EEN KLEINE WERELD EN EEN HARDWERKENDE VROUW - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu EEN KLEINE WERELD EN EEN HARDWERKENDE VROUW - Reisverslag uit Solwezi, Zambia van Ronald Groot - WaarBenJij.nu

EEN KLEINE WERELD EN EEN HARDWERKENDE VROUW

Door: Ronald de Groot

Blijf op de hoogte en volg Ronald

18 December 2019 | Zambia, Solwezi

Tsja, ik had namelijk vorige week een artikel willen schrijven over mijn gevoel over de grote verschillen op onze kleine planeet. Dat stukje tekst komt zo, maar eerst het belangrijkste van deze week: Brenda is verkozen tot beste vrouwelijke ondernemer in Solwezi. Een kroon op haar harde werken! En niet alleen hard werken: ook met focus en standvastigheid! Viola en ik waren erbij toen Brenda afgelopen zaterdag de prijs ontving uit de handen van de minister. Een hele eer! Vooral geweldig dat je in je eigen woonplaats gewaardeerd wordt voor alles wat je onderneemt. Daarom ook twee foto’s van afgelopen weekend erbij.

Dan ga ik nu door met waar mijn gedachten zo af en toe naar afdwalen: vooral doordat ik tussen Zambia en Nederland reis maar ook doordat je dagelijks met de twee uitersten in de wereld nauw betrokken bent.


Er zijn sterrenstelsels ontdekt op duizenden lichtjaren afstand. Meer jaren afstand dan dat onze planeet zal bestaan.

Wat wil ik daarmee zeggen?
Dat onze planeet Aarde heeeeel klein is, nietig bijna! En dat besef je niet wanneer je over onze planeet reist. Dan leg je duizenden kilometers af en ziet ontelbare mensen als mieren overal en nergens heen gaan. Je denkt dat de Aarde inmens groot is en dat de mensheid belangrijk is.
Dat laatste is wellicht waar, maar dat eerste zeker niet. De Aarde is klein, nietig! De zogenaamde leiders van de wereld verdelen onze kleine planeet met zorgvuldig egoïsme. DAT realiseer ik me weer wanneer ik reis van Zambia naar Nederland en terug. Aanpassen gaat me redelijk goed af, echter de verschillen zijn zo enorm groot; zorgelijk groot.

Tijdens mijn laatste verblijf in NL was ik met OmeHarry op "onze" Johannes School. Al decennia lang sponsoren zij het goede werk van OmeHarry (Pater Uitendaal) in Zambia. De opbrengst van hun Sponsorloop is dit jaar gebruikt voor ons project: klaslokalen voor de school voor speciaal onderwijs in Kasempa.
In maart was OmeHarry hier om met ons team te bouwen aan de eerste klaslokalen. Dat was een prachtklus! Met veel plezier werkten we samen met de aannemer en de overheid om een kwalitatief goed gebouw neer te zetten. En DAT is gelukt!!!
Vanaf januari, wanneer het nieuwe schooljaar in Zambia begint, zitten de meeste kinderen in een echt klaslokaal! En op echte schoolbanken!


Toch blijven er grote verschillen tussen Nederland en Zambia:

in NL is een tekort aan docenten en bestaan de klassen uit maximaal 40 leerlingen.
in Zambia is een tekort aan klaslokalen, zitten er rustig 70 leerlingen in een klas en werken er bijvoorbeeld in de school in Kasempa 14 docenten terwijl er geen klaslokalen waren! (dankzij bijdrages van o.a. de Johannes School zijn er nu dus vier!!)

in NL werken de docenten in prachtig ingerichte lokalen met digitale schoolborden, aangesloten op het snelle internet!
in Zambia werken 14 docenten in EEN lokaal en geven les op vier zwart geschilderde krijtborden!

Het verschil wordt alleen maar groter en dat terwijl we met zijn allen op zo'n klein planeetje leven.

In NL is er altijd stroom! Nouja, op 3 mei 2020 schijnt er niet voldoende stroom te zijn om meer treinen naar Zandvoort te sturen om iedereen voor de GrandPrix te vervoeren. Maar ik weet zeker dat er in NL een oplossing wordt gevonden!
In Zambia is de grootste stroombron (het Kariba Stuwmeer) bijna opgedroogd en heeft ieder Zambiaans huishouden dagelijks minimaal twaalf uur GEEN stroom!

in NL wordt alles in stelling gebracht om het kleinste stukje asbest af te voeren terwijl in Zambia nog steeds asbest dakplaten te koop zijn.

in NL is de discussie over CO2-uitstoot onuitputtelijk terwijl in Zambia oude afgedankte auto's worden geïmporteerd en de lucht blijven vervuilen. De Aarde draait, de orkanen blazen de lucht all-over dus de vervuiling gaat toch gewoon door?

De EU is ooit opgericht om krachten te bundelen en nu willen vele landen weer afsplitsen. Egoïsme en macht liggen ten grondslag.
Handen ineen, verdraagzaamheid en uitdragen dat de wereld van ons allemaal is! DAT lijkt mij de oplossing om de mensheid op onze planeet een langer leven te geven. En een mooie Kerstgedachte!

“Handen ineen en de wereld is van ons allemaal” komt tot uiting door de samenwerking met diverse instanties, stichtingen en individuele acties in Nederland voor de minderbedeelden in Zambia.

In 2020 gaan we volle kracht door met het bouwen aan de school in Kasempa. Alle inzet is voor een betere EN zelfstandige toekomst voor kinderen met een handicap. We hebben de onvoorwaardelijke steun van de gasten van de leukste en gezelligste camping in Frankrijk (Bois Girault), van enkele stichtingen, van diverse vrienden en sinds kort ook van een groep hotel-horeca ondernemers uit het Limburgse Nederweert. Zij zamelen met elkaar geld in om de PRAKTIJK LOKALEN te bouwen en in te richten. Op www.eigenbenen.nl is nog meer info te vinden. In ieder geval ben ik blij deel uit te maken van deze kring mensen die mijn pay-off regel hoog in het vaandel hebben: “The welfare of a human depends on his fellow men”.

Lieve groet, gezellige Kerstdagen en een vredig 2020 in een goede gezondheid!
Ciao,
Ronald

  • 18 December 2019 - 19:12

    Frans De Hoyer:

    Mooi verhaal. En gefeliciteerd.
    Jullie ook hele fijne dagen en een goed en gezond 2020
    Gr Frans de Hoyer

  • 19 December 2019 - 00:20

    Gita:

    Hoi Ronald,

    Feliciteer Brenda, goed en leuk hoor !
    Helaas is het verschil inderdaad heel groot.
    Ik bewonder enorm wat jullie daar toch nog voor elkaar krijgen.
    Eind van de maand zal ik een donatie overmaken.
    Mail je verder nog even privé.

  • 19 December 2019 - 11:19

    Joop Wagenaar:

    hallo Ronald en Brenda wij wensen jullie heel fijne feestdagen en heel Brenda heel veel succes met die mooie prijs groetjes Joop en Niek

  • 19 December 2019 - 21:16

    Christine:

    Ha Ronald en Brenda, allereerst natuurlijk de hartelijke felicitaties aan Brenda. Wat een prachtige onderscheiding! Vast en zeker welverdiend.
    Wat de verschillen betreft: ik probeer het allemaal niet meer te begrijpen. Ik focus maar op al het goede wat er is. Waar je energie aan geeft dat vermeerdert zich, zei Einstein al.
    Daarbij aansluitend wens ik jullie hele mooie en gezellige Kerstdagen en alle geluk in 2020! Ook namens Peter. Veel liefs, Christine.

  • 20 December 2019 - 18:50

    Lottie:

    Van harte gefeliciteerd Brenda! Inderdaad, een hele eer de prijs uit handen van de minister himself te mogen ontvangen en Ronald mag ook best een beetje met de eer gaan strijken. Jullie verzetten beiden veel werk! Dus Brenda én Ronald wees trots op deze kroon van standvastigheid, doorzettingsvermogen en al de mooie resultaten die uit jullie handen komen.

  • 22 December 2019 - 11:35

    Ad De Haan:

    Allereerst van harte gefeliciteerd met de eervolle onderscheiding voor Brenda, een prestatie waarvoor ik graag mijn waardering overbreng.

    Datzelfde geldt voor jllie inzet ten behoeve van het onderwijs aldaar, dat doen jullie goed.

    Ja, de wereld is klein en de verschillen zijn groot. De zon zal bij jllie volop schijnen en hier zeikt het van de lucht. Daarom vanmorgen niet op de fiets en dus even bij lezen en schrijven. Maar jouw verhaal lezende verdwijnt mijn chagrijn abrupt en relativeert alles weer en koester ik de rijkdom, welke we hier, in welke vorm dan ook, in ruime mate hebben.

    Mede namens Anita groet voor jllie allemaal.

    Ad de Haan



  • 09 Januari 2020 - 15:28

    Wouter Egas:

    Goed bezig Toppers !!! Petje af
    Liefs Wouter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Nederlander (Bollenstreek!) van geboorte en opvoeding. Sinds begin 2007 woon ik met mijn Zambiaanse vrouw Brenda en onze dochter in Solwezi (Zambia). De drie kinderen uit mijn eerste huwelijk wonen in Nederland: de hoofdreden om eens per jaar naar Nederland te vliegen. Met onze kapsalon, nagelstudio, kweken en verkoop van planten en verhuur van woningen in Zambia komen wij aan de kost. Mijn activiteit in toerisme is zeer kleinschalig. Bij ons huis hebben we een vakantiehuis/cottage met grote tuin te huur. Mensen die geinteresseerd zijn in vakantie en reizen door Zambia kunnen altijd contact opnemen: en niet alleen om Solwezi te bezoeken. Ik adviseer met veel plezier trips in heel Zambia!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1625
Totaal aantal bezoekers 347613

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2011 - 12 Juni 2015

Wonen én leven in Zambia

Landen bezocht: