren. Vandaar dat ik nu eerst de "investmentlicence" wil hebben. Dan kan je als buitenlander bezittingen hebben. Nu blijft het een risico. En da’s ondernemen, heb ik altijd geleerd.
Vrienden en vriendinnen, een prettige dag en ik ga op de fiets in de brandende zon naar mijn werk. Jazeker, werken aan de administratie van mijn eigen huis. De werkers moeten weten dat ik alles controleer!

  • 04 Oktober 2005 - 08:19

    John:

    ronald,
    kreeg net een mailtje van Harry swaak: de stoel is in aantocht net als Hugo.
    vandaag komt hij aan als alles goed gaat. neem contakt met hem op om de stoel in levende lijve te zien en te praten over de peon en zo!
    sterkte daar en tot gauw

  • 04 Oktober 2005 - 14:45

    Nynke:

    Hey Lieve Ronald en Brenda!
    Ik vind het nog steeds heerlijk om jullie verhalen te lezen, word er blij van! hoop als je tijd hebt aankomende tijd als je daar nog bent dat je ook zeker niet vergeet om Kankassa Farm te bezoeken.
    Doe IEDEREEN de HARTELIJKE GROETEN EN VEEL LIEFS VAN MIJ!!! KNUFFELS!

  • 04 Oktober 2005 - 17:26

    Wim En Gretha:

    HAllo Ronald, Leuk om steeds alles zo te volgen. Maar van wie zijn de 2 huizen in het bericht van de 3e donderdag? Veel suces toegewenst met de bouw!
    Groeten vanuit een prachtig najaar in Zeeland.

  • 05 Oktober 2005 - 07:50

    Adri En Cees:

    Hoi Ronald,
    Met veel plezier je dagelijkse verslag gelezen.
    We zijn wel benieuwd naar je gesprek met visdeskundige Greg en hoe de vis smaakte op vrijdag
    en hoe staat het met het varkensproject.

  • 05 Oktober 2005 - 08:22

    Mayke En Iris:

    He, lieve broer
    Dat vordert goed he, dat guesthouse. Ziet er mooi uit al!
    Ja, het is even wennen natuurlijk zonder Hugo, maar nu heb je weer extra tijd voor Brenda, toch?
    Geniet ze, en succes met de administratie!
    Liefs van Mayke en Iris.

  • 31 Mei 2007 - 17:23

    Paul Otto:

    Beste Ronald,
    Het is leuk om je via internet te volgen. Zo zie je maar ik volg je met deze moderne middelen. Ga vooral zo door en gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk met Brenda in juli a.s. Als je zin hebt kan je mij een e-mail sturen info@oti.nl.
    Ik rijd nu een Avensis 2.4 wagon, prima en mooie auto.
    Groetjes ook van Hanny, en de 3 zonen Martin, Arno en Michael.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 347602

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: