naar Solwezi - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu naar Solwezi - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

naar Solwezi

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

17 September 2005 | Zambia, Solwezi

Vrijdag 9.00 uur en we rijden alweer vlak voor Ndola. Na een koude morgen, namelijk twee uur gewacht tot er een vervangende bus kwam omdat de CR-bus stuk stond, zitten we inmiddels alweer in een zweterig warme bus met de gebruikelijke honderden verschillende tropenluchtjes. De chauffeur heeft de beste plek en kijkt langs de bungelende rozenkrans door een voorruit waar je met gemak op kunt dammen vanwege de vele barsten. Met snelheden van ruim boven de 100km/u raast hij langs de grote, vol beladen vrachtauto's.

Voordat we konden gaan rijden werd ons geduld op de proef gesteld. Want de bus die anders altijd op tijd rijdt, was niet op tijd. De bus was kapot, dus moest er een andere bus komen. Wij waren wel om 3.45 op het busstation (met de fiets!!! hieperdepiep!) en iedere vijf minuten werd er gezegd dat de bus zo zou komen. Jaja!! Dus slapen op onze eigen bagage. Zie foto.
Tegen zessen kwam de bus en was de chaos kompleet toen iedereen tegelijk zelf inclusief bagage de enige toegangsdeur inwilde. Uiteraard lukte dat best......

Mede doordat tijdens de stop in Ndola er nog een man kwam voorlezen uit de bijbel, ons een veilige reis wenste en vroeg of alle passagiers elkaars buurman of buurvrouw een hand wilde geven, kwamen we nét voor tweeën aan in Solwezi. Uiteraard stonden Brenda, Oom Harry en Dorothy al te wachten. Meteen door naar een rustplaats, want zo’n reis is slopend, was er niet bij. Ook wel een beetje terecht. Het busstation is vlak vóór het Holland Shopping Center en het Holland Guest House. We moesten toch zien wat de vorderingen zijn. Daarover later meer, anders wordt het stuk proza te lang. Dat we trots mogen zijn is zeker.
Daarna de rust genomen door te zwemmen in de rivier, een beetje luieren en klaarmaken voor een goede nachtrust. Na deze mail gaan we de zaterdag doorbrengen met de eerste aanzet voor de meubelproductie.

• 17 September 2005 - 16:54

Jose-marie:

Hoi Ronald, wat leuk om zo constant op de hoogte gehouden te worden, ik zie het helemaal voor me!
    Liefs Jose-Marie

• 17 September 2005 - 19:44

Gretha En Wim:

Heerlijk herkenbaar die grote "wastassen", zo vervoeren wij ook van alles naar Wit-Rusland. Veel succes met al het verdere dat voor jullie "benen" komt.
    Groeten uit Zeeland.

• 17 September 2005 - 21:33

Igor:

Wat geweldig om van je verhalen te kunnen genieten met beelden en ja zelfs geuren in mn hoofd! Het was een prima zet van mij om Karlijn te gaan bezoeken eerder dit jaar! Doe Brenda en oom Harry mijn hartelijke groeten. Ik kan niet wachten tot je weer zult schrijven. Heel veel succes daar!

• 18 September 2005 - 12:10

Peter En Dorine:

He kerel,

Drukke dagen als we het goed lezen! We hebben gisteren een kaart van Brenda gehad, heel lief! (heeft er 3 weken over gedaan). Wil je haar hartelijk danken en de hele lieve groeten geven van ons.
    Blijf schrijven en ons op de hoogte houden, je weet dat dat land een speciaal plekje in ons hart heeft en de plannen om volgend jaar weer naar Afrika te gaan blijven bestaan.

Tot snel,
    dikke kus
    Peter en Dorine

• 18 September 2005 - 14:05

Loes Van De Loo:

Ronald, ik zal je reis met plezier volgen. Omdat we er vorig jaar zelf zijn geweest weet ik precies waar je bent en hoe het voelt en ruikt.
    Groet Loes Matthieu

• 19 September 2005 - 06:55

Marielle Vos:

Hoi Ronald, Ik ben de moeder van Raoul, een van de badminton competitiespeler uit het groepje van Aniek. Wij hebben goede herinneringen aan je uit de tijd van de Toyota garage.
    Bedankt voor je link, heel erg interessant ! We zijn je blijven volgen als oud-toyota gangers. Grappig dat we zowel via de badminton als via Engagement nu betrokken met je zijn, Hans mijn man zit namelijk ook in het bestuur als secretaris en ik doe alle notulen. A.s. donderdag hebben we weer vergadering en zien we Aart, Herman en Astrid weer. Ik zal de link van je doorsturen zodat zij ook op de hoogte kunnen blijven. Heel veel succes met je projecten en we blijven graag op de hoogte.

Groetjes Marielle & Hans

• 19 September 2005 - 16:43

Nynke + Fam:

Hey Lieverds,
    Wat geweldig om weer eens wat te lezen uit Zambia. Heerlijk zeg die verhalen en het klinkt zo herkenbaar... Die Zambianen veranderen ook geen steek, hahaha!
    Zorg goed voor jezelf en alle bekenden daar! Veel succes met je projecten! Geniet je ook nog wel een beetje heel erg veel en overwerk je je niet?
    Big hugs and kisses For you, Ronald, Brenda and all the other sweet people I know there!!
    Bye bye!

• 19 September 2005 - 19:24

Christine En Peter Jr:

Shapu!
    Heel erg cool dat je nu alweer in heerlijk warm Afrika zit, we( en vooral Peter) zijn STIKjaloers!Zelfs zo'n heerlijke urenlange preek in lokale taal klinkt alweer aanlokkelijk! Helemaal als de eindbestemming Zanzibar is!!! Heel veel succes met je geweldige werk in Afrika (One Luv!).
    Tionana en liefs Christine en Peter